Scooter rijden in Peru

Wat zijn de regels omtrent scooter rijden in Peru?

Moet je een speciaal rijbewijs hebben? Zo ja, hoe krijg je dat?

En als je opgepakt wordt zonder, wat voor straf kan je krijgen? Kom je af met enkel een boete/omkoopsom, of word je officieel ergens genoteerd?

En waar ik kan het beste een scooter huren?

Persoonlijk zou ik geen scooter rijden in Peru en zeker niet in Lima vanwege de veiligheid en dan heb ik het enerzijds over de factor criminaliteit: Ik denk dat je scooter binnen de kortste keren gestolen wordt, en anderzijds heb ik het over de factor verkeersveiligheid. Ik weet niet of je ooit eens op vakantie bent geweest in Italie? Nu, het verkeer hier in Lima is 10 keer erger. Hier gelden geen regels, het is de wet van de sterkste en de wegen zijn in erbarmelijke staat en met een scootertje hier in Lima rondrijden - en zeker als je het verkeer hier niet gewend bent – is in mijn opinie voor mensen die levensmoe zijn. Ik zou je in ieder geval willen aanraden een levensverzekering en goede reisverzekering af te sluiten met repatriëring.

Wat betreft de juridische kant van jouw vraag: De scooters die hier rondrijden zijn meestal 150 CC en worden dus gezien als “motor” en je zult dus een rijbewijs moeten hebben hiervoor. Een internationaal rijbewijs is voldoende en wordt hier gewoon geaccepteerd. Zonder rijbewijs rondrijden is natuurlijk altijd een risico en mochten ze je aanhouden dan krijg je gewoon een boete (of vragen ze je wellicht een kleine ¨bijdrage¨ - lees omkoopsom) edoch indien je onverhoopt een dodelijk ongeluk veroorzaakt – zonder dat je over een geldig rijbewijs beschikt – en je pech hebt met de Openbaar Aanklager, dan zouden ze je zelfs de bak in kunnen gooien. De kans is natuurlijk klein dat dit gebeurt maar toch,….ik zou gewoon niet zonder rijbewijs in een land dat je niet kent, scooter gaan rijden en zeker niet hier!

Tenslotte: scooters zijn hier uiterst schaars. Ze passen niet in het straatbeeld van Lima vanwege de genoemde reden: Verkeersveiligheid. Vandaar dat ik niet zou weten waar ze scooters verhuren. Bij mijn weten zijn hier geen verhuurbedrijven voor scooters.

Ter illustratie: In 2010 zijn er 2854 personen omgekomen door een verkeersongeluk. Dit is het hoogste cijfer in Zuid-Amerika en een van de hoogste ter wereld.

Mocht je toch per se scooter willen rijden in Peru dan zou je als in Lima bent eens kunnen kijken op Avenida La Marina. Hier liggen een aantal bedrijven die scooters verkopen edoch of zo ook verhuren betwijfel ik.

Succes met de voorbereiding van je reis.

MVG,
CuscoPeru.NL
http://www.cuscoperu.nl