KENYA Ferry Services is procuring two new ferries to address the surge in passenger numbers at the Likoni channel crossing. The traffic is mounting thanks to increasing economic activity in Kwale and Mombasa, KFS managing director Musa Hassan said. Hassan said KFS has already awarded tender to Turkish shipyard company Ozata Tersanececik for the vessels, which are due by mid-2016. The two ferries will replace the MV Mvita and the MV Pwani, which were decommissioned in 2012. The decommissioning has left KFS with five vessels in operations: MV Nyayo, MV Kilindini, MV Harambee, MV Likoni and MV… - See more at: http://www.the-star.co.ke/sections/coast?page=1#sthash.flIPFV3t.dpuf
De betrouwbaarheid van de ferries is en blijft een probleem en de wachttijden zijn onvoorspelbaar.
3 uur wachten os geen uitzondering,helaas.Voor weinig geld kun je id met Mombasa air meevliegen rond 4 uur vanaf Diani naar Mombasa. Het schema moet dan wel kloppen.
Wij nemen tegenwoordig geen risiko meer en boeken een taxi met een ferrypas. Het kost wat meer,maar je kunt dan doorijden naar voren en je weet zeker dat je je vliegtuig haalt.
Indien gewenst wil ik wel een paar tel nrs hoer op de site zetten van taxi ondernemers met zo’n pas.
Weet iemand wat het kost om een prive vliegtuig te charteren vanaf Mombasa of vanaf Nairobi?
Als je met genoeg mensen bent kan dat ook een optie zijn
O,a. afgelopen november (2014) werd er nog over een Likoni brug gesproken. The Standard - Breaking News, Kenya News, World News and Videos. In die periode zat ik toevallig ook in Taxi richting Mombasa vanaf Ukunda. De taxi chauffeur vertelde dat het al zo vaak beloofd was. Wel interresant dus dat er weer geinvesteerd word in twee dure nieuwe ferries. Heel lang wachten vind ik ook niet leuk, maar eigenlijk de oversteek met de ferrie wel. Vind het wel “avontuurlijk” ofzo ![]()
Ik heb dat vorig jaar juli eens uit laten zoeken voor een groep van 10personen. Was geloof ik €150pp als ik het goed onthouden heb. Heb alleen het contact niet meer met degene die het toen uitgezocht heeft, want na jarenlang goede ervaringen met hem voor safari’s ed is hij nu begonnen de boel op te gaan lichten en heeft enkele mensen die ik naar hem doorgestuurd had heel wat honderden euro’s lichter gemaakt. ![]()
De brug naar de zuidkust zie ik nog niet zo snel gebeuren… Heb niet zo heel veel vertrouwen in deze regering wat dat betreft. Zij stellen andere prioriteiten…
Heb overigens al miljoenen keren de oversteek met de ferry gemaakt en van al die keren is het 1 keer gebeurd dat de ferry voor ons afgedreven was. Voor de rest nog nooit problemen gehad. Als je bedenkt hoe vaak per dag die ferry de oversteek maakt, denk ik dat het uiteindelijk dus aardig meevalt hoe vaak er iets misgaat. Ik reis overigens meestal met het openbaar vervoer tussen Ukunda en Mombasa, wat betekent dat ik niet in die lange wachtrij van auto’s hoef te wachten, maar tussen al die mensen sta die lopend de ferry overgaan. En dat schiet over het algemeen aardig op, vooral tijdens de spits, want dan is de wachtruimte voor vrouwen, kinderen en gehandicapten open en die gaan altijd eerst ![]()
Het enige waar ik altijd goed oplet tijdens het lopen naar de ferry is of er geen auto’s, trucks, bussen aankomen, want het is in het verleden natuurlijk wel eens gebeurd dat er een wagen zn remmen het begaven en op de menigte inreden. Ik blijf dus ook altijd netjes aan de zijkant lopen. ![]()
Via Wereldwijzer app
Likoni Passengers Warned to Expect Heavy Traffic for another Fortnight as Two Ferries Undergo RepairsCreated on Monday, 23 February 2015 11:44Written by Dennis OnderiThe Kenya Ferry Services has warned commuters using the Likoni Channel Crossing that they will not have the services of two ferries for the next two weeks.
According to KFS Managing Director, Musa Hassan, MV Likoni and MV Nyayo – which collectively serve 120 vehicles and 2,700 passengers at a go – are undergoing repairs and passengers should be braced for even stressful waiting and massive congestion at the channel especially during peak hours.
Mijn zoon is Afrika piloot en dat is volgens hem een wel erg lage prijs.
Ik kan het wel navragen, kom er op terug.
Die prijs was overigens voor mombasa-ukunda ![]()
Via Wereldwijzer app
Grappig, heb in dec. 2014 Keniaanse kennis voor minder dan €75,- laten mee vliegen van Mombasa naar Nairobi met Kenya Airways, dan zou je toch verwachten dat het kleine stukje van Mombasa - Ukunda ook voor die prijs zou moeten lukken.
Er werd gevraagd naar de prijs van een privé-vlucht voor een (kleine) groep mensen, niet naar de prijs van een normale vlucht die standaard goedgevuld meerdere keren per dag gaat. Natuurlijk is dat goedkoper! ![]()
Vind het zelf ook belachelijk veel geld hoor, daar niet van, zonde van je geld. Die mensen hebben het toen ook niet gedaan daarom en zijn uiteindelijk gewoon met de taxi gegaan en vonden de ferry echt wel meevallen.
Via Wereldwijzer app
Ook als het om een prive vlucht gaat en het toestel zit vol zou dat toch ook voor een redelijk bedrag moeten kunnen?
Maandagochtend met een taxi met sticker richting ferry gereden. Zelfs met de sticker loop je vlak voor de pont voor je links af slaat ook vast vanwege de vele matatus en tuk tuks. Uiteindelijk lukte het wel en het schijnt dat maandag altijd erg druk is.
In de gewone rij stonden verschillende busjes met toeristen op weg naar het vliegveld,die daar veel te laat aan kwamen.
De bemanning vertelde mij later dat ze het vertrek uitgeteld hadden omdat er nog passagiers ontbraken vanwege de files.
Als je daardoor je vlucht mist schijnt het je eigen risiko te zijn en kun je je niet beroepen op overmacht .
Alternatieven zijn er echter niet. Als het in je vlucht schema past valt het te overwegen om van Nairobi door te vliegen vanaf Wilson.
Toch nog eens informeren naar de prijzen voor privevluchten. Of weet iemand het?
Ik stond vrijdag ook bij de ferrie in rush-hour en mn buurvrouw op zondag en we hadden allebei nog nooit zo’n drukte gezien bij de ferrie. Ik was dan ook zeer verbaasd dat tijdens deze drukte er maar 2 ferries voeren, terwijl er normaal in rush-hour 4 varen. Op maandag las ik dat er al enkele dagen oponthoud bij de ferrie was en dit nog enkele dagen zou duren, omdat 2 van de ferries voor reparaties ergens lagen en dus niet gebruikt werden. Vandaar…
Via Wereldwijzer app
Dat heb ik ook gelezen,maar er waren 3 ferries in bedrijf. Een werd alleen voor voetgangers gebruikt en eertussendoor kwam ook nog een stoet van ca 10 terreinwagens die een ferry voor zich zelf kregen .Ruto of Uhuru…
Gebeurt hier in Ned trouwens ook als het kon huis er langs moet of als Obama naar Den Haag komt.
Angst voor de ferry vind ik wat overdreven. Mijn probleem is dat je absoluut niet in kunt schatten hoe lang je staat te wachten. Ik kwam een keer terug uit Msa en er stond geen rij,dus besloten we nog wat boodschappen te doen bij de Nakumatt rond 5 uur.
Toen we daar een half uur later uitkwamen stond er wel een file en duirde het nog 3 uur voor we meekonden.
Als de bypass er is behoort dat tot het verleden
Dat verklaart de prijs, zelf vermijd ik de ferry en rijd ik gewoon een heel stuk om, omdat ik er alleen langs moet om naar Shimba Hill’s te gaan.
Voor jullie die er wonen is dat uiteraard geen optie. Kan je geen boot-kaptein zoeken met een dugout ![]()
Vrijdagmorgen waren er drie van de vier ferries uitgevallen. Uren vertraging en kilometers file. Ik las dat veel mensen hun vlucht gemist hadden. Ik vroeg het laatst na bij Condor omdat die even gewacht hadden. Haal je je vlucht niet dan vervalt je ticket vlgs hen.
Een beroep op overmacht kun je niet doen. Ik ben benieuwd of je bij je reisverzekering terecht kunt voor een vervangend ticket.
Dit kan er dus gebeuren:
Natuurlijk was het vreselijk wat er gebeurd is,maar dat was in Senegal en niet in Kenya
En het artikel is ook nog eens ruim 12 jaar oud…
En als je jn een vliegtuig zit, kan je ook neerstorten, en in een auto een ongeluk krijgen en met de fiets aangereden worden en als je in het bos loopt je enkel verzwikken…
Gelukkig heb ik de ferry al honderden keren overgestoken en nog nooit iets bijzonders meegemaakt. Ik hoor wel regelmatig van lange files omdat er minder ferries varen ivm reparaties ed. Een ongeluk als in Senegal is verschrikkelijk, en laten we hopen dat er iets dergelijks nergens ter wereld weer gebeurd, maar om er nu al direct van uit te gaan dat er zoiets ook wel hier zal gebeuren vind ik wel erg zwartdenken.
Blijft natuurlijk staan, dat we maar wat graag een brug oid zouden hebben naar de zuidkust. Gewoon omdat dat een hoop opstoppingen zou voorkomen.
Via Wereldwijzer app
The Dongo Kundu Bypass Highway, also Mombasa Southern Bypass Highway , is a road under construction in Kenya. When completed, it will connect Mombasa Mainland West to Mombasa Mainland South, without entering Mombasa Island.
JIPIE!!
FERRIES BREAKING DOWN
Over 300,000 people and 5,000 vehicles use the channel each day, which has overwhelmed the Kenya Ferry Services, with the current five ferries breaking down frequently, resulting in delays.
On Tuesday, tourism stakeholders and business people praised the project, saying it would help boost tourism, which is at its lowest ebb.
“We in the tourism industry believe that the road will unlock the potential of Ukunda and Diani,” said Kenya Association of Hotelkeepers and Caterers (KAHC) executive officer Sam Ikwaye. He said the bypass would also encourage investors, a number of whom are reluctant to put their money in the area due to transport problems.
Construction of an 11km road in the first phase between Mombasa Port and Miritini, at a cost of Sh11 billion, is over 70 per cent complete, according to KeNHA officials.
FIRST PHASE STARTED
Construction of the first phase started in July last year and was scheduled to be completed in 36 months.
It runs from Mombasa Port’s second container terminal and links the Mombasa-Nairobi Highway at Bonje, near Mazeras.
“The road will help evacuate cargo from the port. There is currently a lot of congestion at Jomvu and Miritini, a problem we are trying to address by creating this link,” Infrastructure Principal Secretary John Musonik said in a recent interview.
The Dongo Kundu road, also referred to as the Southern bypass, is seen as the solution to the perennial problem of congestion at Likoni Ferry, which is blamed for underdevelopment of the South Coast.
Phase two of the project is 8.9km between Mwache Junction and Mteza, while phase three is 6.9km between Mteza and Kibundani, linking the highway with the Likoni-Lunga Lunga Road.
“Bidders should deposit a security of an unconditional bank guarantee of Sh200 million for phase two of the project, and Sh50 million for the third phase,” KeNHA said in the notice published in MyGov Weekly newspaper.
“There will be a site visit and pre-bid meeting on June 14 at the KeNHA regional offices,” the authority said in the notice.
will involve construction of two bridges, one at Mwache which will be 660 metres long and another one at Mteza (1,440 metres).
A sightseeing bay will also be constructed and at least 88 hectares of mangroves will be replanted, according to the notice.
Early this year, the government announced it had received a loan of Sh25 billion for construction of the road.