backpacking

Hallo allemaal,

Al mijn hele leven lang droom ik er van een wereldreis te maken. Jammer genoeg is het er nog nooit van gekomen om verder/langer te reizen dan twee weken Italië of Frankrijk met mijn ouders.

Ondertussen ben ik (bijna) 18 jaar, en voel dat ik klaar ben om zelf op pad te gaan. Omdat ik natuurlijk weinig ervaring heb met reizen, zou ik graag voor een paar weken (twee weken tot een maand) een rondreis maken door Oost-Europa. Dit zou het beste uitkomen, als ik geen herexamens heb tenminste, in de zomervakantie en begin september.

Ik zou sowieso graag een paar dagen Berlijn doen, omdat ik het echt een schande vind dat ik daar nog niet geweest ben. Maar het kan ook zijn dat ik hier binnenkort een citytrip doe. Verder zou ik graag langs Polen (Kraków, Malbork, Warschau, Auschwits,…), Rusland (Novgorod, Moskou,…), Oekraïne (Lviv, Kiev, Odessa,…), Roemenië (Suceava, Boekarest,…), Bulgarije (Nessebar,…), Hongarije (Boedapest,…) en/of Slowakije (Bratislava,…) reizen. Wat lijkt volgens jullie een goede route, welke steden moet ik zeker op mijn lijstje laten staan of er nog opzetten?

Ik ben van plan om te backpacken en een tentje mee te nemen. Couchsurfen en goedkope hostels is geen probleem voor mij. Ik zou ook graag proberen om al liftend in bepaalde steden te geraken, zodat ik niet te veel geldverlies aan treinritten (en omdat het me stiekem ook wel een leuke ervaring lijkt om te liften). Of ik alleen ga of met een vriend/vriendin weet ik nog niet. Ik zou graag met z’n tweeën gaan, dus ben van plan eens rond te horen wie het ziet zitten om met me mee te gaan.

Hoeveel budget zou ik nodig hebben om deze reis te maken? Hebben jullie verder nog tips over hoe ik het plannen van deze reis verder kan aanpakken? Ik heb namelijk totaal geen ervaring, en zou het jammer vinden moest ik dit jaren blijven uitstellen omdat ik niet weet hoe er aan te beginnen.

Alvast bedankt!

Ik zie 15 dingen op uw lijstje staan, en je wilt 2 weken tot een maand gaan. Dat is dus maximum 2 dagen per stad/plaats, en dat lijkt mij nogal ambitieus?

De allereerste keer dat ik iets zelf wou ondernemen ben ik begonnen met een lonely planet te kopen, lol. Daar staat veel info in over budget, openbaar vervoer etc. Er is een lonely planet van eastern europe, ik stel voor dat je daar eens mee begint?

Ik vraag mij trouwens af of een tentje wel zinvol gaat zijn, aangezien er veel steden op uw wishlist staan met goekope opties om te overnachten. Een tentje is alleen maar extra gewicht, en als je veel verplaatsingen doet kan dat gewicht wel eens gaan tegensteken…

Ik zou ook niet zo snel een tent meenemen als je zonder eigen vervoer naar oost Europa gaat. Campings liggen niet midden in de stad, en het is vaak lastig om met een bus terug bij de camping te komen. Nog los van het gewicht van de tent.

Verder deel ik de mening dat je te veel wilt zien in een te korte tijd. In steden als Krakow, Budapest, Berlijn en Kiev kun je je makkelijk een halve week vermaken.

Als je een maand weg wilt, dan zou ik me beperken tot een kleiner gebied, bijvoorbeeld van Berlijn door Polen naar de Baltische staten. Je kan vliegen met Ryan Air naar Berlijn, en terugvliegen vanuit Riga. Als je de tijd neemt kun je in Duitsland ook met een schönes Wochenende ticket, je kan dan met een boemeltrein goedkoop naar Berlijn.

Plovdiv in Bulgarije is zeker de moeite waard om misschien nog in je reis op te nemen. :smiley: