4 weken Vietnam op de scooter: Uitrusting en scooter kopen??

Beste medereizigers,

Samen met een goede vriend van me ben ik van plan in de maand augustus een maandje Vietnam door te reizen op een scooter. Binnen 4 weken willen we van Hanoi naar Ho Chi Minh, en gezien het feit dat ik totaal geen ervaring heb met deze landen probeer ik het maar via deze weg.

Heeft iemand tips wat betreft de reisuitrusting en waar en hoe ik het beste voor welke prijs een goede scooter/motor kan kopen (In Hanoi)??

Ik heb begrepen dat de maand augustus in het regenseizoen valt, dus een regenjas en poncho zijn noodzaak.
Maar verder is het ook vrij warm deze maand, dus ik twijfel een beetje wat ik allemaal mee zou kunnen nemen… Ik ga er vanuit dat ik minimaal eens per week een wasje ergens kan draaien.

• Zullen sneakers voldoen of wat zwaardere stappers (zoals bergschoenen)?
  • Een lange broek, twee korte broek en een zwembroek genoeg?
  • 5 onderbroeken, 5 paar sokken, 1 handdoek en slippers?
  • Paar t-shirts, truien en regenjas?
  • Zelf leek het me handig om m’n iPad mee te nemen, samen met iPhone. of lijkt jullie dit niet handig? Neem aan dat er in
    hostels vaak Wifi is?
  • Is een klamboe genoodzaakt, of fungeert goede muggenspray? (volgens mij is dit een DEET spray)
  • Hoe denken jullie over een reisverzekering?
  • Wereldstekkers nodig?

Wat betreft de scooter/motor:

• Enig idee op waar ‘betrouwbare’ scooters te koop zijn?
  • Aan welke prijs moet ik denken?

Excuus voor alle vragen, maar ik hoop ontzettend dat jullie me hiermee kunnen helpen.
Alvast bedankt!!

Mvg,
Bastiaan

Hallo Bastiaan,

Ik ga je vragen niet beantwoorden, en hoop andere mensen niet, omdat ik geen enkele verantwoording wil hebben in jouw avontuur.

Hoe charmant je idee ook is, maar ik zou dan meewerken aan het jullie overtreden van de wetgeving in Viet Nam.
Je hebt geen vietnamees rijbewijs dus mag je daar niet rondrijden op een motor.

Ik vind het jammer dat ik dit moet melden en zou als ik jullie was een andere manier zoeken om Viet Nam te verkennen.
Kan natuurlijk alleen maar advies geven en hoop dat je deze volgt, maar de keuze en de verantwoordelijkheden zijn en blijven bij jullie.

Waarom niet

1
Je kan je niet verzekeren tegen ongevallen, schades, ziektekosten enz.
2
Je kent de verkeersregels niet, dus meer kans op ongevallen; dus alle kosten voor jouw rekening.
Ook al zit je goed, dan zit je toch verkeerd en moet je alles betalen want je rijd zonder rijbewijs.
3
Veroorzaak je een ongeval, buiten je schuld, en er is een dodelijk slachtoffer, dan heb je echt een probleem.
Je moet een aanzienlijk bedrag betalen aan de nabestaanden, dat moet je overlaten aan familie en vrienden want jij zit in de cel.
dat moet dan ook nog voldoende zijn om de aanklacht in te trekken door de nabestaanden.
Dan moet de rechter het ook nog goed en voldoende vinden om van verdere strafvervolging af te zien.
4
je kan bekeurd worden en de motor kan in beslag genomen worden.
5
Had ik eigenlijk mee willen beginnen, maar het verkeersbeeld daar is heel anders dan hier in het westen en de regels ook.
In vooral de grote steden heel chaotisch, zeker wanneer je daar helemaal vreemd met bent.

Denk er over na en laat je gezonde verstand prefereren boven je gevoelens en ideeën.
Voldoende mooie alternatieven om van dit mooie land te genieten.

sorry,
Ton.