See Europa Without Money

Hallo iedereen,

Al een tijdje spookt het door mijn hoofd om voor een lange tijd op reis te gaan. Omdat ik nog geen ervaring met reizen heb, heb ik mijn zinnen gezet op Europa. Ik denk dat we soms vergeten dat Europa een prachtig continent is met veel afwisselende natuurverschijnselen. In mijn eventuele reis zal ik niet echt een doel hebben om ergens te komen. Natuurlijk is het wel zo dat ik een aantal steden wil zien. Het gaat een reis worden met enorm veel stedentrips. Maar ook wil ik graag de kleine dorpjes bezichtigen. De echte cultuur op snuiven en op plaatsen komen die mijn worden verteld door de lokale mensen.

Maar… Zoals jullie kennen zien in de titel, wil ik liever niet te veel geld uitgeven. Dat kan ook niet, want dat heb ik niet. Natuurlijk heb ik geld genoeg voor de eerste aankopen om de reis te beginnen. En een start budget zal er zijn. Maar het gaat niet veel worden.

Ik wil enorm graag de wereld zien. En de vrijheid voelen die er dan zeker zou zijn. Ook wil ik de cultuur van ‘andere’ mensen beleven. Hoe is het nou om te werken onder Franse of Spaanse mensen? En dan niet in de toeristische gebieden. Díe vrijheid en ervaringen wil ik super graag voelen en mee maken.

Door middel van liften wil ik naar mijn bestemmingen komen. En eventueel met openbaar vervoer zal ik me verplaatsen. De eerste dagen wil ik vooral 's nachts reizen en mee liften met bijvoorbeeld vrachtwagen chauffeurs. Overdag kan je dingen bezoeken en eventueel opzoek gaan naar een baantje die zorgt voor kost en inwoning. Zo heb ik geen stress over de verplichtingen.

Als jullie enige tips hebben over deze reis en dit avontuur, is dat meer dan welkom. Wat raden jullie mij aan om te doen? Wat moet ik beslist mee hebben? Dit zijn niet de enige vragen die ik heb. Is er misschien iemand die precies hetzelfde in gedachte heeft? Deel het met me! Ik ben zeer benieuwd naar alle verhalen.

Met vriendelijke groeten,

AJ

Meld je aan bij couchsurfing…bij mensen thuis overnachten.

Eurolines heeft soms hele goede aanbiedingen, vorig jaar 7 euro betaald voor een enkeltje Den Haag-Brussel. Met Wizzair zijn we voor 25 euro van Praag naar Parijs gevlogen (alleen qua service vind ik Wizzair erg slecht), met Ryanair ben ik wel eens voor 15 euro naar Londen gevlogen.

Qua landen vind ik Hongarije een aanrader, Budapest is echt heel mooi en niet heel duur.

Hallo,

zit zelf ook al langere tijd te denken zoiets te gaan doen, maar heb hier een site die je zeker “moet” bezoeken, www.workaway.info

Succes met je plannen.

Bedankt voor jullie reacties!

Couchsurfing ken ik inderdaad. Ik snap alleen niet helemaal hoe dat precies werkt. Dus dat moet ik maar even goed uitzoeken nog. Want je moet vantevoren contact met die persoon hebben denk ik?

Die website is een hele mooie. Bedankt! Ik denk dat ik daar veel aan kan hebben. Hebben jullie misschien nog meer tips over de dageljkse dingen. Het eten bijvoorbeeld?

Ja je moet vantevoren contact opnemen.

Eten? Wat voor tips bedoel je? Altijd eten waar de locals eten is de standaard regel. En probeer met meerdere mensen te koken in hostels, dan kun je de kosten verdelen.

In hostels kun je af en toe werken voor een bed en eten. Verwacht er geen geld voor…

Liften, Liften en nog eens Liften!!!

Je kan mss wel zoeken naar de goedkoopste manieren om je te verplaatsen. Maar al die uren die je spendeert op zoek naar het beste tarief, neemt voor mij te veel tijd en daarna geld in beslag.

Liften heeft bij mij nog nooit voor problemen gezorgd, je komt nog meer in contact met de lokale bevolking, hebt echt wonderbaarlijke ervaringen! Daarbij gaat het meestal even snel dan indien je met de trein of bus gaat!

Ik kan hier een volledig boek over schrijven en wil dat doen indien gevraagd! Zelfs voor vrouwen all1 durf ik het aanraden (begrijp het wel indien men dit niet volgt).

Mvg

1 like

Liften was voor mij ook zeker een ding die ik ga doen. Een aantal tips zijn allemaal wel te vinden op internet gelukkig. Maar is het ook mogelijk om bij locals te eten? Gewoon aanbellen? Of is dat iets wat eigenlijk nooit gebeurt? Het is natuurlijk niet zo dat ik wil schooien, ik kan er natuurlijk ook voor werken. Als ik eenmaal ga, heb ik tijd genoeg!

Wat ik doe is meestal een plaats bepalen waarheen ik wil liften, iets wat doenbaar is binnen een tijdsspanne van 1 dag! Daarbij probeer ik indien mogelijks al een couchsurf, hospitality club, tripper, … lid te vinden waar ik kan blijven slapen. (Ik zoek wel iemand die er geen problemen mee heeft, indien ik nog afbel op een later moment. Want met liften weet je nooit!)

Daarom heb ik ook altijd een smartphone bij met 3G + Mcdonalds naast de autostrade = efficient en goedkoop reizen!!!

Wat me al vaak voorgevallen is, is dat mensen die je een lift geven je nog extra willen helpen. Dagdagelijks krijg je de vraag indien je wel een slaapplaats of eten hebt. En je zou je verbazen hoeveel mensen je in huis willen nemen (ligt ook wel aan jouw persoon en uitstraling)!

Vb. Gent - Berlijn (zomer 2011)

-Ik zat volledig vast in Genk, reed mee met een allochtone persoon en de communicatie zat niet zeer goed :). En opeens kon ik niet anders, dan op de zijstrook van een autostrade afgezet worden (wettelijk verboden). Daarna een 15min ploeteren door een bos tot ik opeens terug in de bewoonde wereld was. Bij de eerste persoon die ik aansprak om mij de weg te wijzen, zag ik dat hij niet begreep wat ik deed. Liften = gevaarlijk. We geraakten aan de praat en niet veel later zat ik daar met zijn vrouwtje aan het middagmaal. Friet met biefstuk dan nog wel!! Ik kreeg een overlevingspakket, genoeg voor 3 maaltijden en men wou mij nog geld aanbieden. Heb het geld geweigerd, maar een lift tot het dichtsbijzijnde tankstation heb ik met plezier aangenomen! 10 min later zat ik met 2 jonge gasten in de auto rechtstreeks naar Berlijn met genoeg eten voor ons 3!

• Op de terugweg Berlijn - Gent, ben ik veel te laat vertrokken (reden: kater). Na een uur liften, kwam ik op een parking een ander liftend meisje (Duitse) tegen. Die van berlijn naar Bremen ging, we raakten aan de praat en namen de volgende lift samen. De chauffeur was een 30jarige Engelse soldaat gestationeerd in Duitsland, we hebben samen een super trip gehad. Aangezien ik me toch niet echt wou haasten, en Bremen dichter bij was vroeg ik gewoon aan het meisje wat ze ervan vond indien ik bij haar blijf. Was geen probleem en niet veel later zat ik met een nieuw lief, kortstondig maar leuk en nu een goede vriendin aan overgehouden.

En ik probeer hier niet gewoon de beste liftdagen uit de doeken te doen (dit zijn hier nog maar kleine delen), elke dag is zoiets/alles mogelijk! Het is een rollercoaster van emoties en gevoelens. Soms negatief, soms positief!

Maar veiligheid boven alles!

Enorm bedankt voor de tips. Ik zal er zeker wat aan gaan hebben.
Ik ken veel mensen om me heen die graag wel even weg zouden willen, maar meestal durven ze zich er niet aan toe te geven dat pure vrijheid geweldig is. Ik hoop dat jullie je verhalen met mij willen delen. Een verhaal als PM versturen mag ook altijd!:slight_smile: Hebben jullie misschien voor mij ook tips voor het voorbereiden? Wat kan je nou het beste mee? Wat voor tas? Wat voor overlevings artikelen?

Tips over bestemmingen blijven ook altijd welkom!

Ik zou veel tips kunnen geven, vooral ook “probeer niet te lopen, vooraleer je kunt stappen”.

Hoe meer, vaker, langer je reist hoe beter je erin wordt! Je gaat niet meteen alle trucjes van het vak kennen, je wordt er langzaam aan gewent en groeit.

Mijn eerste backpack reis, was naar portugal. Daar heb ik dan ook voor de 1ste keer in een hostel geslapen (wat een gebeurtenis!), nu is er niet veel meer aan. Geniet van die nieuwe dingen, probeer niet te vlug te veel. Toen heb ik er ook voor de eerste keer proberen liften, faliekant mislukt dus. Gewoon omdat ik de techniek om te liften nog niet onder de knie had en Portugal mss wel het moeilijkste land is om te liften in Europa :). Zijn ze btw allemaal daar in het zuiden (Spanje, Italië, Portugal) en de politie ziet je niet graag komen.

De volgende jaren heb ik stap voor stap nieuwe dingen ontdekt: couchsurfen, leren liften http://www.routedusoleil.org/ , …
Want soms komen er ook negatieve ervaringen die je dan in de juiste context moet plaatsen en van moet leren!

Vb.

Al liftend kwam ik met een vriend terug van Barcelona, we waren 's ochtends vroeg vertrokken en tegen de avond 22u zaten wel al net voor Parijs (ong 1000km). Normaal krijg je op dit uur van de dag (donker) geen lifts meer, mensen zijn meer op hun hoede en het is moeilijk om contact te leggen!

Toch hadden we iemand gevonden die ons tot voorbij parijs kon voeren tijdens, zodat we de volgende dag de file zouden vermijden. (Iedereen die al door Parijs moest, kent dit wel!) Onze chauffeur werkt voor een vervoersbedrijf en moest nog enkele stops doen, tijdens de rit. Maar na een uur of 2 waren we de weg volledig kwijt. Na nog 2-3 uur verder sukkelen door Parijs, was de chauffeur zo geïrriteerd aan alles (ons inclusief) dat hij ons uit de auto gooide.

Daar stonden we dan, nog met ons zwembroek en slippers aan, midden in de banlieu van Parijs om 3u 's nachts. Overal lawaai, mensen slapen in de vuilte op straat, drankgeur van alle kanten. Het ergste van al was, dat we voor de lokale drugsdealers het perfecte slachtoffer waren. Minstens 5 kwamen hun goederen aanbieden, op vriendelijk en minder vriendelijke toon! Tot we uiteindelijk aan de praat geraakten met 1 van hun, de hoogste in rangorde van die wijk. We merkten dat de andere dealers ons met gerust lieten, toen bood hij ons aan bij hem te overnachten. Na veel twijfelen hebben we dit aanbod toch aangenomen. Veel andere keus hadden we niet, het dichtsbijzijnde hotel kon km verderop zijn en we hadden geen idee waar we precies waren!

Eenmaal aan het appartement aangekomen, zagen we dat het zich in een oud/verkrot megalomaan gebouw bevond. Dan elk om de beurt 10 verdiepingen naar boven met de lift (er was plaats voor 1 persoon). Het appartement op zich was van dezelfde staat als het gebouw, en bestond uit 3 kamers. Een Keuken/badkamer en 2 kamers, de ‘vriendelijke drugsdealer’ nam ons mee naar de keuken en verschafte ons spijs en drank. Waardoor we ons op ons gemak voelden!
Tot ons verschot kwam er opeens een mega brok hasj op tavel te liggen, geschrokken proeste ik mijn thee er uit! Waarop de dealer reageerde met een scherp snijmes uit de lade te halen (dit was het meest beangstigende moment van mijn leven). Er schieten dan 1000den ideeën duur je hoofd, hoe pak ik dit aan, hoe blijf ik leven, …

Maar niets van dat, de dealer ging rustig zitten en begon de blok in gelijke stukjes te snijden. Leuk verder vertellend over zijn vorige avond en zijn liefjes. Niet veel later vertrok hij terug op ronde (die al 3dagen non stop bezig was) en konden wij slapen in de kamers ernaast met nog 3 van zijn neven, nonkels, broers …

To be continued

1 like

Heerlijk verhaal… Ik ben benieuwd naar je andere verhalen!:wereld:

haha heerlijke verhalen!
je maakt veel mee op zo’n reis… geloof ook wel dat je soms een beetje klein voelt in sommige situaties.
ik zit ook te denken om een roadtrip met nog drie vrienden te maken maar dan door Oost-Europa.
Alleen ons plan was om zoveel mogelijk bij goedkope hostels te overnachten, maar heeft iemand misschien een site van een organisatie die alle hostels in kaart heeft gebracht?
zou wel makkelijk zijn als je weet waar je precies goedkoop kan overnachten.
Mvg

Je kan geloof ik op Hotelbooking.com wel redelijk goedkope hotels overal vinden. De plannen zitten nog steeds in mijn hoofd. Heeft iemand verder nog ideeen of tips? Of natuurlijk nog meer van die prachtige verhalen…