Liftend door Europa: Hoe en Wat?

Beste Allemaal,

Ik zat laatst na te denken over plannen voor deze vakantie. Wel, als student zijnde leek het mij heel zo verkeerd nog niet om vrij te reizen tegen een laag prijsje. Misschien dus liften door Europa deze zomer?

Tot mijn verbazing kan ik nergens goede informatie vinden vandaar dat ik hier dit topic open.

Enkele vragen die ik bijvoorbeeld heb zijn de volgende:
-Als je dan eenmaal gaat liften met zo’n mooi bord met bestemming er op, werkt dit dan? Duurt het erg lang als je met twee personen een lift zoekt?
-Goed dan zal het ooit avond worden, waar slaap je dan? Lijkt me niet dat je van te voren iets kunt bespreken aangezien je absoluut je reistempo niet in de hand hebt! En hoe weet je of er dan een camping in de buurt is of wat dan ook?
-Nog een vraag; is het overal toegestaan om te liften? Zijn er landen waar het niet mag? Of zijn er misschien landen waar het gewoon weg heel lastig is?
-En hoe lang zou je weg gaan? Neem je eten mee? Of ronsel je dit onderweg

Dat zijn dus enkele vragen die mij zomaar te binnen schieten! Let wel, ik heb hier geen enkele ervaring mee en ik ben dan ook opzoek naar iemand die mij iets kan vertellen over liftend reizen, puur uit nieuwsgierigheid, zodat ik weet of het iets voor mij zou zijn, of totaal niet! Ik hoop dat iemand mij wat kan vertellen of tips kan geven waar ik aan informatie kan komen.

Mvg Stefan

1 like

hoe meer je pland, hoe moeilijker het wordt. Ik zou de oude afleveringen van MTV “the Trip” eens bekijken en allicht is couchsurfen iets voor de overnachtingen.

Eén van de zaken die heel handig zijn als je al liftend reist: Vrachtwagenchauffeurs! Probeer je lange liften te versieren door in tankstations/rustplaatsen/eetplaatsen voor truckers even rond te vragen. Die gasten leggen dagelijks lange afstanden af en hebben vaak maar wat graag wat extra personen aan boord om ook eens een babbeltje te slaan. Vooral geen schrik hebben, ondanks hun soms wat ‘ruige’ (what’s in a name;) ) uiterlijk en taalgebruik zijn de meesten onder hen brave huisvaders (in tegenstelling tot wat men in de films zo graag portretteert)!
Meestal sta je op deze manier al in één klap vanuit Brussel in Lion! Op twee dagen kan je al in Biarritz of Perpignan geraken, en ben je het liften beu dan kan je hier circa te voet de Pyreneeën intrekken (mijn favoriet!) Altijd gemakkelijk om een klein, licht maar stormvast tentje mee te nemen.

En zoals eerder gezegd: hoe meer je plant, hoe moeilijker het zal gaan. Je kan bv. aan een trucker vragen waar ie naartoe gaat: bevalt het je, stap je in, bevalt het je niet, zoek je verder!

Eten zou ik niet te veel meenemen. Misschien juist een gasbrandertje (om wat primair op te verwarmen) en wat basiszaken zoals: oploskoffie, melkpoeder, tube gecondenseerde melk, zakje rozijnen en noten, wat instantsoep en een zakje couscous (deze twee laatste kunnen al een machtige maaltijd vormen als je echt honger hebt). De rest onderweg: blik ravioli, goulash,… en natuurlijk: ‘Du pain, du vin, du Boursin’! Gewoon even checken welke kaas e.a. speciaal zijn aan de regio waar je op dat moment zit en dit kan nog een culinaire ontdekkingsreis worden! :slight_smile:

Of er plaatsen zijn waar er niet gelift mag worden, weet ik niet. In ieder geval nog nooit gehoord. Je zal op vele plekken iig veel gemakkelijker worden meegenomen dan hier in België. Wij zijn en blijven nogal een bang volkje. Eens op den buiten in Zuid-Frankrijk, bv. Heb ik het al meegemaakt dat mensen 50 kilometer omrijden om mij op een fatsoenlijke camping te krijgen! De dichtsbijzijnde vonden ze ‘niet goed genoeg’!!! Altijd vriendelijk en beleefd blijven, that’s the key. Dan leer je op deze manier vaak nog veel bij.

Alvast veel zoek- en reisplezier!

Grts,

Jelle

1 like

En voldoende geld meenemen, denk ik.
Als je al in Zuid-Frankrijk bent en het lukt moeilijk terug te liften is het handig dat je kan overnachten en trein/vlieg-tickets kan boeken voor de terugreis.
Al hoop ik dat je uiteraard wel je pinpas bij je hebt.

1 like

Tot nu toe zeer goede reacties! Vooral dat over het liften bij pompstations! Super!

Ik heb nu een beter(en toch wel positief) beeld gekregen. Hopelijk komen er nog meer tips!

Wat vinden jullie trouwens van de veiligheid? Is het verantwoord als ik in Europa en misschien Zweden/Noorwegen, zou liften samen met mijn blonde meisje?:stuck_out_tongue: Ik ben 19 zij 18. Natuurlijk zou ik niet instappen bij iemand wat onvertrouwd voelt… maar iemand ervaringen hier mee? Lijkt me niet tof als ze gekidnapt wordt door een bergje Roemenen of wat dan ook

1 like

Mwah… Zweden/Noorwegen zal het probleem niet zo zijn, in die landen wordt doorgaans goed op de eigen bevolking gelet.
In Zuidelijke landen, Spanje, Italië en België zou ik het niet doen.
In Spanje zouden pooiers je vriendin mee kunnen nemen omdat jonge hoeren ook op de weg staan.
In Italië wordt doorgaans keihard en risicovol gereden, dat ervoer ik in Pisa, een taxi-ritje van 5 minuten van vliegveld naar hotel.
Die vent reed echt keihard en met 120/130 door een bocht. Op het rechte-stuk minstens 140.

België is een heel ander verhaal.
Alhoewel ik me er nooit onveilig heb gevoeld is het op het platteland niet aan te raden te liften, zeker niet buiten de snelwegen (E en A wegen).
De politie in België werkt naar mijn mening nog steeds slordig en inefficiënt en overvallen op het platteland vinden dan denk ik ook veel vaker plaats dan in Nederland.
Verder staat België natuurlijk bekend om zowel de bendes die in Vlaanderen roven (Bende van Nijvel, in het verleden) als de Noord-Franse gangsters in Wallonië.

Oke :wink: Mijn plan is toch om Nederland->Duitsland->Denemarken->Zweden (liefst zo noordelijk mogelijk)-> Noorwegen en dan terug liften of met vliegtuig. Zoiets heb ik in gedachten, het is nog maar een plan maar toch!

Toevallig ook nog iemand die een keer zo’n reis heeft gemaakt?

scandinavie heeft wel de ‘duurste’ landen van europa

eten, drinken etc is allemaal vrij aan de prijs. hou daar wel rekening mee dus.

Ja daar was ik van op de hoogte! Grote voordeel is natuurlijk wel dat je vrij mag camperen, dus ik denk dat dat elkaar wel weer in evenwicht brengt. En natuurlijk het gratis reizen

Jup,

ik heb wel enkele malen korte(20 km) en iets grotere (100km) gelift. Vaak uit noodzaak, zoals te laat voor openbaar vervoer. Nooit problemen had, alleen 1x achteraan in een 4x4 (buiten) gezeten in de gietende regen aan 140.

Maar ik wil volgende maand, net als de eerste poster hier, ook vertrekken voor enkele weken naar het buitenland.

Ik heb een hart voor ex-Oostblok landen, en wil er zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk heen. Ons plan is om vanuit Oostende (of beter Jabbeke Tankstation) te vertrekken.

Mijn droomtour ziet er als volgt uit: Belgie - Duitsland - Tjechië - Slowakije - Hongarije(Balatonmeer) - Kroatië(kust) - Servië - Roemenië (Zwarte Zee) - Oekraine - Polen - Duitsland - België.

Heel wat! Maar moet totaal niet allemaal aangedaan worden.

Hoe plannen we dit vooraf?
Ik dacht dat het best was om van elk land wat op te zoeken, bijvoorbeeld enkele regio’s (natuurgebieden), enkele steden (Budapest, Praag, Bratislava) (met bijhorende adressen voor jeugdhotels). Niets is verplicht, maar als we bvb een rit krijgen naar een land kunnen we dan kiezen wat het makkelijkst te bereiken is, het meest naar ons goesting is, ook op vlak van weer. Daarnaast neem ik ook een gps mee.

Vragen aan mensen die dit eerder deden:

  1. Is dit haalbaar in 25 dagen, wetende dat we nooit ergens langer dan 2 volle dagen blijven.
  2. Hoeveel zouden we verdoen, wij zijn uit gewoonte en noodzaak heel economisch gericht (zullen wss 1/2 van de keren in het wild kamperen, goedkoopste bier, weinig op restaurant (al is dat daar natuurlijk goedkoop), …)
  3. Eenmaal je weg was, had je waarschijnlijk heel wat vergeten. Wat zijn zaken die je niet mag vergeten, maar voordien niet aan denkt?
  4. Ok, België is zeer gevaarlijk, zeker rond de regio Brussel, maar ook in de Westhoek lopen er maniacs rond, hehe. Is dit voor bovenstaande landen ook het geval?
  5. Mensen die er ooit zijn geweest, wat moeten we zeker doen, wat is de moeite waard, waar moeten we op letten.
  6. Tips om zo snel mogelijk aan een ride te raken? Naar truckers stappen en vragen? of eerder scheel met een plakaatje rondlopen? En wat ivm afstanden, als ik naar Bratislava wil vanuit laat ons zeggen Keulen, wat doe ik dan best?

Verder wil ik er aan toevoegen, die route is een droomroute, wss na dag 5 al elders belanden. Maar ik zou toch het merendeel van deze landen willen aandoen. Trouwens ook overwogen om Scandinavië aan te doen, maar alles (drank/eten) lijkt me wat duur.

Ik zie er ongelooflijk naar uit!

Ik heb binnen Europa en in Japan vrij veel en gelift, ook op lange afstanden.

Het is erg aan te raden om inderdaad van pompstation naar pompstation te liften. Je kunt er vanuit gaan dat je per liftdag (half 9 beginnen, uurtje of 5 stoppen) zo’n 300 kilometer af kunt leggen. Dat is in ieder geval waar ik zelf altijd vanuit ga en tot nu toe is dat mij vrijwel altijd gelukt. Behalve dan die enkele keer dat je vast komt te zitten; dan moet je je voorbereiden op een redelijk lange nacht!
Van pompstation naar pompstation heeft zeer veel voordelen. Er zitten echter ook enkele nadelen aan vast. Desalniettemin is dit zeker de beste manier om het aan te pakken. Je kunt ter plekke proviand inslaan, naar de wc, en het belangrijkste, je kunt mensen aanspreken. De manier van het bordje en de duim, dat werkt niet meer. Ja, het werkt wel, maar het is lang niet zo efficient als met mensen praten. Probeer mensen aan te spreken in hun eigen taal. Binnen Europa zou ik uitgaan van een wachttijd van ongeveer een uur. Het kan korter, maar zelden is het langer. Als het langer is, dan ben je niet actief genoeg bezig, of zit je op een hele slechte plek. Beste is dan een alternatieve manier te kiezen om weg te komen van die plek. Hier komt het grootste nadeel van pompstations: je komt er niet snel meer vandaan. Ook kunnen pompstations heel lastig te bereiken zijn.
Als je 's ochtends begint met liften, zorg er dan voor, dat je in je hostelletje (als je in je tentje zit heb je pech en moet je proberen om via mensen en kaarten het voor elkaar te krijgen) eventjes op Google Earth kijkt, waar het best bereikbare benzinestation is. Neem dan de bus, of de trein, zo dicht mogelijk naar die plek toe, en loop het laatste stukje.
Iedereen is zo lovend over truckers, maar ik zou deze vergeten. In mijn liftcarriere van een stuk of 70 ritjes over 4500 kilometer ben ik slechts 2 keer meegenomen door een truck. En die eerste keer was een man die zo aardig was mij naar het benzinestation 10km verderop te brengen, want ik stond in de bebouwde kom op een zeer slechte plek. Beginnersfoutjes.

Als je een tentje bij je hebt, en je komt aan het einde van de dag vast te zitten, dan kun je altijd kamperen in de bosjes. Vergeet niet dat dit eigenlijk verboden is. Zet je tentje dus op in de schemering, en ga weer weg als de zon opkomt. Ga van pompstation naar pompstation, maar zorg ook zeker dat je uiteindelijk in een stad terecht komt. Camping naar camping is een hele grote uitdaging, en bijna ondoenlijk. Mensen gaan er gewoon niet heen. Kijk 's ochtends even op de kaart, wat de beste stad is om heen te liften, in een straal van 300km, en ga daar dan voor. Dan kun je er met enige zekerheid vanuit gaan, dat dit ook lukt. Bij aankomst, ga naar het station. Zoek daar op de ouderwetse manier naar iemand die je informatie kan verstrekken over aanwezige jeugdherbergen. Als je het goed aanpakt, reis je van hostel naar hostel, en check je elke dag op internet dus je startpositie op google Earth en schrijf je 2-3 adresjes op van hostelletjes in de bestemming van die dag.

Mijn ervaring met Duitsland is persoonlijk erg goed. Mensen zijn daar zeker bereid je mee te nemen. Nederlands zijn angsthazen, dus je laat je niet kisten als je moeite hebt tot de grens. Vergeet niet dat in de Oostbloklanden liften nog vrij normaal is. Het is ook soms normaal, om mensen hiervoor iets te geven. Vraag dus om verwarring te voorkomen aan het begin van de lift al of je gratis mee kunt. Wees niet verrast dat mensen heel vrijgevig zullen zijn. Vooral als je van pompstation naar pompstation lift zullen ze je aanbieden koffie te gaan drinken, of betalen ze je lunch voor je. Dat liften gevaarlijk zou zijn, is eigenlijk onzin. De grootste ongelukken gebeuren doordat mensen op verkeerde plekken gaan staan, en aangereden worden. De kans dat een psycho je meeneemt is ongeveer even groot als dat diezelfde psycho je gewoon op klaarlichte dag van je fiets trekt en je ontvoert. En als het goed is, ga jij nog steeds elke dag op de fiets naar school. Maak je daar dus niet druk om.

Als je een vrouwelijke meeliften hebt, spreek dan simpelweg af dat jij als man voorin gaat zitten, en dat de vrouw achterin gaat. Dat nodigt minder uit. Ik heb zelf echter geen ervaring met liften met vrouwen; ik lift vooral alleen.

Succes met starten, liften is ZEER verslavend en ik kan zelf niet wachten tot ik weer langs de kant van de weg mag staan!!

Ik ga akkoord met Sado, spijtig dat mensen je proberen bang maken. Ik heb al veel gelift, ook met m’n vriendin, en het enige verschil is da je vlugger meegenomen wordt omdat een koppel meer vertrouwen inboezemt… Idd, psycho’s zal je heus niet tegenkomen en moest je toch bij iemand een minder goed gevoel hebben (te snel rijden, loeren,…) stap dan gewoon weer uit. Dit is mij iig nog nooit overkomen.
Dat truckers niet de moeite zijn, daar ben ik het niet mee eens. Ik heb menigmaal lange afstanden in één keer per truck afgelegd en altijd goed geholpen geweest, maar misschien had ik gewoon geluk…?
Hoe dan ook, geen schrik hebben, da’s echt niet nodig! Wat Sado zegt over ‘iets terugdoen’ is inderdaad een pluspunt: nodig de chauffeur uit om een kopje koffie op jouw kosten te drinken en hij /zij zal dat zeker appreciëren!

Grts,

Jelle

Ik heb ook veel gelift, Europa en USA.
Nooit problemen met mensen gehad. Vaak uitgenodigd om ergens te overnachten.
Het probleem is dat je wel eens vast komt te zitten. Dus s’ nachts ergens moet overnachten. In dat geval is een tentje belangrijk.
Als je naar Scandinavie gaat moet je , afgezien van het liften, rekening houden met muggen, dus een tentje met goed anti muggen gaas is geen luxe.

Ik heb nooit geprobeerd om s’ nachts een jeugdherberg of zo te vinden, maar bleef liever of op een tankstation of ergens op een aanrit van een snelweg staan. Te veel gestress met het plaatselijke openbaar vervoer om s’ avonds een jeugdherberg proberen te vinden.

Wat gevaar betreft, lijkt me niet dat dat groter is dan normaal, dus dat vind ik op zich geen reden niet te liften.
Goede reis.

Mijn lift-ervaring is niet binnen Europa en alleen af en toe uit noodzaak omdat een bus na 3x lekke band geen reservebanden meer had en dat soort ongein… mijn ervaringen zijn wel allemaal positief. Meestal werd ik zelfs verder gebracht dan gevraagd (ik liet weten dat ik hoopte naar een bepaalde stad te geraken, maar de lifter bracht me langs twee hotels zodat ik kon kiezen welke ik het prettigst vond), en inderdaad is er ook eten voor mij gekocht en een keer een overnachting betaald. En ik heb wel eens een extra nacht en dag in een onverwachte mooie plaats aan een meer gehad waar ik met openbaar vervoer nooit had kunnen komen; ik moest wel mee omdat die lift-gevers daar nu eenmaal eerst heen gingen en ik geen keuze had maar het was fantastisch mooi daar; en die dag meer of minder maakte mij niks uit.

Een keer was het inderdaad ook met een vrachtwagen in een land waar het vrij gebruikelijk was om te liften, in de bergen in Peru, maar waar de chauffeur ook een standaard vergoeding verwacht (ongeveer de helft van een buskaartje voor diezelfde rit), dus vraag inderdaad altijd even of het gratis is. Maar een andere keer in Peru heb ik ook een gratis lift gekregen van twee jonge priesters.

Zelf heb ik als vrouw alleen verder toch niet de neiging om actief te gaan liften, zoals gezegd is het bij mij telkens uit noodzaak ontstaan omdat ik ergens in the middle of nowhere strandde. Die veiligheid is wel een issue voor mij. Ik denk dat als je wel actief lifts gaat zoeken, dat je erg goed moet luisteren naar je intuïtie, en soms ook een lift moet weigeren als je de boel niet helemaal vertrouwt (ook als je niet precies weet waarom! luister dan toch naar dat stemmetje in je achterhoofd of die knoop in je maag!).

Andersom zag ik laatst lifters langs de weg staan toen ik met mijn auto juist net vaart maakte op een snelweg, die stonden dus op een verkeerd punt om handig te stoppen en dan rijd je natuurlijk al gauw door… want in die seconde die je nodig hebt om na te denken of je ze mee wilt nemen, ben je alweer honderden meters verder. En bovendien kun je zo snel ook hun bordje niet lezen, vooral als ze het klein hebben geschreven.

Dus ik denk dat inderdaad tankstations het handigst zijn, en niet te strak vast zitten aan een bestemming en aankomsttijd. Laat je ook eens leiden door wat er op je pad komt.

Hier vind je de website van een stel dat voor 5 dollar per dag de hele wereld over gelift is. Ik zal er maar bij vertellen dat de vrouw (Kinga) inmiddels is overleden aan malaria. Op de website staan volgens mij wel veel tips, ook per land.

Een tip die ik ergens een keer las is dat je natuurlijk wel veel geduld moet hebben en de moed niet opgeven. Soms kan je een halve of hele dag geen lift vinden… maar dan uiteindelijk vind je er toch eentje, en lijkt het wel zo ‘of het zo heeft moeten zijn’ door wat je dan weer allemaal meemaakt en wie je tegenkomt.

Veel plezier en succes!
Cécile

Wegwijzer vzw publiceerde onlangs een bundel rond veilig liften. Misschien heb je daar ook wel iets aan?
Je kunthem gratis downloaden van de website: http://wegwijzer.be/dossier/veilig-liften