Schulden bij de bank

Hallo iedereen,
Ik zit weer met kopzorgen.
Ik en mijn vriend zijn ondertussen bijna anderhalf jaar samen. Hij is nog niet in België geweest en ik ben al zo’n 6x naar Turkije geweest waaronder ook tweemaal in zijn dorp waar ik ook zijn familie heb leren kennen. Het is best serieus en ik zie echt wel een toekomst voor ons beide, hij ook. Ik ben 22 en hij is 21 jaar. Hij werkt momenteel in een schooltje en verdient zo’n 300 TL per maand.

Het probleem is begonnen bij het afsluiten van een visakaart (geen slim plan maar ik wist hier dus niets van). Ik kwam voor de 2e keer naar Turkije in zijn dorp (oosten van Turkije) en ik sprak af dat ik de vlucht betaalde (was zo’n 350 euro!) dus dat hij dan het verblijf & eten zowat kon regelen. Natuurlijk heb ik hem niet alles laten betalen maar nuja toch meerendeel omdat het zo afgesproken was ik ben ook ‘maar’ een student hoor. Hij ging voor deze ‘vakantie’ dus een visakaart aan bij de bank.
Het probleem is dus dat hij dit niet terugbetaald heeft. Sinds dan heeft hij brieven, telefoons gekregen van de bank om te vragen achter dat geld. Hij heeft die altijd onbetanwoordt gelaten met het gevolg dat het bedrag is opgelopen tot zo’n 1500 TL die hij nu elke maand moet afbetalen met schijven van 500 TL. Hij verdient ‘maar’ 300 TL per maand bijgevolg is dat praktisch onmogelijk aangezien hij ook moet eten en drinken en een deel aan zijn familie moet geven.

Hij wil ook nog met mij in april naar istanbul gaan … en uiteraard moet ik zelf als veel ophoesten dus kan ik niet zijn reis er ook nog eens bij betalen en dat lijkt me ook niet fair tov mezelf.
Ik vind dit geen goed idee hoewel ik hem zooooooo graag wil zien :frowning: maar hij wil me kost wat kost zien.
Bovendien komt er nog bij dat hij zegt dat hij misschien zal tegen worden gehouden bij de controle op de luchthaven door zijn openstaande schuld bij de bank … wat inderdaad best kan.

Hij zei altijd (anderhalf jaar) dat hij nooit nooit geld van mij zou vragen
tot nu dus… hij vroeg of ik de eerst schijf van 500TL zou kunnen voorschieten hij is dus duidelijk ten einde raad anders zou hij dat nooit vragen aangezien hij daar altijd erg tegen was.

Mijn hersens zeggen = nee
Geld geven aan iemand anders is altijd tegen mijn principes, hoe hard ik hem ook graag zie en vertrouw dit klinkt gewoon best fout en deze tip heb ik ook gekregen door een belgisch turkse vrouw.

Mijn hart zegt = ja
Hij zit in de problemen MEDE door mij … hij zou alles doen voor mij en voor deze relatie dus ook zich in schulden werken :frowning:

Ik weet niet meer wat ik moet en ik weet ook niet hoe we dit verder kunnen oplossen. Raad, tips, gelijkaardige problemen?

HELP!

Hej meid,

Woow 300Tl is écht wel weinig hoor! Kan hij allereerst al niet zoeken naar een andere job? Zelfs in een hotel of restaurant verdienen ze toch al 800 TL per maand, waardoor hij toch zijn kosten kan afbetalen.
Eerlijk gezegd zou ik hem geen geld geven. Hij zit al zohard in de schulden, dus hij gaat JOU die 500 tl ook niet kunnen terugbetalen, en zo zullen zijn schulden bij JOU ook oplopen … Want als je hem 1 keer geld hebt gegeven, zal hij er volgens mij nog naar vragen …

Ik begrijp wel dat jullie een serieuze relatie hebben, dus als jij echt vindt dat je dit moet doen is het natuurlijk jou zaak :wink: ik geef maar mijn mening. Kan jij het geld missen? Ik zou al zeker niet samen ‘op vakantie’ gaan in Istanbul, als daar het geld niet voor is, ga toch gewoon naar hem toe? Of is dit niet mogelijk?

Ik snap dat je hoofd en hart elkaar nu tegenspreken. Ik denk echter dat hij ervoor moet zorgen dat hij meer inkomen heeft, bijbaantjes, andere job, wat dan ook, maar 300TL is éééérg weinig!
Sterkte ermee, ik hoop dat jullie er samen uitkomen, en dat hij uit zijn schulden raakt. Ik kan je niet meer tips geven, helaas. Succes ermee!

hoi het is heel vervelend.
maar geld lenen moet je nooit doen. zeker niet als hij maar 300 tl verdient.
en 300 tl weet je het wel zeker dat die maar zo weinig krijgt want dAt is echt heel weinig het minimum ligt hier laag maar niet zo laag.
en daarnaast ook bij een schuld bij de bank hoef je vaak niet zulke grote bedragen te betalen. iedereen in turkije leeft zowat van kredit card. en dan hoeven ze per maand maar 150 tl af te betalen als ze een krediet hebben vaan 2000 tl. dus wat hij zegt lijkt mij een beetje tegenstrijdig. en het lijkt erop of die jou dus een soort van schuld gevoel wilt aanpraten dat hij doordat jij kwam zo een kaart aan heeft gevraagd. maar heel eerlijk iedereen in turkije heeft zo een kaart. ik klink niet heel positief sorry daarvoor maar denk goed na zeker als je zelf een student ben met weinig geld. ga eerst goed na of het wel allemaal echt zo is. en istanbul is niet goedkoop dus als je daar samen heen wilt moet er toch ook geld zijn. misschien probeert die van jou het geld te krijgen dat die dan zogenaamd zijn eigen deel daar betaald wat jij dan dus eigenlijk heb betaald.

Hey bedankt om te antwoorden allesinds

• er is amper werk in de regio waar hij woont jammer genoeg (VAN) hij werkte vroeger bij een hotel maar door de aardbevingen staan er heel weinig hotels nog recht ik dacht zo’n 3 en daar zit echt al personeel met overvloed … werk in die streek vinden is echt niet makkelijk, hij werkt nu eindelijk in een schooltje (half tijds?) en ik hoorde dat hij 300 TL verdiende, hij is al blij dat hij werk heeft :confused:

• We waren van plan in istanbul af te spreken aangezien werkelijk naar zijn ‘dorp’/stad gaan is ook vrij kostelijk dat hebben we in januari gedaan en ik was meer geld kwijt aan 2 dagen zijn dorp dan 1 week istanbul … menens! De hotels zijn daar duur geworden en we hebben bij zijn oudes voornamelijk geslapen maar we willen eigenlijk wat tijd voor ons en onze relatie aangezien bij zijn ouders slapen/leven echt niet alles is (hele dagen op de grond zitten, toilet in een gat en geen lopend / warm water) ik kan dat wel 1 week maar het heeft onze relatie wel onder spanning gezet ook omdat je als ongetrouwd koppel/gemengd koppel heel vies wordt aangezien aangezien dat daar bijna geen toeristen zijn, dus daarom leek ons istanbul : beter & eigenlijk relatief goedkoper

• n dan hoeven ze per maand maar 150 tl af te betalen als ze een krediet hebben vaan 2000 tl. dus wat hij zegt lijkt mij een beetje tegenstrijdig
    Ja het probleem is dat hij niet veel had geleend maar hij heeft de brieven van de bank zitten negeren en ook te telefoontjes voor bijna een jaar! Hij heeft nog niets afbetaald… ik kan natuurlijk alleen maar zeggen wat hij zegt en hij zegt dat ze nu zeggen dat hij 500 TL moet afbetalen en 1000 TL aan 'advocaat’kosten?
    Het fijne weet ik er niet van maar hij heeft het zaakje al een héééle tijd uitgesteld dus ik denk dat het daarom vooral komt?

-en istanbul is niet goedkoop dus als je daar samen heen wilt moet er toch ook geld zijn
Ja inderdaad dus dat zei ik ook tegen hem maar voor dat geld gaat hij bedelen bij zijn ouders… dat heeft hij de vorige keer ook gedaan in de hoop dat die wat geld toesteken.

-Kan jij het geld missen?
Missen zeker niet … ik studeer nog (laatste jaar) en werk elk weekend super hard voor mijn centjes is het is wel behoorlijk wat maar ik doe ook nu rijlessen en ja ik betaal wel altijd de vluchten natuurlijk dus geld missen kan ik eigenlijk niet toch zeker geen 200 euro dat is niet niets!

Bedankt voor jullie eerlijke antwoorden !
Liefde maakt stekeblind en zucht we zijn nu al zo ‘lang’ samen en het is echt hard en met dit probleem er nog eens bij :frowning:

Pff wat een lastige situatie. Eerlijk gezegd kan ik er niet zoveel op zeggen, want ik ken hem natuurlijk niet. Maar ik denk dat je je gevoel moet volgen. Aangezien je het geld niet kan missen, zou ik het in jou plaats zeker niet geven… . Liefde maakt blind, en dat besef je zelf ook, dus probeer met je beide voetjes op de grond te blijven staan. Ga je hem nu geld lenen, staat hij nog steeds in schulden bij de bank, want jij kan hem ook niet AL zijn schulden betalen, en bovendien staat hij dan in schuld bij jou, waarbij ik dan vrees dat je dat geld nooit zal terugzien … Ik denk dat hij beter bijvoorbeeld in Istanbul dan werk zoekt, en dat jij dan inderdaad naar hem toe gaat in Istanbul. Maar het staat wel vast dat 300 tl veel te weinig geld is om die hoop schulden mee af te betalen. Dus best dat hij ergens anders op zoek gaat naar een ‘betere’ of beter betaalde job!

pffff meis wat lastig…

In weze praten we over 220 euro wat hem een heel eind uit de shit helpt.
Ik zeg je eerlijk als ik in jouw situatie stond, zou ik het hem geven. Maar hem vragen naar een toeristische plek te gaan en daar een andere baan te zoeken. 600 tl is vaak het minste wat ze verdienen, dus dit is wel heel erg weinig. De zomer komt er weer aan, dus ideaal om naar een andere plek te gaan, voor het toeristen seizoen begint en iedereen een baan heeft, nu kan hij op zoek gaan in mei gaat het starten.

Dat jullie samen willen zijn snap ik, maar uitgerekend istanbul dat heel duur is, zou ik kiezen voor een antalya of marmaris, waar het allemaal goedkoper is, kan hij daar ook gelijk zijn baan zoeken.

Jij moet niet gaan lenen bij een bank, want dat zit jij met de problemen, maar vaak kan een vriend of vriendin of iemand wel 200 euro aan je lenen, wat jij dan met 20 euro per maand kan afbetalen. Jullie zijn tenslotte 1,5 jaar bij elkaar, dus zal het niet voor het geld zijn.

Ik sta er dus anders in dan de meiden hierboven, wat het misschien lastiger maakt, maar je praat over een schuld van 700 euro, wat jullie hele toekomst in de war kan gooien.

denk er goed over na, wat je denkt wat hij kan veranderen en wat jij kan veranderen om hem te helpen, betekend dit dat jullie elkaar een half jaar niet kunnen zien, dan zou dat de liefde horen te overleven, alles om uit die kopzorgen te komen, want turken kunnen heel snel hun hoofd laten hangen en niet meer weten hoe ze eruit moeten komen en dat kan veel stress opleveren in jullie relatie.

Dus ik zou in jouw geval 200 euro lenen, hem 500 tl GEVEN en hem dwingen naar een toeristische plek te gaan, waar jij ook makkelijk heen kunt gaan!

Maar nogmaals je moet het zelf weten, dit is wat ik zou doen. succes met alles en ik zou het fijn vinden als je ons op de hoogte zou houden!

sterkte!

groetjes

Hoi iedereen,

Momenteel ziet het er al wat beter uit, hij heeft geld gekregen van zijn vader. 500 TL voor zijn schuld te betalen bij de bank (eerste deel) en een beetje geld om naar istanbul te gaan. Ik weet dat istanbul niet bepaald goedkoop is maar als ik voor dezelfde periode zoek naar antalya komt een vliegticket mij ook duurder uit. Ik heb nu een ticket aangekocht van 185 euro, nu nog op zoek naar een goedkoop hostel heb er al enkele gevonden maar kan niet goed kiezen !
Hij zou inderdaad in een toeristischere plaats kunnen werken en wonen maar hij moet nog examens afleggen in maart :(. Over deze zomer heb ik nog geen idee maar hij wilt niet gaan werken en bij mij zijn zegt hij maar daar gaan we het nog eens over hebben want hij begrijpt niet goed dat er een verschil is tussen graag hebben en effectief iets mogelijk maken …

Ik ga begin april dus naar istanbul hopelijk kunnen we het daar wat hebben over onze toekomst :-((

Mutlu ik sta er zeker niet anders in dan jij vwb geld geven. Hoewel ik op dat moment wel zekerheid zou moeten hebben qua relatie, wat jij ook al schreef. En het is niet zo dat ik te pas of te onpas geld zou geven, maar als ik hem op dat moment mee er zou kunnen helpen zou ik dat doen, mits ik het geld wel zelf zou hebben. Ik zou geen geld gaan lenen om hem in dat geval te helpen. Tenslotte zou je als je vriend nederlands zou zijn deze ook helpen. Maar om turken hangt er toch een bepaald stigma dat ze alles voor geld doen. Maar ik weet van ex askim die heeft altijd gezegd, ik kan je misschien geen geld of dingen geven, maar ik zal voor je doen wat in mijn macht ligt op andere gebieden en dat is hij ook altijd nagekomen. En iedereen roept altijd wel dat ze niets geven, maar iedereen geeft het op een andere manier. De één betaald het eten, de ander de gezamelijke vakantie of het hotel. En daar is ook niets mis mee, aangezien wij er financieel nou eenmaal beter voorstaan.