14 groene paprika’s
4 tomaten
2 lange groene chilipepers (gebruik er slechts 1 als dit te heet voor u is)
2 komkommers
2 uien
1 1/2 theelepel zout
1 eetlepel vers gehakte peterselie
150 ml zure room
Bereiding:
Grilleer de paprika’s als volgt: leg ze op een rooster ongeveer 9 cm onder de hete grill gedurende 15-20 minuten (afhankelijk van de grootte).
Draai ze regelmatig om totdat er zwarte plekken op komen en de pel van het vruchtvlees wegtrekt. Let erop dat het vruchtvlees zelf niet verbrandt.
Steek uw vingers in koud water en haal de pel van de paprika’s. Verzeker u ervan dat er geen zwarte of harde gedeelten overblijven; gebruik voor de moeilijke stukken een mesje.
Haal de steel van de paprika’s en verwijder de zaadlijsten. Snijd ze in fijne reepjes.
Snijd de komkommers, chilipepers , uien en tomaten fijn. Meng met de peterselie en de paprika’s. Voeg zout en zure room toe en meng opnieuw. Koud opdienen.
Best lekker die salade (de Shopska salade) maar! Er is een grote maar!
Cynthia, de Shopska salade wordt nooit, maar echt nooit gemaakt met zure room!!! Wel met witte gepekelde kaas (de kaas noemt men in Bulgarije Bjalo salamureno sirene of kortweg sirene). Graag je recept aanpassen, want anders heeft je salade geen recht om de naam Shopska te dragen en je kan ze beter Salade Cynthia noemen.
bjalo is wit en sirene betekent zoiets als feta kaas. ik neem aan dat salamureno dan gepekelde betekent
Errug lekker. Als je het simpeler wilt, ik maak thuis vaak iets dat erop lijkt, gewoon een hele komkommer en 3,4 tomaten door elkaar en een vol bakje feta, eventueel wat kruiden, maar zonder is het ook errug lekker.
Hey,
Ja, inderdaad. Bjalo betekent wit. De benaming Bjalo salamureno sirene is:
Witte gepekelde kaas. In Griekenland noemt men het Feta. En gezien dat men hier (via de Grieken) eerst de feta heeft leren kennen, blijft men alle gelijkaardige kazen ook feta noemen.
Jouw variant salade: 1 komkommer, 3-4 tomaten en een blokje feta: in heel wat (in België uitgegeven) kookboeken staat het onder de naam Griekse boerensalade (ev met paprika, ui, olijven en ik heb zelfs recepten gelezen met sinaasappel)
Zo, witte kaas is dus heel lekker met tomaten, komkommer, ui, paprika… met heel wat groente eigenlijk! In de Bulgaarse keuken een salade van komkommer en tomaten noemt men “meshana salata” of vrij vertaald: gemengde salade. Meestal is het zonder witte kaas, maar heel wat mensen doen nog geraspte of verkruimelde kaas erbovenop, en ev. (lente)uien, peterselie of dille, olie, azijn…
Het hangt af van streek tot streek, van dorp tot dorp. De recepten worden doorgegeven van generatie op generatie, eenieder maakt zijn eigen variant… naar zijn eigen smaak - wat meer zout, wat minder olie, nog even van dit en even van dat… Zoals men overal (een beetje) doen.
Zoals je kunt zien heb ik dit recept er in 2008 opgezet, dus vraag me niet waar ik het vandaan gehaald heb. Maar dit recept kwam van Internet, en heb ik dus niet zelf verzonnen!!
Dat is geen excuus (of geen goed excuus) natuurlijk. Of anders gezegd: juist omdat eenieder ergens iets op internet vind en het weer ergens anders plaats - dat zorgt wel voor dat heel wat informatie op het internet niet correct is. Spijtig natuurlijk voor al die mensen die op zoek zijn naar betrouwbare informatie en allen maar quatsch (onzin) vinden, juist omdat er mensen zijn die er niks van weten over dingen beginnen te schrijven waar ze niks van weten. De vraag die nu in mij opkomt is, waarom zet je het op een site als je er niets over weet/niet zeker bent dat het wel correct is?.
grtz
Begrijp niet waar er nu zo’n probleem over gemaakt wordt.
Je hebt het besproken, en de fout aangegeven. Dat is toch ook prima?
Dit recept komt van een recepten-website… Daarvan mag je toch aannemen dat het zou moeten kloppen. Maar blijkbaar dus niet.
2 jaar geleden ben ik tijdelijk beheerder geweest van het Bulgarije forum, en in die tijd heb ik diverse recepten online gezet… Dat daar nu 1 fout in staat, en ik daar direct enorm op aangevallen wordt, is toch te belachelijk voor woorden.