Een rijbewijs vraagje!

hoi

Kan iemand mij vertellen wanneer ik in Peru woon met een verblijfsvergunning en een officieel adres (geen toerist meer dus)hoe het dan zit met het rijbewijs?Ik heb een internationaal rijbewijs sinds een half jaar gehaald op de gemeente hier in belgie maar toen ging ik nog als toerist naar ginder ,maar nu de 27ste oktober vertrek ik om me er te vestigen !Kan en mag ik nu nog rijden?Kan ik dat omruilen voor een peruaans rijbewijs?of moet ik gaan examens doen:( ?Ik vind er niks van terug op het net .

groetjes patrick

Hoi Patrick,

Ik hoorde onlangs dat iemand zijn rijbewijs gewoon om geruild had voor een peruaans rijbewijs, maar ik kon dat niet toen ik het probeerde. Mij is verteld dat een internationaal rijbewijs gewoon geldig is, maar dat moet je jaarlijks vernieuwen in het land van herkomst. Ik heb inmiddels een peruaans rijbewijs, maar ik moest daarvoor wel theorie-examen doen. In Lima was dat allemaal redelijk snel geregeld na het laten zien van mijn internationale en mijn gewone nederlandse rijbewijs. Ik vond het examen trouwens wel pittig, maar dat kwam mede doordat ik me voorbereid had met zo’n boekje dat ik op straat gekocht had en daar bleek niks van te kloppen! Was behoorlijk stressen, maar ik heb het net gehaald.

Succes!

Hoi orange

Ik was er al bang voor…terug een examen doen hmm …waar gaat dat dan over? want wat ik daar in Lima en eigenlijk de rest van peru ook zie, is een en al chaos !Behalve voor een rood licht…(als er politie bijstaat!) wordt er voor niemand of niks gestopt eigenlijk.Verschillende keren dat ze me bijna vant zebrapad plukten met de auto…en ik had een groen manneke om over te steken en er stond politie.Ik vraag me dus af waar dat examen wel over gaat dan! Is dat alleen theorie dan?En telt dat dan voor mijn heel rijbewijs…A,B,C,Ce…?
FF iets anders…waar woon jij nu? int noorden geloof ik maar ist een mooie streek ? aan de kust? ben zelf een keertje in Mancora geweest…was heel mooi ale teminste wat strand betreft de rest ook maar ik zat toen nog in een vergelijkingsperiode tussen belgisch kust en de peruaanse…niet te vergelijken dus…maar daarom niet slechter he.
groetjes patrick

Hoi,

Tja, ik weet ook niet waarom ik dat moest doen, want hoewel er toch echt meerdere mensen hun theorieexamen bleken te halen, ben ik volgens mij zo’n beetje de enige die de regels kent, haha. Ik heb alleen mijn basisrijbewijs, maar denk dat dat ook voor de andere rijbewijzen geldt, want het idee erachter is dat je met je huidige rijbewijs aantoont dat je kunt autorijden, en dat je met het theorie-examen de regels van het land kent.
Ik weet niet meer precies hoeveel vragen het waren, maar het gaat individueel via de pc en onderaan zie je een balkje met hoveel vragen je al gehad hebt, hoeveel er nog moeten en hoeveel vragen je nog fout mag hebben geloof ik. Als je een goed theorieboekje hebt (niet die van mij dus, want daar had ik echt niks aan) dan is het gewoon even flink doornemen en er dan voor gaan. Als je het niet haalt mag je geloof ik nog 1 of 2 herkansingen doen ook. Maar als je jaarlijks terug kunt naar je eigen land zou je dus ook elk jaar daar je internationale rijbewijs kunnen verlengen. En… ik hoorde dus dat het sommige mensen wel gelukt is om hun rijbewijs gewoon om te wisselen, dus je kunt het altijd proberen.

Ik woon in het Noorden niet aan de kust. Ik heb voorheen wel een jaar in Trujillo gewoond, volgens mij de ergste stad wat verkeer betreft, maar daar kon ik niet zo goed wennen. Nu woon ik in Celendín, ongeveer 3 uur van Cajamarca in de richting van Chachapoyas (Kuelap).
Een compleet andere wereld, maar de omgeving is erg mooi. En het stadje is nog erg traditioneel en rustig (zie: http://www.celendinperu.com). Kom eens langs als je in de buurt bent!

Susan

Bedankt Susan, mooie site al trouwens een bezoekje brengen gaan we beslist doen…!Het rijbewijs zal wel in orde komen zeker…mijn internationaal is 5j geldig (nu nog 4) ,zou dat blijven tellen dan?enfin over een dikke twee weken zal ik het weten .

chau :thumbsup:patrick

Blijkbaar hebben jullie beiden een vaste verblijsvergunning voor Peru. Ik probeer deze ook te verkrijgen, maar weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Zou één van jullie mij kunnen assisteren in deze wirwar van Peruaanse regeltjes?

Alvast bedankt!

Hoi Rutger,
Zie ook mijn andere reactie, maar ik heb zelf de eerste keer een verblijfsvergunning kunnen regelen via een peruaanse vriend van me met een eigen bedrijf die me een arbeidscontract aanbood. Ik was niet van plan om zo lang in Peru te blijven, maar leerde er mijn huidige man kennen en nu heb ik dus een vergunning op basis van mijn huwelijk met een peruaan.
Succes!

hoi

Ik ben nu inmiddels een 6weken in Peru en heb ook mijn nieuwe pas van Peru “extranjero” wel te verstaan ontvangen . Al was dat niet zonder enige moeite is het al bij al wel mee gevallen , veel hangt af van wat je er komt doen he…als je er getrouwd bent met iemand van hier is er weinig of geen reden tot zorgen en als ge kunt bewijzen dat ge hier werkt ook niet .
Ik heb onlangs een controle gehad op de weg ivm papieren wagen en rijbewijs wat hier veel gebeurd hoor maar ik bezit een internationaalrijbewijs en we hebben het allemaal eens goed gevraagd…en de politieman zei dat dit rijbewijs altijd goed is…ook als ik mijn adres hier in peru heb zoals nu…zolang de datum van het rijbewijs niet is verstreken natuurlijk.Dus ik zit wat dat betreft nog eventjes goed.

groetjes

Hoi Patrick (graniet1)
Ik zou je adviseren om een Peruaans rijbewijs te halen (je hoeft alleen theorie te doen en medisch onderzoek).
Het zit juridisch aldus. Peru is aangesloten bij het Verdrag van Geneve dat het Internationale rijbewijs regelt. Volgens dat verdrag mag een Nederlander in Peru auto rijden met een Nederlands rijbewijs samen met een internationaal rijbewijs (die twee rijbewijzen samen dus).
Het Verdrag bepaalt dat de verdragslanden het recht hebben om te bepalen dat buitenlanders die een verblijfsvergunning hebben (residencia), verplicht zijn om het nationale rijbewijs te halen.
Het is onuidelijk of Peru wel of niet zo’n wet heeft gemaakt die bepaalt dat buitenlanders met residentie een nationaal rijbewijs moeten hebben. Nadat wij in Peru een ongeluk hadden gehad, riep de verzekeringsmaatschappij in ieder geval dat wij zonder geldig rijbewijs rondreden omdat wij als resident maximaal drie maanden hadden mogen blijven rijden met Nederlands rijbewijs+Internationaal rijbewijs en het ongeluk was na 3 maanden en een dag. En bij rijden zonder rijbewijs is de verzekering niet geldig.
We hebben informatie ingewonnen bij het Ministerie van Verkeer en bij de Peruaanse ANWB (de touringclub). Beiden zeggen dat de verzekering gelijk heeft en dat er in Peru zo’n wet bestaat. Tot op dit moment kan echter nog niemand mij het nummer van die wet vertellen en wanneer die wet dan wel zou zijn gepubliceerd.
Het is voor mij dus niet 100% zeker dat voor residenten een Peruaans rijbewijs verplicht is, maar voor alle zekerheid lijkt het mij toch wel verstandig om het te halen (Zelf heb ik dat inmiddels gedaan.)
Groet,
Bas

Ik wil dat wel halen hoor !waar heb ge het examenstof geleerd , uit een boekje ofzo?wat voor vragen waren het? weet ge dat nog ongeveer?
wat verzekering betreft , De meeste hebben er geen want tis niet verplicht althans niet voor de blikschade enzo…voor personen(inzittende) wel die is wel verplicht!
Het zit hier wel raar ineen soms hoor hier in peru…De ene zegt dit en den andere zegt weer iets anders…maar ok…ik zal er toch voor moeten gaan denk he …voor alle zekerheid!!!

groetjes

Op de website van http://www.touringperu.com.pe/ vind je informatie. Ook op de website van het ministerie van verkeer vind je het een en ander.
Het examen is erg kinderachtig. De helft van de vragen is zoiets als: is door het rood rijden een gewone overtreding, een zware of een extra zware. Wie voorrang heeft op een kruising is minder belangrijk lijkt het.
Ik heb wat boekjes gekocht die ze aanbieden rondom de touringclub, maar af en toe staan daar foute antwoorden in, op de website van het ministerie van verkeer vind je de laatste versie van het Reglamento de Transito, en het kan geen kwaad om dat door te lezen.
Je kunt 1 of 2 proefexamens doen bij de touringclub om een beetje te wennen aan de vragen.
Het is inderdaad vervelend dat het niet altijd duidelijk is in Peru of iets nodig is of niet, maar ja, zo is Peru, en als we daar willen leven moeten we niet klagen ( hoe graag ik dat ook zou willen jeje).
Succes gewenst met je examen!

Ja ik weet het wel…maar soms ist zo onlogisch he…op een kruispunt met 4 stopborden staan…wie heeft nu voorang? raar soms .

Nu weet ik niet hoe het in Peru zit, maar in de VS heb ik die situatie ook gezien. De oplossing? Heel simpel, wie het eerste stil staat mag ook als eerste weer rijden.

Ik zit in Peru of beter gezegd woon er ,ja de oplossing is idd simpel…niet stoppen!Ik heb dikwijls het gevoel dat ik de enige ben die stopt en dan kijken de andere vreemd naar mij!
Soms staan er gewoon geen borden maar staat er vaag geschreven “pare” op de grond en moet je ook stoppen…na drie keer gebalde vuisten en kwade gezichten had ik het zien staan en viel mijne ouwe frank.