Scooters huren

hoi,

ik heb een vraag, kun je nu wel of niet scooters huren in vietnam? of een auto…

met nederlands rijbewijs…

ik lees steeds verschillende dingen.

en ik wil graag visa on arrival doen, kan dit ook voor een visum van 3 maanden wat is de beste site hiervoor het zal me niet gebeuren dat ik daar sta en het land niet in mag omndat de website niet ok is.

groetjus:chin:

Hallo Azieazie,

Eigenlijk is het heel simpel, je mag in Viet Nam met een nederlands of internationaal rijbewijs niets besturen boven de 49.9 cc.
Aangezien dat scooters van 49.9 nauwelijks te huur zijn betekend dit dat je niets mag besturen.

Nu weet ik dat er mensen gaan reageren die het wel gedaan hebben en geweldige ervaringen hebben gehad en hun dus niets is overkomen, ken ik ook mensen die wel iets is overkomen.

Om te beginnen alle kosten zoals medische, repatriëring naar nederland, materiele kosten zijn voor eigen rekening wanneer je geen letsel hebt veroorzaakt. Ook wordt de scooter 30 dagen in beslag genomen en die moet je dus ook betalen, ondanks dat je misschien maar 2 dagen huur hebt afgesproken. Ook de boete betaal je zelf.

Veroorzaak je wel letsel
Hiervoor geld het bovenstaande, maar daar komt dan de schikking met de benadeelde bij, die hij zelf bepaald voor immateriële schade en de medische kosten.
Ga je niet akkoord dan wordt het een rechtzaak en je verblijf wordt wat langer in Viet Nam.

Veroorzaak je een dodelijk ongeval
Nu ben je echt in de aap gelogeerd.
Buiten wat ik hierboven heb geschreven komt er normaal nog een gevangenisstraf bovenop, kan ook een grote boete zijn. Ga uit van ergens rond de €15000/50000 of 6 maanden tot 2 jaar zitten.

Wat ik hierboven vermeld zij wel de maximale straffen en kunnen dus lager uitvallen.
Bedenk wel dat de vietnamesen elkaar steunen en je bijna nooit een getuige voor jezelf zult vinden. Ook de agenten spreken bijna geen van allen engels.
Nu weet ik dat er mensen gaan reageren dat ze daarom, als tourist niet aanhouden.
Vandaar deze link

http://english.thesaigontimes.vn/Home/lifestyle/expat-interest/6147/

ongevallen en in beslagnames deze link

http://www.muinebeach.net/roadsafety.htm

Ik ben misschien wel wat ouder en daarom wat minder risico’s neem op dit gebied, maar vind het toch dat ik je moet waarschuwen wat de eventuele consequenties kunnen zijn.
Wat je ermee doet is natuurlijk geheel je eigen verantwoording en ik hoop als je iets huurt je een geweldige ervaring hebt beleefd en ervan genoten hebt.

gr
Ton.

Btw, misschien dat de mensen van Top Gear je geinspireerd hebben.
Nou ik kan je vertellen dat zij echt niet de gehele route met de motors hebben gedaan.
Er reed politie voor hen en achter hen en ze werden continu begeleid door een technisch team.
De stuken op tv waren eigenlijk de enigste stuken die ze op de motor hebben gedaan; de rest ging gewoon per vliegtuig, trein prive bus waar de scooter in ging. Wij waren er toen ook en kwamen ze regelmatig tegen op de route.
Een jaar later kwamen ze weer tegen bij de ZanZbar in Saigon toen ze naar de F1 van Tokio waren geweest en Saigon weer kwamen bezoeken ( zie mijn avatar met Richard Hammond ).

Hallo again,

VOA was ik even vergeten vergeten.

In dit forum worden er voldoende genoemd waren mensen goede ervaringen mee hebben en met googlen kun je deze verifiëren om zeker te zijn.

Het werkt perfect, maak je daar geen zorgen om; 25 dollar in ongeschonden biljetten en een pasfoto en de brief verder geen probleem.

gr
Ton.

Mocht je na de wijze woorden van Ton toch nog een motortje willen huren dat kan overal. Als er geen ‘officiele’ verhuurders zijn zoals hotels en tourburo’s dan gewoon naar een standplaats gaan van motortaxi’s en daar rondvragen. Meestal kun je daar wel een motortje huren.

het word de fiets!!

thank ya all!!:chin:

hallo Azieazie,

www.Vietnam-Visa.com via deze website hebben wij alles goed geregeld qua visa. Van een kennis hebben we de tip gekregen om dit te doen, daar zij ook goede ervaringen hadden. Je kan ook gewoon je vragen stellen via e-mail. De gegevens vind je op de site.

succes!!