Hallo mensen,
Over 4 à 5 maanden vertrek ik met een vriendin van mij richting Oost-Europa. Het is een reis voor onbepaalde tijd en geen vast schema. Nu hebben we een aantal vragen en wij hopen van harte dat mensen (met ervaring) ons antwoorden kunnen geven! De vragen:
-Hoe moeilijk zal het zijn om in Oost-Europa tijdelijke baantjes te vinden? (We kunnen beide hard werken en stellen niet veel eisen!) We zijn beide 21 jaar. We spreken beide goed Nederlands, Engels en Duits. Mijn vriendin spreekt een beetje Russisch (goed genoeg om zich te kunnen redden in stad en openbaar vervoer) en kan het Cyrillische schrift lezen. Ik spreek genoeg Pools om me verstaanbaar te kunnen maken op straat.
-Wat is de goedkoopste manier van overnachten? Aangezien het wel eens een lange reis zou kunnen worden kan het zijn dat we ook in de winterperiode moeten overnachten, dus kamperen is wat ons betreft niet echt een optie. Wat zijn de hostelprijzen en zijn er nog goedkopere opties? Ik heb ooit iets gehoord over een soort bedden-databank waar backpackers kunnen zoeken naar gratis slaapplekken, zolang ze zelf ook een slaapplek beschikbaar stellen. Hierover kan ik echter niet wat vinden op internet. Iemand enig idee?
-We willen graag de vrijheid hebben om te gaan en te staan waar we willen. Hoe zit het met visa etc. in welke landen (buiten de EU?) En wat voor papieren heb je nodig om te mogen werken?
-We willen proberen daar genoeg geld te verdienen om de reis te kunnen financieren (we zullen dan wel wat achter de hand hebben voor eventuele noodgevallen). Is dit eigenlijk wel een reëel doel?
-Graag zou ik van mensen die iets soortgelijks gedaan hebben ervaringen en tips horen.
Alvast ontzettend bedankt voor reacties!!
Gr. Evelien