Liften

Hello!

Heb er al een paar geopend maar ook dit lijkt me een hele interessante discussie.

Liften. Als ik denk aan liften denk ik aan Nederland, mensen die teveel haast hebben, mensen die lachen van moet je die stumpert daar zien. Mensen die chagrijnig zijn en totaal geen tijd hebben, en ten slotte als je in een auto zit, vraag ik me af of het uberhaupt wel veilig is. ik lees de beste referenties, maar ik kan dit mij op de een of andere manier totaal niet voorstellen.

ik zie twee scenario’s, of je staat echt uren met duimkramp langs de weg, of je stapt ergens in en het is maar de vraag of dit persoon het beste met je voor heeft.

hoe is het mogelijk dat er zo veel geode mensen bestaan die je gewoon even oppikken, vriendelijk tegen je zijn,en dat nog in een mum van tijd ook. of uberhaupt die stoppen langs de weg.

ik vind het persoonlijk een eng idee en zou bang zijn 10duizenden auto’s te zien passeren zonder één die stopt, of bij een verkeerd persoon in te stappen. zo 123 zou ik het nu niet doen, daarom graag redenen waarom het niet eng zou zijn. wie weet overweeg ik het wel haha

1 like

Yooo, heb laatst überhaupt voor het eerst in m’n leven drie lifters meegenomen vanuit Noord-Holland richting Friesland. Heb eerst een beetje met ze gepraat als soort van sollicitatiegesprek :smile:

Het werd heel gezellig en interessant, omdat je verhalen hoort die je normaal niet zo snel zou horen. Tip: als lifter je tactisch laten droppen//opstellen, bv op een parkeerplaats bij een wegrestaurant oid.

In veel landen heb ik gemerkt dat het volstrekt normaal is om te liften//een lift te geven. Zet hem op :biggrin:

1 like

Inderdaad een onderwerp voor een goede discussie, en ook hier heb ik weer enige ervaring mee gehad. :wink:

Een positieve ervaring wel te verstaan, al heb ook ik ooit gedacht dat het een riskante onderneming was, iets wat alleen “arme sloebers” of gestrande mensen doen. Uiteindelijk had ik er niet meer naast kunnen zitten dan dat. Natuurlijk zul je er rotte appels tussen hebben, maar rotte appels heb je overal, ook achter het stuur. Het is dus wel iets om van bewust te zijn en voor op je hoede te zijn, maar denk je een beetje een goed onderbuik gevoel en mensen kennis te hebben dan kan het uiteindelijk een hele leuke manier van reizen zijn waar veel meer bij komt kijken dan ik me voorheen kon voorstellen.

In de grote steden en druk bevolkte landen zoals Nederland en Engeland wordt er door velen helaas nog vrij negatief tegenaan gekeken, zoals hoe ik eerder beschreef, maar gelukkig zijn er ook veel landen waar men er al veel meer open voor staan. Denk bijv. aan Nieuw-Zeeland en Australië. Hier heb ik het zelf dan ook positief ervaren en zelfs leuke contacten aan over gehouden.

Hoe lang je aan de zijkant van de weg staat hangt voornamelijk van 2 dingen af, jouw verschijning/houding en de behoefde van de mobiellisten. Een gesloten houding zonder glimlach zal vrijwel niemand over kunnen halen te stoppen, terwijl een vriendelijke uitstraling en een glimlach veel mensen doet ontwapenen en de kans dat zij in die 5 seconden dat ze van je verwijdert zijn ook stoppen. Maar goed, als een bestuurder bijv. eindelijk tijd heeft voor zichzelf na een drukke werkdag dan zal de behoefde iemand een lift te geven erg klein zijn, of je nu naar hem lacht of niet.
Daarnaast komt er natuurlijk nog wel meer bij kijken, zoals waar ga je staan, om welke tijd, etc. Maar ik denk dat houding en bewust zijn van de behoefde van bestuurders zo’n beetje de belangrijkste punten zijn. Voel je dan ook nooit genegeerd en vat het niet persoonlijk op als bestuurders niet stoppen, zelfs als je je op je best opstelt, jij weet namelijk niet wat er bij hen speelt op het moment dat ze jouw passeren. Je wil namelijk ook niemand dwingen te stoppen voor een lift want dan kan het nog wel eens een erg onaangename rit worden. Dan stap ik liever in bij iemand waar ik gezellig mee kan praten omdat diegene dat ook wil.

1 like

is zeker waar de vraag kwam bij me op omdat zoals je zegt in nederland heb ik nog nooit een lifter zien oppikken. ik zou me inderdaad zwaar ongemakkelijk gaan voelen als ik na 500 auto’s nog met me duim omhoog sta. misschien niet geheel terecht, maar wel iets dat wij aangeleerd krijgen vanuit nederland. ik denk dat als je hier staat te liften bij 500 auto’s er minimaal 100 zijn die zich aan je irriteren en 50 die een vuile opmerking of gedachte over je hebben. niet bepaalt een positief idee. hahaha. maar landen verschillen daar heb ik momenteel nog geen ervaring mee. liften lijkt me wel de meest enge vorm van reizen, nog een stuk enger dan couchsurfen en wwoofing, omdat die mensen er niet altijd open voor staan, en jou maar langs de weg zien, daarnaast heb je soms haast en wie zegt dat er uberhaupt iemand je op zal pakken

ik weet niet of iemand van jullie ervaring heeft met géén slaapplek / bestemming hebben?

de dingen die wij hier bespreken zijn toch wel de mooiste dingen op deze wereld, de dingen die wij nog vrijheid kunnen noemen in deze wereld. daarom denk ik dat iedereen op dit forum toch wel een soort van open-minded en lichtelijk tegendraads is voor de gemiddelde persoon met een 9 tot 5 mentaliteit. op zich wel een mooie groep.

Zorg in elk geval dat je een duidelijk bordje (stuk karton) maakt waar je (tussen)bestemming op staat. Niets zo vervelend als stoppen voor een lifter die blijkt er bij de volgende afslag weer uit te willen of bij het volgende verkeersplein een andere kant op te moeten. Dus dikke zwarte viltstift in de rugzak!
En als je met een rugzak reist, naai of plak er dan een Nederlandse vlag op. Om de een of andere reden zijn we nog steeds populairder dan inwoners van andere landen. Zorg ook dat ze je gezicht kunnen zien, dus trek geen pet diep over je ogen. Beter even achterstevoren opzetten.
In Australië heb ik een paar keer gelift en was zo weg. En als je er loopt te wandelen in een heel (niet) bevolkt gebied stoppen ze spontaan of je ‘right’ bent, of je water bij je hebt en of je toch echt niet wilt meerijden.
Dat geldt dan weer minder langs de grote wegen.