Ik ben Silvia en ik heb voor mijn opleiding International Tourism Management aan de NHTV in Breda van januari t/m juni 2007 stage gelopen in Phnom Penh. Ik deed mijn stage voor SNV (de Nederlandse ontwikkelingsorganisatie) en CCBEN (de Cambodian Community-based Ecotourism Network). Echt een super ervaring in een prachtland!
Voor mijn vertrek viel het me op dat veel mensen een negatief beeld hebben van het land. Iets wat totaal onterecht is!
Nu ben ik aan het afstuderen en heb als (deel)onderwerp het imago van Cambodja gekozen. Daarom ben ik op zoek naar mensen die naar Cambodja willen afreizen en naar mensen die er al geweest zijn. Ik zou graag willen praten over jullie verwachtingen en ervaringen.
Hier tegenover staan allerlei insider tips over plekken die je kan bezoeken, activiteiten die je kan ondernemen en leuke adresjes voor eten en overnachten die je zelf niet zo snel vind.
onze omgeving had ook niet zo’n positief beeld van Cambodja voor ons vertrek afgelopen jaar. Veel mensen staat hoofdzakelijk de gruwelperiode van de Rode Khmer bij en da’s toch best jammer. Velen waren ook verbaasd dat wij achteraf zo positief over Cambodja waren en het zeker boven Thailand verkozen, wat natuurlijk ook een kwestie van persoonlijke smaak is.
Wij gaan begin volgend jaar terug, maar enkel omdat we voor dit jaar een langere trip naar Australie hadden gepland. Anders waren we dit jaar alweer terug gegaan.
We zijn inmiddels ook persoonlijk betrokken bij een “non-profit” organisatie, die enkele projecten heeft om de Cambodjaanse bevolking te ondersteunen. www.cambodia-dutch.org
Mocht je meer hierover willen weten, dan kun je altijd via dit forum contact met me zoeken.
Hi Silvia,
Heb vorig jaar 3 maanden rondgetrokken in Azie en in mijn originele plan zat Cambodja leen in voor 4 dagen Angkor Wat. Door omstandigheden moest ik via Phnom Penh. Het beviel me zo goed in Cambodja dat ik er 1,5 week gebleven ben en aan het einde van mijn reis nogmaals 2 weken.
Ben begin dit jaar er weer voor 3 weken gewesst en ben van plan me definitief te vestigen. 18 juni vertrek ik weer, nu voor een maand of 4.
Ik denk dat onbekend onbemind maakt. Wat weet men in het algemeen van van Cambodja: Angkor Wat, de Rode Khmer en landmijnen.
Om te beginnen is er altijd een verschil van mening en opvatting over dingen en mensen. Het woord negatief wordt snel gebruikt en snel veroordeeld.
Wonend in dit land kan ik je vertellen dat de meerderheid hartelijk en vriendelijk is maar zoals in elke land zijn er altijd rotte appels. Deze rotte appels zijn een van de oorzaken waarom dit land niet of nauwelijks doorgroeit. De gedupeerde zijn de inwoners van de afgelegen plattelandsdorpen waar geen enkele voorziening voorhanden is. Zo zijn deze weer afhankelijk van externe hulpbronnen. Om dit land echt te helpen zijn uitstapjes naar het platteland absoluut noodzakelijk, het lijkt commercieel, maar dat is de enige mogelijkheid om echt iets te betekenen, en de de authentieke Cambodjanen te ontmoeten. Ze leven nog in diepe armoede en het leven is verankerd in de cultuur met een grote angst voor alle nieuwe dingen.
Ik zou je nog veel meer kunnen schrijven maar laat het in eerste instantie hierbij. Ik hoop dat je een succesvolle studie hebt en veel succes toegewenst vanuit Siem Reap Cambodia :vak02:
Mocht je meer persoonlijke informatie van mij willen ontvangen laat het me gerust weten.