(origineel bericht op be-more.nl)
Selam no
<strong>Woensdag 18.07.2012</strong> (vervolg)
Terwijl we onze blog aan het schrijven waren, werd heel onze office een grote rommelboel. De apen hadden de ingang gevonden en hebben ons dan maar iets nagelaten zeker. Het is hier zeer warm maar toch spreken ze over het regenseizoen. Op dat moment zorgt elke aap voor zichzelf (ja, ook de kleintjes) en zoeken ze een schuilplaats. 's Morgens zei ik dat ik apen hoorde brullen en verklaarden ze mij alle 3 voor zot. Ahaaa … wie had er gelijk?! Aangezien we nog steeds geen stroom hadden in ons gebouw kregen we een pauze van 5 uur. Tijd om Amhaars te leren en vlechtjes te leggen. Rond 4 uur eindelijk naar de gardens waar we de weesjes voor de eerste keer konden zien. Tijd voor engelse les (van 20 min) waarna de groep in 2 gesplitst werd. De meisjes hadden girlstijd om over vanalles en nog wat te praten en wij konden met de jongens mee naar de gardens. Onkruid uittrekken, jeej! De lessen eindigen hier met koffie en nootjes. Aangezien ik mij niet zo goed voelde zijn we nadien in een hotel vlak bij ons pension gaat eten. Vandaag was btw de eerste dag dat we geen stroompanne gehad hebben.
<strong>Donderdag 19.07.2012</strong>
Vandaag werd duidelijk waarom ze zo veel mogelijk af willen hebben voor we aankomen. Ze zijn nlk bang dat we na een week doodop zijn. Vandaag was een off-day. Ik had het gevoel dat we alleen maar achter de paar weesjes aanliepen die we al gezien hadden, dat we dubbel werk deden in de office, … Na onze garden-time was het tijd om te voet naar huis te gaan en zo lake awassa te zien. Super mooi en heel rustgevend. Net wat ik nodig had. Snel iets gaan eten met de andere vrijwilligers en dan naar huis om even bij te praten en vervolgens te lezen en te schrijven bij kaarslicht (aangezien we zeer zonder stroom zaten).
<strong>Vrijdag 20.07.2012</strong>
Afspraak om 9 uur met Marije en haar tolk voor een workshop. Er moest vanalles verduidelijkt worden. Uiteindelijk bleek dat we al zo veel gedaan hadden. Hadden wij niet aan de opkuis begonnen, stond het er nog altijd rommelig bij. Hadden wij geen les gegeven, hadden ze geen les gehad. Enz. Ook is fikir zelf heel blij met de vrijwilligers. Dingen die dan pas duidelijk werden. 's Middags hadden we eindelijk tijd om naar een deftig internetcafe te gaan en om foto’s over te zetten op stick. Nadien een lekker mangosapje (voor nog genen euro!) en weer naar de office. Abraham en zijn collega’s hadden duidelijk wat gehad aan de workshop. Er stonden heel wat weeskindjes klaar om samen met ons te spelen. Joelle, Dorien en ik trokken de straat op voor chinese en gewone voetbal. Nadien nog een uurtje les en dan de stad in. Echt raar hoe boos de mensen hier kunnen kijken wanneer je niets koopt en gewoon kijkt. Om de dag af te sluiten zijn we nog iets gaan drinken en dan … tijd voor sandwiches met CHOCO en banaaaan! Smullen!
<strong>Zaterdag 21.07.2012</strong>
WEEKEND! Eindelijk. Uitslapen … nuja, om 6.30 (5.30 in Belgie) wakker worden omdat het te warm is en dan tot 8 uur blijven liggen. Veel staat er niet op de planning vandaag. Nel en Dorien gaan mee met de Awassa-tour en Joelle en ik trekken de stad in. Zoeken naar een kapper en nadien boodschappen doen. We zijn onze dag met heel veel regen begonnen dus alles heeft al wat vertraging opgelopen. Ondertussen schijnt de zon gelukkig weer. (=