Van 19 mei tot en met 2 juni bevind ik me voor Wereldwijzer in Cambodja! Ik mag dit prachtige land bezoeken op uitnodiging van Lolei Travel, een reisbureau in Cambodja met op maat gemaakte reizen. Nog mooier is dat ze er Nederlands spreken.
Positieve kanten
Deze internationale studiereis staat in het teken van het belichten van de positieve kanten van Zuid-Oost Azië, gezien het toerisme er na een aantal gebeurtenissen is gedaald. Daarnaast maken we kennis met de lokale bevolking en het lokaal ondernemen; we zullen Cambodja vanuit een ander perspectief ontdekken.
Ik zal jullie gedurende een jaar meenemen naar het prachtige Cambodja in de redactionele rubriek Nieuws & Artikelen. Om de maand zal ik voor jullie een interessant facet uitlichten van dit bijzondere land.
Jullie suggesties welkom
Maar nu mijn vraag aan jullie: de laatste dagen van deze studiereis ben ik in het zuiden van Cambodja. Deze dagen mag ik zelf invullen. Ook mijn tijd in Siem Reap. Daar heb ik jullie hulp bij nodig! Waar willen jullie over lezen? Wat moet echt terugkomen in mijn artikelen?
Alvast enorm bedankt voor jullie suggesties!
Huisjes in landelijk Cambodja
Programma
Dag 1: Vertrek vanuit Europa naar Bangkok
Dag 2: Aankomst Bangkok Airport. Rit naar hotel.
Dag 3: Per bus over land naar de grens bij Pailin is het op één na populairste grensovergang tussen Thailand en Cambodja, en door naar Battambang.
Dag 4: Per fiets een tour door het dorpje; ontmoetingen met de lokale bevolking. In de middag richting Siem Reap, maar niet nadat we een blessing van een lokale monnik hebben bijgewoond.
Dag 5: Eigen tijd in Siem Reap
Dag 6 : Een volle dagtour door Angkor Wat; ‘Getting away from the crowds’
Dag 7: Richting Phnom Penh
Dag 8: Phnom Penh
Dag 9: Richting Kep
Dag 10: Kep
Dag 11: Bezoek aan Kampot
3 Dagen eigen invulling in het zuiden van Cambodja.
Belangrijkste vind ik dat het echt een objectief verhaal wordt. Het valt me vaak op dat de verslagen van dit soort reizen bijna totale reclame uitingen zijn in plaats van objectieve stukken. Uiteraard snap ik dat je op uitnodiging gaat en daar iets voor wordt terugverwacht maar daar heb ik als lezer geen boodschap aan.
Dus durf kritisch te zijn en waar het dan over gaat maakt me niet eens zoveel uit.
Lastige is natuurlijk, te vaak kritisch dan krijg je geen uitnoding meer voor dit soort reizen.
Zelf maak ik afspraken met een klant over het aantal artikels dat ik schrijf en op welke manier ik post op sociale media (welk medium, welke tags), maar houd ik de vrijheid wat ik schrijf. Alleen zo heb ik een goed verhaal voor mijn lezers, behoud ik mijn geloofwaardigheid en volgen lezers mijn voorbeeld. Als ik zorg voor reclame nummer zoveel is er niemand die het leest, laat staan dat iemand mijn advies volgt.
Het komt zelden voor dat iets 100% slecht is, dus ook als je kritisch bent kun je een positieve draai aan een product geven naast dat je je kanttekeningen plaatst.
(Maar goed, mijn site is kleiner dan dit forum :))
Het komt zelden voor dat iets 100% slecht is, dus ook als je kritisch bent kun je een positieve draai aan een product geven naast dat je je kanttekeningen plaatst.
Precies, dat is vaak zoals velen te werk gaan, zo ook ik. Maar ik snap je wel hoor Theiz; het is de bedoeling dat het realistisch blijft!
Graag zou ik suggesties van jullie willen ontvangen waar je over zou willen lezen (met name Zuid Cambodja). De discussie is helder!
Interessante opmerking Theiz en goede toevoeging Jenny. Mee eens, de opdrachtgever moet soms wel eens genoemd worden maar ik vind dat je altijd kritisch moet blijven en daarom wordt je niet minder uitgenodigd.
Daar gaat het ook niet om. Maar ik wil graag meer lezen over avontuurlijke dingen die je kan doen en of je er kan paardriijden;)
Ik ga zo boarden en dan is het zover! Benieuwd naar wat ik allemaal ga doen en welke tips ik zal integreren in mijn verhalen? Check dan de komende maanden Nieuws en Artikelen! :dag: