Ik heb de laatste paar dagen mijzelf verdiept in de Shikoku 88 pelgrimstocht.
Dit is een tocht van 1200 km op natuurlijk het eiland Shikoku, met 88 tempels op de route.
Deze behoorlijke onderneming is zeker een zes weken of meer als alles gelopen wordt, en dat is ook wat ik wil gaan doen.
De tocht kan namelijk ook per fiets, auto of bus worden gedaan, maar dat wil ik niet.
Echter ben ik nog nooit in Japan geweest, en spreek de taal niet, dus vraag ik mij af of het niet verstandig is eerst Japan gewoon is te bezoeken.
Heeft iemand ervaring met deze tocht of bekenden die het ook gedaan hebben? wat raden jullie mij aan?
Of de taal een belemmering zal zijn, ik denk het niet echt. Wel lijkt het mij inderdaad beter om het land eerst een keer “normaal” te bezoeken, al is het maar om een idee te hebben hoe het er aan toe gaat zodat je een idee hebt waar je aan begint. Dan kan je je bij zo’n grote tocht ook echt focussen op de tocht an sich, zonder overal afleiding in te zien. En meer uit praktische gronden: dan heb je ook een beter beeld van bijvoorbeeld overnachtingsmogelijkheden tijdens zo’n trip, of een idee van je benodigde budget. Het zou toch zonde zijn als die tocht om dergelijke triviale redenen mis zou lopen.
Ik heb afgelopen najaar de tocht in zijn geheel gelopen. Een zeer intense en prachtige ervaring van een ander Japan.
Tsja, wat is verstandig? Je kunt er van uit gaan dat ze geen Engels spreken. Als in totaal niet. Ik heb zelfden iemand Engels horen spreken.
Ook zeer weinig borden onderweg gezien in het engels. Alle stickers die je volgt en het Engelse routeboek maken het zeker te doen.
Hoe meer je van Japan weet qua taal, hoe leuker het wordt! Het kan erg stil zijn als je met niemand kan communiceren. Echter heb ik een aantal buitenlanders onderweg ontmoet, die vonden het niet minder speciaal o.i.d.
Wat ik je sowieso wil aanraden is Hiragana en Katakana proberen te leren. Dit gaat je enorm helpen toiletten en overnachtingsplaatsen te regelen.
Ook een aantal kanji zoals: Rivier, berg, tempel, weg/pad, etc zijn zeer nuttig om je weg makkelijker te kunnen vinden.
Heb je al nagedacht of je een tent/slaapzak gaat nemen voor gratis overnachtingen of ga je alleen in guesthouses en hotels slapen? Zeker als je veel wilt overnachting in guesthouses, zijn een paar zinnetjes Japans leren van belang. Deze vind je ook in de Engelse gids. Als je geinteresseerd bent is het zeker geen gek idee die alvast aan te schaffen (al komt er als het goed is later dit jaar een nieuwe versie, ook belangrijk, want veel overnachtingsplekken sluiten en openen weer) om te kijken wat voor soort terrein je afgaat, de afstanden, en overnachtingsplekken.
Op mijn website http://bootsonasphalt.weebly.com/ heb ik een overzichtje staan met mijn overnachtingsplekken en de prijs in Yen. Kan je evt al een schatting van budget maken. Ook heb ik een overzicht met spullen in mijn backpack. En foto’s. Het verhaal/dagboek komt later
Ik ben zelf in 2011 in Japan geweest voor de highlights. Voor die tijd was ik nog niet helemaal klaar voor de pelgrimstocht. Nu ik het land wat meer snapte wel. Echter ken ik genoeg mensen die voor een eerste keer Japan meteen de tocht doen. Een medereiziger uit Amerika kende alleen hiragana lezen, misschien 2 zinnetjes in het Japans en was voor het eerst in Japan. Hij heeft een geweldige ervaring achter de rug en heeft er enorm van genoten, ondanks de uitdagingen van de taal en cultuur
Schroom niet om mee een berichtje te sturen als je meer wilt weten!
Dankje! Het was een super ervaring. In totaal 55 dagen gedaan om van #1 naar #88 en weer terug naar #1 te komen. Heb ongeveer 2 a 3 rustdagen genomen onderweg
Ik heb je fotorapportage op een grote smart TV bekeken. Een mooi overzicht, prachtige beelden en we herkenden de Japanse sfeer weer. De kriebels om snel weer naar Japan te gaan en ook dat deel te gaan ervaren. Dank je.
Het hoeft ook niet in 1x! Meeste Japanners die ik tegenkwam gingen een paar dagen of weken lopen, of soms 1 prefectuur.
Ik mis het zelf elke dag maar zal ook niet zomaar weer 2 maanden vrij kunnen zijn, dus ik ga komende jaren denk ik gewoon af en toe in de zomer voor 2 weekjes terug om nog even de sfeer te proeven, toch even wat tempels en kilometers weer meepakken.
Want als je eenmaal als henro op pad bent geweest, wil je niets anders meer! Shikokubyou noemen ze het daar, ‘Shikoku ziekte’. de verslaving zal groter en groter worden!
Ik heb ook van je website en foto’s genoten.
Ik hoop dat je gauw de tijd vind om verder te gaan met het dagboek, je schrijft erg prettig en ik ben nieuwsgierig naar de rest van het avontuur!