Shikoku tips

Hoi allemaal,

al bij de terugvlucht van de vorige reis stond het voor mij vast dat ik weer naar Japan af wilde reizen.
Hopelijk gaat het dit najaar gebeuren (rond november), en deze keer zou ik ook graag naar Shikoku willen.
Bij het opzoeken krijg ik al een beetje een gevoel dat het eiland buiten de gebaande paden ligt voor de gemiddelde toerist, dat trekt me wel aan :slight_smile:

Mijn vraag is of jullie bepaalde plaatsen / dingen in Shikoku hebben bezocht die jullie zouden willen aanraden.
Ik reis in Japan altijd met de trein / OV overig. Hoe is dit te doen in Shikoku?

Ik heb natuurlijk al zelf een lijstje wensen; ik zou de draaikolken in Naruto willen zien, en volgens mij ontkom je ook niet aan een aantal van de 88 tempels. Misschien is het leuk een (stukje van een) etappe te lopen.
Verder wil ik ook naar Kochi toe (Ryoma!).

Alvast bedankt!
Rebecca

IK kan je helaas niet helpen, maar ga heel geĂŻnteresseerd de reacties volgen. Ondanks dat ik me eigenlijk had voorgenomen dit jaar eens niet naar Japan te gaan heb ook ik al even wat zitten kijken voor Shikoku en west-Honshu. En inderdaad kreeg ik ook wel het gevoel dat dit wat anders is dan de andere delen van Japan, dat een auto huren welhaast onvermijdelijk is.

Shikoku kent veel leuke plekjes; wij zijn er afgelopen jaar ruim 3 weken geweest.
Vanuit de grote plaatsen kun je redelijke makkelijk in de omgeving plaatsen bezoeken; wel rekening mee houden dat de treinen er niet zo frequent rijden als in andere
delen van Japan. Naruto bv. is indrukwekkend vooral als de getijden-stroming in de nauwe doorgang naar de Inland Sea op zijn sterkst is.
Ik heb daar uitleg gehad van een “gids” die me vertelde hoe dit allemaal ontstaat.
Bij Naruto is een speciaal “looppad” onder de verkeersbrug gebouwd waar je dit allemaal aanschouwen kunt.
Wij hadden daar het gemak van een Japanse die we hebben leren kennen via een forum en die bracht ons ook nog naar de 1e van de 88 tempels en zo nog wat andere bezienswaardigheden in de omgeving van Tokushima.
Shikoku is veel natuur, mooie kusten, heel vriendelijke mensen, maar ook shopping malls, veel restaurantjes, te veel om op te noemen.

Ik heb geen ervaring (sterker nog: ik ga binnenkort zelf voor het eerst naar Japan), maar stel je vraag ook hier eens, zeer goede antwoorden en er wordt ook snel gereageerd!