Ik ga eind december voor 4 weken naar Costa Rica. Ik zou heel graag schildpadden willen zien (aankomen op het strand, eieren leggen, schidpadjes die uit het ei komen) alleen is eind december / januari volgens mij niet de ideaalste tijd om ze te zien? Wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is dat de leatherschildpadden in januari in de provincie Guanacaste (bij Tamarindo, Samara, playa Nancite en Playa Ostional) zouden moeten zijn. Klopt dit?! En is dit inderdaad de enige plek waar ze dan zien? Ook las ik over een ‘arribada’ en dat dit 1 x per maand voorkomt, 3 tot 5 dagen. Is dit van te voren te zeggen wanneer dit is of is dat iedere maand weer verschillend? Ik heb geen idee…
Alle tips zijn welkom! Alvast bedankt voor de info!
Je kunt in principe nog tot januari de schildpadden in Guanacaste zien, maar dat is wel aan de late kant. Een arribada is wel redelijk te voorspellen, dat ligt namelijk aan de maanstand, al is dat inderdaad elke maand een beetje anders. Het ligt ongeveer aan het begin van het laatste kwartier, Laatste kwartier - Wikipedia
maar de kans is eind december erg klein.
Wel kun je dan weer de walvissen zien, hier in het zuiden van Costa Rica. Die komen half december en blijven tot aan april.
Bedankt voor de reacties! Maar is eind december / januari Guanacaste de enige plek in Costa Rica waar je nog een kans hebt om schildpadden te zien of zijn er meerdere plekken? En welke plaats is dan het beste om naartoe te gaan? Alvast bedankt weer!