Hey allemaal,
Ik ben van november tot januari in Thailand en Cambodja geweest. Nu wil ik erg graag de komende zomervakantie weer terug naar Azie. Ik had het idee om te beginnen in Ho Chi Minh, daar een scooter/motortje te kopen en dan in ongeveer 4 weken naar het noorden te rijden. Evt nog een stukje Laos als ik tijd over heb. Ik geloof wel dat dit mogelijk is maar wat ik me vooral afvraag is of dit een goed idee is om in juli/augustus te doen mbt de hoeveelheid regenval. Het is natuurlijk niet erg fijn om een paar uur in de regen op de scooter te zitten maar ik weet niet precies wat ik hiervan kan verwachten aangezien ik vorige keer in onze winter in Azie was.
Is het wel oke om in juli/augustus deze trip te maken of is het niet aan te raden?
thanks,
Robin
hallo Robin,
Ik wil je niet demotiveren, maar je mag in Viet nam niet rijden op een brommer.
deze zijn voor 99.9 % boven de 50cc.
Betekend dus dat je geen enkele verzekering hebt, ook geen ziektekostenverzekering en aansprakelijkheidsverzekering enz.
Alle kosten zijn voor eigen rekening en laat even de gevangenisstraffen en te betalen inkomstendervingen achterwege bij een ongeval.
Dus wil je het doen, ik heb je gewaarschuwd, en natuurlijk kan het goed gaan, maar met 10000 verkeersdoden per jaar en over de 5 miljoen geregistreerde ongelukken is de kans voor een onervaren rijder in Viet Nam iets kan overkomen?
Keuze is aan jouw jouw.
gr.
Ton.
Oke, bedankt voor deze info. Ik zal overwegen of ik het risico wil lopen.
Ik kan alsnog met OV gaan backpacken door Vietnam. Maar wat ik me vooral afvraag, is het wel de moeite waard in deze maanden? Ga je erg veel last krijgen van regenval of is dit hoogstens een uurtje per dag? Mocht het erg veel regenen in juli en augustus dan kan ik misschien beter voor een andere bestemming kiezen dan SE Azie.
Hallo Robin,
de overweging laat ik aan jouw over.
Maar ik zou niet met het openbaar vervoer gaan.
kost je erg veel tijd en is niet echt heel comfortabel.
Koop gewoon een busticket voor de touristen bus, is goedkoop, en comfortabeler .
Is sneller en de kosten zijn echt wel te over zien.
Voor wat het weer betreft.
Ik kan niemand voorspellen , maar mijn ervaring is dat juli en augustus vooral hete maanden zijn en dus kan het regenen.
In het zuiden heb ik in deze maanden 1 bui meegemaakt en deze was maar een uur of 3.
in Hanoi in deze maanden geen bui.
In centraal Viet Nam nog geen bui gehad in deze maanden ( ben er overigens alleen in augustus geweest )
Maar is geen garantie natuurlijk.
Zou gewoon het weer nemen zoals het komt, kan je in Thailand of in een ander gedeelte van de wereld ook overkomen toch.
Garanties bestaan daarover niet, kijk maar naar Nederland.
Wat ik je wel kan garanderen is dat je met een bezoek aan Viet Nam verrast zult zijn over de mooie natuur, geschiedenis, wereldsteden, het lekkere eten en het altijd vriendelijke karakter van de bevolking.
Dit kan je toch niet laten schieten door wat regendruppels?
gr.
ton.
Ik bedoelde inderdaad de touristen bussen via de reisbureautjes.
Bedankt voor de info, ik ben nu in ieder geval een stuk wijzer. Toch maar kijken of ik in Juli die kant op kan, kijk nog wel even of het dan de bus of scooter wordt… ![]()