Met een busje door Europa

Hallo allemaal!

Mijn vriend en ik willen vanaf april 3 a 4 maanden met een busje door Europa gaan reizen. Over onze precieze bestemmingen zijn we nog in discussie maar we gaan in elk geval richting oost-europa. We zijn op zoek naar mooie natuur en interessante steden (minder interesse in uitgaan / drukke toeristische toestanden etc) Aangezien we nog heel weinig reiservaring hebben ben ik op zoek naar mensen met tips!

  • Welk gebied / stad moeten we in elk geval niet missen?
  • Zijn er plekken die we qua veiligheid het beste kunnen mijden?
  • Zijn er mensen die ervaring hebben met wild kamperen (in busje slapen) (is dit toegestaan / veilig)
  • Wat voor budget moet je ongeveer rekenen per dag? (We willen het zo low budget mogelijk doen, zelf koken en zo veel mogelijk in het busje slapen)
  • Wat moet je wel en wat absoluut niet meenemen?

Ik heb nog een stuk of 1000 andere vragen maar ik begin hier maar eens mee :slight_smile:

Alvast bedankt als je ons verder wilt helpen!

Groetjes, Sterre

Ik heb hetzelfde plan. Oost-Europa schijnt veel relaxed’ter en veiliger te zijn dan je denkt/leest. Reisverhalen genoeg over Hongarije, Roemenie, Bulgarije, Oekraine en Wit-Rusland. Ook de Baltische staten zijn aanraders (wil ik zelf ook graag zien). Schijnt erg gastvrij te zijn overal, dus laat je niet weerhouden door spookverhalen. Mensen die er echt zijn geweest zijn voor 99% positief wat ik tot nu toe gelezen heb.

Vorig jaar ben ik 5 weken per auto door Europa gereisd, Frankrijk, Italie, Monaco, Oostenrijk en Duitsland. 4400km. Veel kamperen, soms een simpel hotel of B&B.

Budget is de grootste uitdaging: slapen kan goedkoop in het busje, maar brandstof gaat vrij snel in de papieren lopen (reken 10 euro voor 100km). Diesel en benzine zijn in veel landen ongeveer even duur, ook handig om te weten misschien. Toch rij je in een paar maanden waarschijnlijk duizenden kilometers.
De “tussendoortjes” maken het duur merkte ik vorig jaar (kopje koffie, broodje voor lunch, flesjes drinken enz). Koop dat in de supermarkt. Ook simpele maaltijden kun je natuurlijk zelf maken als je kookstel in de bus hebt. Koelkastje is ook zeker een aanrader. Toch wel fijn om soms lekker uit eten te gaan (en in Oost-Europa ook relatief goedkoop). Zo ontmoet je toch de locals, leer je wat men eet in de landen enz. Ook een simpel hotelletje met lekkere douche of bad vond ik 1x per week een ware oase. Op de dag zelf naar een internetcafe, daar via internet op zoek naar een last minute hotelovernachting in de stad waar je bent. Boeken en meteen naartoe rijden, soms had ik voor 30 euro een kamer die normaal 200 kost!!

Het zijn de keuzes die het benodigde budget bepalen of het is het budget dat de keuzes grotendeels voor je maakt.

Veel plezier met de voorbereidingen!

Hallo,
Ik heb ook de intentie om een dezer weken te vertrekken naar het Mooie-Europa voor een paar maanden (3-6). Wel weet ik niet precies wanneer ik vertrek omdat mijn broer slecht nieuws heeft gehad over zijn gezondheid.
Maar misschien komen we elkaar ergens tegen!

Dit deel Europa is echt top, alsook de mensen.

Veel plezier met voorbereiding en als ik kan helpen tot mails.

Yvan

Hallo,

Ik kan je wat vertellen over het zuid westelijke deel van Hongarije. Ik woon hier nu een tijdje en geniet elke dag van het tempo (lekker langzaam) de natuur (puur natuur) de relaxte mensen, de rust en ruimte, de ooievaars en zwaluwen en nog veel meer andere dingen.
Zeker als je een beetje rond gaat reizen, is het prima hier. De wegen zijn behoorlijk, alhoewel de Hongaren niet zo netjes rijden, zeker als het donker is ga niet de weg op, want er kan zomaar een fietser of wandelaar in donkere kleren voor je auto verschijnen (met of zonder drank op…) of een hert!

Je hebt een prachtige stad Pécs, ik heb daarover een stukje geschreven, kun je vinden onder het landenforum Hongarije. Om Pécs heen heb je heuvels en prachtige uitzichten en kun je mooie auto en wandeltochten maken. Een gebied met een aantal heerlijke meren, met lokaal toerisme.
Natuurlijk heb je het Balatonmeer, daar heb je ook nog mooie rustige plekken en Budapest is een erg leuke stad.

Maat gewoon tochten maken door de dorpjes is erg leuk, in elk dorp is wel een cafeetje en een klein winkeltje. Sommige dorpjes zijn echt ook heel mooi en pittoresk.

Het Oosten van Hongarije ken ik nog niet, dat moeten we nog ontdekken.

Nou, succes er is veel moois te zien!!
Groetjes,
Sandra

Hoi,
Wij zoeken ook te vertrekken met ons busje, mobilhome. Deze hebben we dus al aangeschaft.
Wij huren nu een appartement tot augustus en dan zijn we van plan te vertrekken in september. niet de beste tijd, want het warmste weer is voorbij.
Maar zo komt het nu eenmaal uit.
Jullie tips waar het warm is in het najaar??
of wat zeker gezien te hebben .
Wij zijn wel van plan om vaak op een parking te parkeren langs de weg of bij een boer op de erf.
om het zo goed koop mogelijk te maken.
Af en toe op een camping voor de mobilhome aan te vullen zoals water en batterij. misschien soms ook een b&b voor een goeie douche.

alle tips natuurlijk welkom
groetjes

Leuk om dit te lezen…dacht dat ik ongeveer de enige was met dit plan!

Ben benieuwd wat jullie leeftijden zijn, ik ben 28 en heb al behoorlijk wat reis ervaring. door omstandigheden nu mijn baan verloren, na 10 jaar en geen relatie…dus dan gaat het weer kriebelen… En wil ik met mijn eigen VW t3 busje door Europa gaan trekken… en en wat…geen plannen…

Ik ben dus echt enorm benieuwd naar jullie tips ervaringen en ideeen. En inderdaad wie weet zien we elkaar ergens onderweg…

Ik ben van plan om 1 september 2011 te vertrekken… voor een jaar… Ik ga proberen om mijn huis onder te verhuren…is me een te grote stap om die ook nog weg te doen, ik woon zo leuk…

Verders nu bezig met een hoop papierwerk uit te zoeken, ik ga me dus niet uitschrijven, maar moet ook een reisverzekering hebben voor zo een lange tijd, de autokeuring moet doorgaan… etc…een hoop dingen waar ik niet op zit te wachten maar helaas wel gedaan moeten worden.

Hoe regelen jullie al deze dingen…

mailen voor vragen of ideeen mag altijd, [EMAIL=“liabos1@gmail.com”]liabos1@gmail.com

Succes! Liefs Lia

Yvan en Sterre…

Zijn jullie al vertrokken??? Ben erg benieuwd!

Gr Lia

Ik wil ook voor een klein maandje met de auto Europa rond. En dan vooral het westen en zuiden van Europa, exclusief Engeland. Iemand nog tips??

Onze reis is bijna ten einde en het was gaaf! Qua voorbereidingen hebben we het relaxed gehouden: per land info opgezocht over verkeersregels en mooie gebieden, maar verder niks gepland (geen precieze route). Dat is heel goed bevallen. We konden gaan en staan waar we willen, hebben vaak bij mensen op de parkeerplaats geslapen ipv op een camping en ook in de stad wild gekampeerd. Het is zo een goedkope en vrije manier van reizen die ik echt kan aanraden. In de steden waren hostels wel leuker vond ik omdat je daar meteen mensen ontmoet en informatie kunt krijgen over wat er te doen is. ‘Camperplaatsen’, voor wie dat iets zegt, vond ik heel stom, je staat daar geparkeerd tussen twintig dikke campers terwijl je net zo makkelijk iemand in de omgeving kan vragen of je op zijn terrein mag staan, veel leuker. Lia, geweldig dat je een heel jaar gaat, heb onderweg regelmatig geroepen dat ik dat ook wel zou willen :wink: dus wie weet ooit. Ik kan in elk geval de Balkanlanden aanraden.

Hoi

Ik vertrek 5 september voor de ganse maand met de auto.
Ik heb een route uitgestippeld, om een beetje een richting te hebben wanneer ik het nodig heb, maar ik ga vooral mijn neus volgen en zien hoe lang ik ergens wil blijven.

De route omvat een traject van meer dan 8OOOkm: Luxemburg, Frankrijk, Spanje, Portugal, Spanje, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Tsjechië, Polen en Duitsland.

Ik ga vooral langs natuurreservaten, lagunes en bedevaartsplaatsen.
Misschien wordt het ergens een luilekkerweek in een goed hotel, en dan weer een trektocht te paard gedurende enkele dagen in een woud. Ik zie wel. Dit ganse traject hoeft niet voltooid te worden. Ik wil op weg gaan met mezelf.

Ik heb een Toyota Avensis Verso. Daar is heel veel plaats in. Er komt een eenpersoonsbed in en een elektrische frigobox. Ik kan dus steeds overnachten in de wagen. Voor elke plaats die ik aandoe, heb ik goedkope hotels opgezocht waar zowel internet als wasserette aanwezig is. En zoals hier reeds werd aangeraden, ga ik dan kijken op www.booking.com waar ik de volgende nacht het goedkoopst en het degelijkst kan overnachten, als ik niet in de auto wil slapen.

Ik heb de auto net voor vertrek een groot onderhoud laten ondergaan, een volledige reisbijstandsverzekering bij Touring afgesloten en een nieuwe gps aangeschaft die gans Europa dekt.

Volgens de gemeente heb ik in deze landen geen reispas en geen internationaal rijbewijs nodig.

Ben benieuwd wat het gaat geven!

Wat heerlijk!! Het is hier nog steeds rond de 30C.
Veel plezier,
Sandra

hoi,

Komende zomer ga ik meedoen aan de Oranje Trophy. Is een reis achter Nederlandse sporters aan. We gaan via Polen en Oekraïne (EK) naar Rusland, dan Scandinavië door, vanuit Stockholm de boot naar Engeland en Londen (Olympische spelen). Allemaal feestje tussendoor en in totaal 6 weken weg en door 10 landen! Echt zin in!