ik ga op 1e kerstdag arriveren in Auckland en dan een riante 7 weken Nw-Zeeland! Nu ben ik aan het rondkijken voor auto- en/of camperhuur en schrik een beetje van de prijzen.
Nu vroeg ik mij af of iemand info en/of ervaring heeft met het liften op de 2 eilanden? Op die manier ontmoet je mensen (meestal leuk en kom je op plekken die je misschien nooit zou zien. Maar de hamvraag is natuurlijk: gaat dat daar makkelijk of is de algemene teneur: lifters zijn eng, NIET doen!
Ik (man, 47 jaar) reis alleen en zie er redelijk betrouwbaar uit (denk ik toch :-).
Ik heb er wel gelift hoor, alleen op het Noordereiland, maar op het Zuidereiland zou ik het ook hebben gedaan.
Ik kreeg een paar pitty-picks: mensen die me meenamen omdat ik een alleen reizende jonge meid was met een grote rugzak, om me vervolgens in de auto te vertellen hoe gevaarlijk het wel niet was om te liften.
Liften is natuurlijk nergens volledig veilig en in Nieuw-Zeeland zijn ook een paar keer vervelende dingen gebeurt met lifters. Nieuw-Zeelanders zijn erg beschermend over “hun” toeristen en zullen je dus op de gevaren wijzen.
Toch geloof ik dat als je vertrouwt op je “spider-sense”, het redelijk veilig is. Vertrouw je het niet, krijg je een onderbuik-gevoel, stap dan gewoon niet in die auto! Ga dus ook niet liften als je ergens heen mòet, dan leg je de lat al snel lager omdat je voor je gevoel minder keus hebt.
Als man en zeker als 40-er denk ik dat je voldoende lifts krijgt aangeboden: of men terughoudender zal zijn als destijds bij mij, durf ik niet te zeggen.
Eventueel zou je eens kunnen googlen op “car relocation”, het terugrijden van auto’s voor verhuurbedrijven. Je hebt dan vaak enkele dagen (afhankelijk van de afstand) en de huurkosten zijn erg laag, soms zijn die er zelfs niet.
Ik weet niet of je in hostels verblijven gaat? 's Avonds op de veranda met een biertje maak je namelijk snel contact met andere reizigers en voor je het weet heb je een lift (vaak deel je de benzinekosten) naar je volgende bestemming te pakken.
Wij hebben ook gelift in NZ vorig jaar januari op zowel noord als zuidereiland.
Het is perfect te doen, waarschijnlijk één van de beste ‘liftlanden’ die er bestaat! Echt lang hebben we nooit moeten wachten en iedere keer was onze chauffeur enorm vriendelijk en we hebben dan ook veel tips, verhalen tot zelf maaltijden en slaapplaatsen aangeboden gekregen
Liften is misschien wat moeilijker om je precieze planning te volgen, maar het is een avontuur en je leert de plaatselijke bevolking nog meer kennen
Allebei bedankt voor de tips en het delen van de ervaringen!
Ik ga, naast kamperen, ook in jeugdherbergen verblijven, dus dan zal dat ook goed gaan qua contacten leggen. Ik heb niet veel plannen, ik zie wel waar de wind me brengt.
Dat van de relocation car renting is interessant, maar ik begin èn eindig in Auckland. Maar misschien neem ik dan als laatste verplaatsing gewoon het openbaar vervoer, zal uiteindelijk toch goedkoper zijn.
Heeft het belang om dat allemaal van te voren te regelen of kan dat even makkelijk ter plaatse (zit wel boenk in het hoogseizoen; kwam ik pas achter na de vliegtuigreservering)?
Ja, je zit midden in de zomervakantie. Wil je eerst naar de Bay of Islands (noordelijk van Auckland) dan heb je wel kans dat je in een urenlange file terecht… ook de kiwi’s trekken met de feestdagen graag naar de kust!
Verder loopt het wel los hoor, ik heb 1 keer van hostel moeten wisselen omdat ie vol was en ik een nachtje bij wilde boeken.
Juist het terugrijden van auto’s van bijvoorbeeld Wellington naar Auckland is vaak gevraagd, omdat veel huurders de huurauto niet meenemen op de ferry, maar aan de andere kant gewoon een nieuwe auto krijgen. Als je op de weg naar beneden de leuke puntjes aandoet, kun je op de terugweg best in 48/72 uur terugrijden (mits er een auto teruggereden moet worden, kwestie van de sites in de gaten houden).
Zorg wel dat je een internationaal rijbewijs bij je hebt (verkrijgbaar bij de ANWB).
Kamperen kan prima in die maanden, maar neem je bijvoorbeeld je tent mee, hou er dan rekening mee dat hij echt helemaal schoon moet zijn, zo ook de haringen etc. Nieuw-Zeeland doet er alles aan om hun ecosysteem te beschermen tegen vreemde indringers: ook wandelschoenen en andere camp-gear moet bij binnenkomst bij de douane schoon zijn. Anders krijg je daar de keus om het te laten reinigen of de tent alsnog achter te laten.
Je kunt je spullen natuurlijk ook gewoon daar kopen, scheelt een hoop gedoe.
Ik heb wel al wat mensen gesproken die vlot gelift hebben in N_Z. Ze vertelden inderdaad ook wel dat de mensen er erg bezorgd waren over hen, maar dat geeft niet, zolang ze maar voor je stoppen
Wegwijzer vzw publiceerde onlangs trouwens een bundel rond veilig liften. Misschien heb je daar ook wel iets aan?
Je kunt hem gratis downloaden van de website: Veilig liften | Wegwijzer