seizoenen

Ik keek naar een aflevering van “Ik Vertrek” over een Nederlands echtpaar die in Gambia een pannekoekenrestaurant waren begonnen. Ik gebruik nog de oude maar volgens mij meest logische spelling. Dus pannekoeken en geen pannenkoeken. Het gaat om een koek die in 1 pan kan worden gemaakt en niet in meer pannen. Ook a zou dat laatste wel mogelijk zijn, dan nog. Een koekjestrommel is een trommel bestemd voor meer koekjes tegelijkertijd. De bedenkers, die die n aan de pannekoek hebben toegevoegd, hadden kennelijk rare kronkels is hun hoofden. Dat wilde ik even kwijt.

In dat programma kwam naar voren, dat onze zomer daar het laagseizoen is en onze winter daar het hoogseizoen. Waarom eigenlijk? Is het in maanden als juli en augustus in Gambia te nat en/of te heet? Of zijn er andere oorzaken? Ik weet wel, dat ten noorden van de Sahara, dus rond de Middellandse zee de zomers droog en de winters nat zijn, dat in de Sahara het het hele jaar droog is en dat in een strook ten zuiden van de Sahara, dus ook in Gambia, de zomers nat en de winters droog zijn, voor zover men van zomers en winters in Gambia kan spreken. Is de natte periode (moesson) daar zo nat, dat daarom er dan weinig toeristen komen? Of is het misschien omdat in onze zomer de mensen voldoende mogelijkheid hebben om dichter bij huis te genieten van de warmte? Of een combinatie van deze factoren? Of spelen ook nog andere factoren een rol?

Wat de taal betreft zit je op een verkeerd forum.
In Gambia is op dit moment heel veel onrust wb. de regering.
Misschien heb je er wat van gelezen? Dus spelling is in ieder geval hier niet belangrijk.

Dan je andere opmerking:
De maanden november december, januari, februari en maart zijn de maanden dat het minder warm is en de luchtvochtigheid veel minder is.
De andere maanden regent het absoluut niet zo veel maar is het door dieluchtvochtigheid wel behoorlijk benauwd.
Verder ben je in die maanden vrijwel zeker van een goede temperatuur. Wat in het middelandsezeegebied niet hebt.
En natuurlijk wil je als het bij ons wintert binnen 6 uur een heerlijk warme teperatuur en naar onze maatstaven goedkoop en redelijk hotel.
En je kan zeggen dat je in Afrika bent geweest. ( al is het maar op die paar vierkante kilometer aan de kust.

Hoi Cor,

geef je mening over kromme spelling en taalgebruik hier gerust hoor! Dat mag en kan best op dit forum. Laten we vooral niet te serieus zijn. Genoeg anderen die dat voor ons doen toch?!

Gambia heeft een laag seizoen dat eigenlijk in april al begint. Minder toeristen terwijl de regen pas na mei zich laat zien. Tot die tijd nog prima te doen dus, maar het zal vast meespelen dat je vanaf de meivakantie prima in eigen land of Europa uit de voeten kunt om een beetje zon te pakken. Gambia is gewoon een perfecte winterbestemming. Slechts 6 uurtjes vliegen voor zongarantie en ruim 30 graden. De zomertijd in Gambia is vochtig, klam, meer muggen, bewolking, onbegaanbare wegen, gesloten hotels en restaurantjes. Niet heel aantrekkelijk om te gaan dus. Maar de meesten die het wel aandurfden zijn doorgaans toch heel positief. Die heftige bui wordt wel als verfrissend ervaren en kan best spectaculair zijn. Als de weg dan ook nog eens in een rivier verandert…
Ik zou er zelf niet snel voor kiezen in de zomer. Ik ga volgende week. Heerlijk om even een break te nemen van het akelig koude en natte weer hier en lekker de warmte daar op te zoeken.

Ik ben er een keer in de zomer geweest en de luchtvochtigheid was hoog. Het zeewater lekker warm. Inderdaad waren de restaurantjes bijna leeg. Bij Ali Baba waren er 2 tafeltjes bezet. Daarna ben ik in februari geweest en toen moesten we bij andere mensen aan tafel bij Ali Baba omdat er geen tafeltje meer vrij was. Wat een verschil!
Alleen vond ik het te koud om in de zee te zwemmen. Het regenseizoen blijft toch mijn favoriete seizoen.