Ik en een goede vriendin zijn van plan om een rondreis te maken in Europa.
Hebben jullie enkele:
tips and trics?
wat met vervoer?
suggesties van landen/bezienswaardigheden?
wat zouden jullie doen kamperen/jeugdherberg/beiden?
en hoe houden we het zo goedkoop mogelijk?
Ik zou een Lonely Planet Europe halen in de bieb, daar staan alle antwoorden in. Ik heb niet zo’n zin om zo’n boek van honderden pagina’s hier over te typen.
Ook staan er duizenden reisverslagen op www.waarbenjij.nu en www.travelpod.com en zo, maar die ga ik ook niet overtypen.
Veel landen in Europa zijn behoorlijk duur. Uiteraard kun je geld besparen met couchsurfen (www.couchsurfing.org), kamperen, liften, langzaam reizen, en zoveel mogelijk zelf koken.
Een hostelbed hier kan makkelijk 20-25 euro p/p kosten; in Zuidoost Azië heb je voor 5-10 euro een tweepersoonskamer met eigen badkamer en voor een paar euro een volledige maaltijd. Daarom gaan veel jonge mensen daar reizen en niet in Europa.
Voor info over treinen ga je naar www.seat61.com of www.bahn.de. Bussen zijn waarschijnlijk veel goedkoper, bv van Eurolines.
Tips voor landen en bezienswaardigheden zijn natuurlijk onmogelijk te geven (tenzij ik hier de volledige LP overtype, wat behalve illegaal ook een beetje een rotklus is) zonder ook maar iets te weten van jullie leeftijd, interesses, budget, beschikbare tijd (!), reisstijl…
Straks gaat iemand hier alle interessante architectuur en musea van heel Scandinavië opsommen terwijl jullie juist strand en extreme sporten zoeken en naar zuidoost Europa willen ofzo, of iemand komt met tips voor een rondreis van 3 maanden terwijl jullie maar 2 weken hebben. Snap je?
Kortom, iets meer inlezen, iets meer huiswerk doen, en dan wat specifiekere vragen stellen.
Je hebt ons in ieder geval al enorm verder geholpen.
Zoals je waarschijnlijk al had verwacht hadden wij beiden totaal geen idee hoe hier aan te beginnen maar nu begint het ons allebei wat duidelijker te worden.
Bedankt voor de hulp, en misschien is die tip over zuid-oost Azië wel een doorslaggevend iets.