Ik heb binnen Europa en in Japan vrij veel en gelift, ook op lange afstanden.
Het is erg aan te raden om inderdaad van pompstation naar pompstation te liften. Je kunt er vanuit gaan dat je per liftdag (half 9 beginnen, uurtje of 5 stoppen) zo’n 300 kilometer af kunt leggen. Dat is in ieder geval waar ik zelf altijd vanuit ga en tot nu toe is dat mij vrijwel altijd gelukt. Behalve dan die enkele keer dat je vast komt te zitten; dan moet je je voorbereiden op een redelijk lange nacht!
Van pompstation naar pompstation heeft zeer veel voordelen. Er zitten echter ook enkele nadelen aan vast. Desalniettemin is dit zeker de beste manier om het aan te pakken. Je kunt ter plekke proviand inslaan, naar de wc, en het belangrijkste, je kunt mensen aanspreken. De manier van het bordje en de duim, dat werkt niet meer. Ja, het werkt wel, maar het is lang niet zo efficient als met mensen praten. Probeer mensen aan te spreken in hun eigen taal. Binnen Europa zou ik uitgaan van een wachttijd van ongeveer een uur. Het kan korter, maar zelden is het langer. Als het langer is, dan ben je niet actief genoeg bezig, of zit je op een hele slechte plek. Beste is dan een alternatieve manier te kiezen om weg te komen van die plek. Hier komt het grootste nadeel van pompstations: je komt er niet snel meer vandaan. Ook kunnen pompstations heel lastig te bereiken zijn.
Als je 's ochtends begint met liften, zorg er dan voor, dat je in je hostelletje (als je in je tentje zit heb je pech en moet je proberen om via mensen en kaarten het voor elkaar te krijgen) eventjes op Google Earth kijkt, waar het best bereikbare benzinestation is. Neem dan de bus, of de trein, zo dicht mogelijk naar die plek toe, en loop het laatste stukje.
Iedereen is zo lovend over truckers, maar ik zou deze vergeten. In mijn liftcarriere van een stuk of 70 ritjes over 4500 kilometer ben ik slechts 2 keer meegenomen door een truck. En die eerste keer was een man die zo aardig was mij naar het benzinestation 10km verderop te brengen, want ik stond in de bebouwde kom op een zeer slechte plek. Beginnersfoutjes.
Als je een tentje bij je hebt, en je komt aan het einde van de dag vast te zitten, dan kun je altijd kamperen in de bosjes. Vergeet niet dat dit eigenlijk verboden is. Zet je tentje dus op in de schemering, en ga weer weg als de zon opkomt. Ga van pompstation naar pompstation, maar zorg ook zeker dat je uiteindelijk in een stad terecht komt. Camping naar camping is een hele grote uitdaging, en bijna ondoenlijk. Mensen gaan er gewoon niet heen. Kijk 's ochtends even op de kaart, wat de beste stad is om heen te liften, in een straal van 300km, en ga daar dan voor. Dan kun je er met enige zekerheid vanuit gaan, dat dit ook lukt. Bij aankomst, ga naar het station. Zoek daar op de ouderwetse manier naar iemand die je informatie kan verstrekken over aanwezige jeugdherbergen. Als je het goed aanpakt, reis je van hostel naar hostel, en check je elke dag op internet dus je startpositie op google Earth en schrijf je 2-3 adresjes op van hostelletjes in de bestemming van die dag.
Mijn ervaring met Duitsland is persoonlijk erg goed. Mensen zijn daar zeker bereid je mee te nemen. Nederlands zijn angsthazen, dus je laat je niet kisten als je moeite hebt tot de grens. Vergeet niet dat in de Oostbloklanden liften nog vrij normaal is. Het is ook soms normaal, om mensen hiervoor iets te geven. Vraag dus om verwarring te voorkomen aan het begin van de lift al of je gratis mee kunt. Wees niet verrast dat mensen heel vrijgevig zullen zijn. Vooral als je van pompstation naar pompstation lift zullen ze je aanbieden koffie te gaan drinken, of betalen ze je lunch voor je. Dat liften gevaarlijk zou zijn, is eigenlijk onzin. De grootste ongelukken gebeuren doordat mensen op verkeerde plekken gaan staan, en aangereden worden. De kans dat een psycho je meeneemt is ongeveer even groot als dat diezelfde psycho je gewoon op klaarlichte dag van je fiets trekt en je ontvoert. En als het goed is, ga jij nog steeds elke dag op de fiets naar school. Maak je daar dus niet druk om.
Als je een vrouwelijke meeliften hebt, spreek dan simpelweg af dat jij als man voorin gaat zitten, en dat de vrouw achterin gaat. Dat nodigt minder uit. Ik heb zelf echter geen ervaring met liften met vrouwen; ik lift vooral alleen.
Succes met starten, liften is ZEER verslavend en ik kan zelf niet wachten tot ik weer langs de kant van de weg mag staan!!