Ik mag voor Wereldwijzer op uitnodiging van Lolei Travel, een reisbureau in Cambodja met op maat gemaakte reizen, naar Cambodja! Ik zal er gedurende een jaar om de twee maanden over schrijven in het forum Nieuws & Artikelen op Wereldwijzer.
Nu heb ik de laatste dagen van deze studiereis, en een dag in Siem Reap, vrij voor eigen invulling. Maar het liefst schrijf ik over dingen die jullie willen lezen. Dus kom maar op met jullie suggesties!
Ik ben benieuwd waar jullie me naartoe sturen! En alvast hartelijk dank voor het meedenken!
Angkor National Museum en Phare Ponleu circus (in Battambang heb je daar geen tijd voor).
Of wanneer je reisgenoten kunt vinden een halve dag naar Kampong Phluk met tuk tuk (max $12) laten brengen en boot (max $20 voor de gehele boot, dus niet per persoon) maar dit is vooral de moeite waard wanneer de waterstand het toelaat. Dus even vragen aan de tuk tuk. Met een klein bootje ($5) kun je nog door de mangroves. Drijvende restaurants op het Tonle Sap. Op dit moment is waterstand heel laag omdat het regenseizoen nog moet beginnen. Eventueel combineren met de Rolous tempels (neem dan een dag eerder een 2-daagse toegangskaart).
Heb je nog geen zadelpijn dan kun je ook een fiets huren ($1) en bijvoorbeeld langs de Siem Reap River via de linker oever door dorpjes fietsen.
Je kunt makkelijk een week vullen in Siem Reap…
Standaard: Royal Palace, S21 gevangenis, Killing fields, eventueel National Museum.
Krab eten en Koh Tonsay (Rabbit Island). Het eiland heeft een nieuwe eigenaar, ik weet niet wat de status/toegankelijkheid op dit moment is.
Peperplantage, Bokor Hill Station en waterval. 't Kan fris zijn op Bokor wanneer er wolken om hangen. De rest van de trip zal behoorlijk warm/heet zijn.
ik persoonlijk zou nog een dag Angkor doen. Regel een tuk tuk voor een dag en laat je rondrijden. Je kunt zelf bepalen waar je stopt en hoelang je ergens wil blijven hangen. Kan ook op de fiets, maar verkijk je niet aan de afstanden en de eventuele hoge temperaturen.
Als je er interesse in hebt, dan kan ik misschien wel iets op het platteland in die omgeving aanraden (en eventueel regelen). Neem dan maar contact met me op.
Ik ging er vanuit dat de eerste dagen een vast programma zouden zijn? Zo nee, dan zou ik extra tijd inlassen bij angkor. Ik heb me er 5 dagen vermaakt.
Behalve tempels kan je er ook leuk een kookcursus doen en het mijnenmuseum bezoeken.
Voor het zuiden van Cambodja zou ik even kijken op de site van Tikva/gezinopreis.
Ik bedoel in dat geval op dag 5 een toegangskaart halen voor 2 dagen.
Eigenlijk ligt het tempo best hoog.
Van Battambang naar Siem Reap is per bus minder dan 3 uur rijden, maar eigenlijk verdient BTB meer tijd.
En dat geldt zeker voor Siem Reap. Daar blijf ik meestal 5 a 7 dagen. En in BTB altijd 3 nachten.
Het klopt dat het programma vastligt, behalve dus de laatste drie dagen. Ik ga aan de hand van jullie tips eens kijken wat mogelijk is om in de reis te implementeren. Ik denk dat vooral een stukje platteland erg interessant zal zijn.
Weten jullie trouwens dat dit een vrij rustig programma is voor een persreis?
Wist je dat ik daarom liever twee weken op vakantie ga naar Cambodja dan twee weken op persreis? (Maar twee weken vind ik te kort voor ZO Azië, dus dat doe ik sowieso niet.)
Ik vind het jammer dat verre persreizen je zelden tot nooit de kans geven een land te leren kennen.
Dat is zeker zo, maar op persreis kun je ook wel een soort ‘back stage’ van een land komen en zo je bijzondere informatie voor je artikelen vergaren, vind ik. Zowel eigen vakanties als persreizen hebben hun pluspunten voor het vergaren van informatie voor je artikelen. Deze persreis heeft in ieder geval wat minder bekende highlights. Dat lijkt me echt super interessant en kijk ik echt naar uit!
Nogmaals super bedankt voor jullie tips! Ik ga zo boarden en dan is het zover! Benieuwd welke tips ik in de verhalen voor Wereldwijzer zal verwerken? Check dan de komende maanden Nieuws en Artikelen! :dag:
Even een update! Wat een prachtig en ontroerend land is Cambodja! Ik kan helaas geen foto uploaden om een tipje van de sluier te geven van waar ik over zal schrijven. Keep you posted!
Het eerste artikel is net gepubliceerd op Wereldwijzer. Deze gaat voornamelijk over Battambang. Daar heb ik een zegening ontvangen van monnik Mot Saroung voor een voorspoedige reis. En dat het een voorspoedige reis werd, is gebleken!