Shikoku

Goedemiddag iedereen,

Wij (mijn vrouw, 2 jarige zoon en ik) zullen 16 juli ruim 3 weken rondreizen door Japan.

De reis staat nog niet helemaal vast, maar vooralsnog zullen we 3 nachten in Tokyo doorbrengen. Vervolgens 3 nachten in Takayama en omgeving. Daarna 2 nachten in de natuur (nog niet duidelijk) en 3 nachten in Kyoto. De rest moeten we nog invullen…

Nu komt de vraag :

Weet iemand iets van Shikoku. We hebben het idee opgevat om de laatste week (2 to 9 aug i.o.d.) op dit eiland door te brengen. Het idee is wellicht 3 dagen in het binnenlang (Iya Valley en omgeving) en 4 dagen aan de zuidkust aan het strand.

Heeft iemand ervaring op Shikoku en tips wat te doen (en niet te doen).

Alvast bedankt!

Groet,
Martijn

Als dit jullie eerste vakantie in Japan is, zou ik in plaats van naar Shikoku te reizen, eerder meer tijd spenderen op Honshu. Shikoku is per Shinkansen niet bereikbaar. Je kunt wel met de trein (JR) van Okayama naar Takamatsu. Van Takamatsu rijden er vervolgens weer treinen naar de grotere plaatsen, maar je zult geregeld met de bus verder moeten reizen. Zo is in de omgeving van Kaap Ashizuri en de Iya Vallei de bus toch wel het voornaamste vervoermiddel. Dit is dan ook één van de redenen waarom je op Shikoku nog niet zo veel ‘westerse’ toeristen ziet. Als alternatief zou je vanuit Kobe of Hiroshima met de boot naar Shikoku kunnen gaan of vanuit Kansai met de bus naar bijvoorbeeld Kochi kunnen rijden. Als dit jullie eerste reis naar Japan is, zou ik Shikoku vooralsnog overslaan, maar eerst Honshu wat beter verkennen. Shikoku is vooral natuurschoon. Zie hieronder mijn reisverslag om een impressie te krijgen:

Wij hebben vorig jaar per auto een vierdaagse tocht door Shikoku gemaakt. We zijn vanuit Osaka vertrokken en via de Nishiseto Expressway vanaf Onomichi in de prefectuur Hiroshima over de Kurushima-Kaikyō brug en de Tatara brug naar Nibukawa Onsen in de prefectuur Ehime op Shikoku gereden. Onderweg hebben we in Onomichi de Senko-ji tempel bezocht. Daarna zijn we over genoemde bruggen doorgereden naar Shikoku waarbij we nog een stop hebben gemaakt op twee eilandjes in de Japanese Binnenzee, namelijk Ikuchijima en Omishima. Op Ikuchijima hebben we de Kosan-ji tempel hebben bezichtigd en op Omishima de Oyamazumi schrijn. In Nibukawa Onsen hebben we overnacht in het Nibukawa Onsen Hotel, een ryokan met onsen.

Op de tweede dag van onze tocht, hebben we ’s ochtends in de prefectuur Ehime een wandeling gemaakt door de Omogo Kloof (Omogokei) en zijn we ’s middags gestopt in Uchiko, een schilderachtig plaatsje op het platteland met traditionele huizen, winkeltjes en werkplaatsen uit de negentiende eeuw en een schitterend kabuki theater uit 1916. Daarna zijn we doorgereden naar Hotel Ashizurien op het puntje van Kaap Ashizuri (Ashizurimisaki) in de prefectuur Kochi.

’s Ochtends hebben we een wandeling gemaakt langs de kust en de Kongofuku-ji tempel bezocht, één van de tempels die onderdeel uitmaakt van de Shikoku Henro, een pelgrimstocht langs 88 tempels. Hierna zijn we doorgereden naar het Tatsukushi Marine Park, onderdeel van het Ashizuri-Uwakai National Park in de prefectuur Kochi, waar we een boottocht en een wandeling hebben gemaakt. Rond het middaguur hebben we een boottocht gemaakt over de Shimantogawa, een 196 kilometer lange rivier, bekend om zijn heldere water. Aan het begin van de avond kwamen we aan in Kochi, één van de grootste steden op Shikoku. Hier hebben we overnacht in Hotel Nansui, een hotel dat niet ver van het centrum van Kochi ligt.

Kochi was het hoogtepunt van onze reis door Shikoku. Op de vierde dag hebben we ’s ochtends Kochi-jo, een prachtig kasteel in het centrum van de stad, bezocht en ‘s middags de ‘Nichiyoichi’ een grote markt die iedere zondag in een lange straat in het centrum van Kochi gehouden wordt. Later op de dag hebben we op weg naar Kobe de Iya Vallei in de prefectuur Tokushima aangedaan, alwaar we lopend via de “Kazurabashi”, een hangbrug gemaakt van lianen, de Iya Rivier zijn overgestoken. Alvorens via Awaji Eiland terug te rijden naar Kobe, hebben we nog gewandeld door de Oboke Kloof, waarna onze reis door Shikoku erop zat.

dat er een ander soort trein als SKS rijdt maakt nou niet zo veel uit-ja, die gaat wat langzamer, maar is behoorlijk lux en je ziet veel meer als al die geluidswallen langs de SKS. Deze sneltreinen rijden door via Takamatsu naar Kochi of Matsuyama.
Voor mij was Matsuyama eerder een hoogtepunt-overbekend vanwege de klassieke JPN-style onsen=hotsrpings. Maar heel anders als in beppu, dat een nogal bercuhte naam heeft daarvoor. Er komen indd heel weinig WITTE toeristen-dus je hebt wel wat Japanervaring en doorzetting nodig voor moeilijke dingen.
Als je toch een railpas hebt en tijd over-ik zou toch eerder voor het zuidleijker Kyushu kiezen-veel meer hoogtepunten (Nagasaki, Beppu, vulkanen, echte subtropische stranden), en veel makkelijker te bereizen/bereiken.

Bedankt voor jullie reacties!

We hebben idd geen Japan ervaring, maar zijn wel ervaren reizigers. Het is eerder prettig te noemen dat er weinig toeristen zijn. Taal hoeft niet altijd een belemmering te zijn.

Zullen er helemaal geen, of gewoon weinig mensen zijn die Engels spreken? In sommige Ryokans moet je toch wat basic info kunnen uitwisselen?

Anders zijn er altijd nog handen en voeten…die doen het prima :chin:

Of onderschat ik het?
Ik hoor het graag!

Osna, als je een ervaren reiziger bent, vindt je in Japan zeker je weg, geen Japans spreken is geen probleem, je kunt altijd wijzen op tekentjes in je reisgids, bv. Lonely Planet. Deze ervaring hebben wij in het binnenland van China opgedaan.

Het land is ook hyper georganiseerd. Openbaar vervoer is uitstekend, bij de toegang tot het station staan conducteurs/controleurs, hen kun je naar je platform vragen, als het al niet op je reservering staat. In mijn 3 1/2 weken reis is er werkelijk niets fout gegaan.

Daarnaast zijn de meeste Japanners als zij hun eerste schroom hebben overwonnen zeer hulpvaardig, heb meerdere Japanners meegemaakt die geen woord Engels spraken maar je wel op ‘sleeptouw’ namen en je letterlijk en figuurlijk naar je bestemming brachten, vriendelijk knikkend, controlerend of je daar inderdaad moest zijn en je dan ook nog bedanken dat zij je ten dienste konden zijn :).

Groet, Ton

Bedankt Ton, dat klinkt geweldig!

Rest nog steeds mijn vraag… Wat moet ik niet missen op Shikoku?

Is een strand bezoek van een paar dagen in het zuiden de moeite waard?
Over Matsuyama lees ik verschillende dingen (positief en negatief)
Raden jullie aan om de Iya-Vallei te bezoeken voor een dosis natuur/cultuur?
Ben ik iets vergeten?

Ik hoor het graag

Alvast bedankt!