Ik ben nu 16 jaar, en ik zit nu in de 5e van het VWO. Volgend jaar doe ik examen. Als ik slaag (waar ik wel vanuit ga, ik sta er goed voor), wil ik er graag een jaar tussen uit voordat ik ga studeren. Mijn contract bij mijn werk loopt af in september 2014 (een paar maanden na de examens), en daarna wil ik graag een backpack reis gaan maken door Europa. Ik heb hiervoor in principe een heel jaar. Ik heb globaal gekeken welke landen ik graag wil bezoeken en in welke volgorde: Nederland – Duitsland – Polen – Litouwen – Letland – Estland – Rusland – Oekraïne – Moldavië – Roemenië – Bulgarije – Servië – Bosnië – Kroatië – Hongarije – Oostenrijk – Zwitserland – Frankrijk – België – Nederland.
Mijn budget zal tegen die tijd ongeveer 5000/6000 euro zijn. Is er iemand die ervaring heeft met deze landen? Hoe ver kan ik komen met dit budget? Is het makkelijk om tussendoor ook te werken in deze landen? Is er ook iemand die ervaring heeft met overnachtingen in deze landen? Is het handig om bijvoorbeeld te overnachten in hostels (met slaapzalen), een tent mee te nemen om te overnachten of bijvoorbeeld gebruik te maken van Couchsurfing? En het reizen, zijn dingen als stukken liften mogelijk in deze landen? En is het openbaar vervoer goed te gebruiken (en is een Railpass aan te raden)?
Hebben jullie ook tips voor mij wat betreft de mooiste plekken in deze landen? Wat moet ik echt gezien hebben (bijvoorbeeld steden, natuurgebieden)? En zijn er verder nog dingen die ik van te voren goed moet plannen en waar ik echt op moet letten?
Zonder je van je enthousiasme af te willen helpen, wil ik je wel adviseren iets meer down-to-earth te komen.
Ik heb meerdere keren ervaring in: Duitsland, Tsjechie-Slowakije-Hongarije-Roemenië-Bulgarije en Macedonie.
Ik zal duidelijk zijn: Zo’n budget is als je echt ook iets van de landen wilt zien , genoeg voor 2 hooguit 3 maanden. Ik heb het dan nog over de goedkoopste (dus Oost-Europese) landen. Werken in dat soort landen gaat je niet veel verder brengen. Als er al werk zou zijn, dan is het veel te laag betaald om je hotels en restaurants te kunnen betalen. Liften wordt door niemand aanbevolen, nergens op de wereld.
Van couchsurfing heb ik geen verstand, en ik heb ooit wel een tent gebruikt in Tsj. en Slow, dat kan idd. redelijk wat geld besparen.
Houd er rekening mee dat kamperen daar wel echt kamperen is.
Wat je het best kunt doen : In juni en september zijn er vaak aanbiedingen: Bijvoorbeeld is het nu (op dit moment dan) mogelijk om voor 199 euro een vliegreis 9 dagen Macedonie te boeken. Plus nog wat kosten blijf je sowieso onder de 400. Ik zat halfpension.
Bulgarije deed ik dit jaar juni nog voor dat geld. Hotel plus ontbijt. Je kunt dat dan als basis gebruiken om uitstapjes te maken, niemand vindt het erg als je er maar 2 van de 9 dagen slaapt.
Bedankt voor de reactie! Kunt u me vertellen of er veel jeugdherbergen/hostels of andere goedkope overnachtingsmogelijkheden zijn in Oost-Europa? Heeft u tijdens u reizen gebruik gemaakt van het openbaar vervoer of van eigen vervoer? Bent u alleen gaan reizen of met meerderen? En hoe heeft u de mensen daar ervaren? Zijn ze er vriendelijk, of is het ‘communistische sfeertje’ nog wel te merken (zoals ik ook meegemaakt heb in Kroatië)?
En als ik ga kamperen, zijn er genoeg campings te bereiken met het openbaar vervoer? Ik heb al best veel kampeerervaring in onder andere Kroatië. Hoeveel kost een overnachting op een camping daar ongeveer? En wat zijn bezienswaardigheden (steden/natuur) die ik zeker niet mag missen?
Bedankt voor de tip van de vlieg aanbiedingen, hier zal ik zeker naar kijken!!
Tijdens mijn reizen heb ik zowel met eigen vervoer als met openbaar vervoer gereden. Het openbaar vervoer is prima.
Nadeel is wel dat als je gaat kamperen je goed moet uitzoeken of de kampeerplek te bereiken valt met ov.
Er zijn goedkope overnachtingsmogelijkheden in Oost_Europa. In Tsjechie is er bijv. in de buurt van de grens bijvoorbeeld een camping met kamerverhuur. Prijs ongeveer 20 euro. Ook kun je gebruik maken (mei-okt) van zgn. Autocamp-plekken.
Daar zijn er vrij veel van. Het zijn hutjes (dat moet je vaak letterlijk nemen) met een gezamelijke douche en toiletplaats.
Prijzen daarvan kun je wellicht googlen. Ik heb een budget van 30-40 euro per dag, daar kun je meestal prima voor eten/slapen.
Er zijn wel hostels, maar die zijn vaak in de grote steden.
Je vraagt: Wat zijn bezienswaardigheden (steden/natuur) die ik zeker niet mag missen?
Ik raad je aan om je goed in te lezen, want ik vind het moeilijk om voor iemand te moeten kiezen.
De Zwarte Zee zou je sowieso moeten bezoeken, er zijn heel wat Bulgaarse stadjes die eraan liggen en die de moeite waard zijn.
De Roemeense kant is veel minder interessant, maar wanneer je in de zomer naar Vama Veche zou gaan, daar kun je goed feestvieren. Google maar op Elga’s Punk Rock Hotel …
Waarom zou hij niet liften? Het scheelt een hoop geld, je leert nieuwe (lokale) mensen kennen (en maakt soms zelfs vrienden), hoort de meest bijzondere verhalen, leert open te staan voor anderen hun visie en bent ecologisch verantwoord bezig. Makkelijke afweging toch?
L86 krijgt van mij alle vrijheid om te doen wat hij wil… maar hij is dan 17.
Ik zou sowieso niet adviseren om te gaan liften, maar als iemand dat toch wil, dan zou hij/zij ouder moeten zijn , vind ik …