Dit was mijn vijfde seizoen van werken in het buitenland. Via mijn vrienden ben ik terecht gekomen in El Arenal, waar ik al eerder heb gewerkt in 2004.
Dit keer zou ik gaan werken voor de Double Dutch en dan voor vier maanden.
Ik kwam aan op 2 juni en werd door mijn werkgever naar het appartement gebracht. Het appartement zag er heel goed uit en het uitzicht was erg mooi.
Het werk vond ik totaal niks, helemaal niet wat ik had verwacht. Mij werd verteld dat het een eetcafé was, maar het was niet meer dan een Hollandse kroeg met wat tafeltjes. Mijn fout, ik had beter moeten informeren dat had heel wat bespaard.
Bij aankomst werd mij verteld dat ik sleutels moest laten bijmaken, die ik bovendien zelf moest betalen. Ook werd er niet duidelijk verteld wat er van mij werd verwacht. Samen met mijn collega hebben wij zelf onze burgernummer en verzekeringsnummer moeten regelen en betalen. Dat heeft al met al 2 werkdagen gekost en dat werd niet vergoed.
Ondanks alle moeite heb ik nooit een contract ondertekend en heb ook geen werkkleding ontvangen. Ik werd de hele maand juni op straat gezet om te gaan proppen, mensen naar binnen lokken. Ik heb dat eerder gedaan, maar dan wel voor een tent waar je volledig achter stond. En dat was niet het geval bij mij, uiteindelijk had ik besloten om weg te gaan. Ik gaf 2 weken opzegtermijn aan om iemand anders te vinden, dit uit collegialiteit. Ik wou ze er ook niet zomaar mee laten zitten.
Toch heb ik besloten om te blijven, want ik leerde mijn collega’s beter kennen en ik wou het afmaken.
Ik zou een paar dagen naar Nederland gaan en de 14e van augustus terugkomen, dan zou ik dezelfde avond weer aan het werk kunnen.
3 dagen voor mijn vertrek gaf mijn baas aan dat het seizoen 20 augustus of eerder het seizoen zou aflopen. Maar ik had mijn ticket al terug geboekt en dat wisten zij. Maar ik mocht dan wel vakantie vieren in het appartement, als ik terug kwam. Ik heb er toen over nagedacht en besloten om er mee te stoppen. Want ik vond dat zij er niet rekening mee hielden wat het financieel voor mij zou betekenen. En aangezien ik in het begin nog coulant was naar hun toe en hun niet naar mij, heb ik besloten om er meteen mee op te houden en de 14e niet meer terug te komen.
Dat werd mij niet ten dank afgenomen. En kreeg te horen dat als ik diezelfde avond niet aan het werk ging ik gelijk het appartement moest verlaten. Gelukkig hield ik daar al rekening mee en heb voor het 2e gekozen, maar toen begon hij over het opzegtermijn. Ik had volgens hem 2 weken opzegtermijn. Ik heb hem gezegd waar dat stond, want ik had niks ondertekend waar dat in stond en mondeling was er ook niks afgesproken.
Uiteindelijk moest ik binnen 5 minuten het appartement uit en de sleutels inleveren, die ik notabene zelf heb betaald.
Dat heb ik pas later gedaan, met de uren die hij mij nog verschuldigd was.
Ik ben terug gegaan om mijn geld op te halen, maar kreeg alleen maar een preek en dat werk van kwaad tot erger. Ten slotte heeft hij mij het geld niet gegeven, maar in de fooienpot van mijn collega’s gegooid. Die er trouwens niks van hebben gezien. Dat geld maakt mij niets uit, maar het gaat om het principe en ik dacht dat ik deze mensen kon vertrouwen.
Ik heb navraag gedaan en ik ben niet de enige die op deze manier zijn behandeld.
Ik heb voor de rest wel een leuke tijd gehad, was fijn om leuke mensen te ontmoeten en weer te zien. Ook al had het een wrange nasmaak.
Dus mijn advies is aan vele anderen die graag dit werk zouden willen doen is:
- Lees goed en teken een contract, maak ook een kopie van deze
- Zorg ervoor dat je goed bent verzekerd, neem ook desnoods een verz aan in Nederland.
- Zorg ervoor dat je verzekering goed is geregeld en maak een kopie voor jezelf
- Let erop dat je je uren bijhoudt en reken het goed na bij het inleveren van je uren
- Spaar in ieder geval wel genoeg voor die tijd dat je gaat, want je weet nooit wanneer je het nodig hebt. Ik had het nodig om in een hotel te slapen
- Vertrouw niemand, want daar ben ik dus ook mee in de mist gegaan
- Geniet!
- Ga naar Palma!
Hoop dat jullie wat aan mijn ervaring hebben. Binnenkort zal ik wat leukere ervaringen neerzetten.
p.s. Paradise Beach is niet zo leuk als wordt aangegeven, het is meer een ordinaire toko!
Groetjes Stephanie