Schildpadden

Wij (gezin met twee zonen van dan 16 en 18) zijn een reis van twee weken naar Costa Rica aan het plannen voor eind juli - begin augustus 2017. Veel te kort natuurlijk maar het is niet anders. Ons idee is om heen te vliegen op Liberia en terug vanaf San José (of eventueel omgedraaid). Het volgende willen we gaan bezoeken:

  • Rincon de la Vieja
  • Monteverde
  • Carara
  • Costa Ballena (van daaruit verschillende uitstapjes, bv dolfijnen en walvissen excursie)

Waar we ook graag naar toe hadden gewild is Tortuguero voor o.a. de schildpadden. Zeker omdat we er dan ook zijn in het goede seizoen ervoor. Door de beperkte tijd moeten we dit denk ik laten vallen. Wat is een goed alternatief hiervoor? Ik heb gelezen dat er op de verschillende stranden op Nicoya ook schildpadden aankomen. Is het misschien de moeite waard om daar naar toe te gaan aangezien we daar toch in de buurt zijn? En wat is dan de beste plek hiervoor? Of komen er bij de Costa Ballena ook genoeg aan?

Ik hoor het graag.

Groeten,
Nancy

Als je in San José aankomt en vertrekt zou je de volgende dag direct een excursie kunnen doen naar Tortuguero en daarna
de rest van de reis.
Bijvoorbeeld:
San José
Tortuguero
Tortuguero
San Jose
Monteverde
Monteverde
Rincon
Rincon
Carara
Carara
Ballena
Ballena
Ballena
San José

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Met vertrek van uit Liberia
San José
Tortuguero
San Jose
Ballena
Carara
Monteverde
Rincon

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Dankjewel Johan. Dan ga ik denk voor de tweede optie. Eventueel in omgekeerde volgorde. Afhankelijk van de tijden en prijzen van de vliegtickets. Bij de eerste rij je veel meer kilometers. Of het moet zijn dat een retourticket San José veel goedkoper is, maar dan moet ik wel iets laten vallen denk ik.

Groetjes,
Nancy

In het eerste voorstel rij je ongeveer 180 km meer dan in het tweede voorstel.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Die kilometers zijn het punt niet. Op sommige wegen schiet je lekker op en ben je met een uurtje 60 km verderop, andere wegen haal je in 1 uur nog geen 30 km. Maar als je Google maps inschakelt dan weet je ongeveer wat je reistijd zal zijn.
Google maps op je smartphone is ook een uitstekende routeplanner, dus geen dure gps meer huren dus, maar gewoon je eigen smartphone gebruiken en de kaart van Costa Rica downloaden in Google maps. Die kaart gaat na drie weken automatisch weer uit het geheugen van je smartphone.

De meeste vliegreizen tegen redelijke tarieven komen aan in San José. Voor vliegtickets kijk hier: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=186177 .

Bij ons in de buurt (Costa Ballena) heb je stranden waar de schildpadden ook aan land kruipen om er eieren te leggen, maar niet in die grote getalen zoals bij sommige stranden in Guanacaste en Tortuguero. Hier zijn het er maar enkelen. Maar op plekken met veel schildpadden: nog veel meer toeristen!
Bij het strand van Playa Tortuga, hier in Ojochal, is een vereniging bezig met de natuur te beschermen en met name de schildpadden. website: http://reservaplayatortuga.org/
Daar kun je je melden en de vrijwilligers nemen je dan 's nachts mee op patrouille over het strand. Een mooie ervaring, helemaal in het donker met allen de sterren als lampjes. Want zaklantaarns zijn daar uit den boze. Dan vluchten de schildpadden al gauw weg.
In plaats van Monte Verde kun je ook als alternatief kiezen voor San Gerardo de Dota. Als je Costa Ballena hebt bezocht en je gaat weer terug naar San José kun je onderweg Chiripo en/of San Gerardo de Dota aandoen. San Gerado de Dota, ook hoog in de bergen, midden in de nevelwouden en waar je veel quetzals zult tegen komen. Maar geen toeristische zaken als jungle trams en hangbruggen, San Gerardo is nog puur natuur. En/of Chirripo, een ruig natuurgebied voor de echte natuurliefhebbers: 2022 Guide to Hiking Cerro Chirripó, Costa Rica • James Kaiser
Waarom jullie keuze op Carara is gevallen weet ik niet. Wel een mooi natuurpark.
Van uit **Costa Ballena**kun je veel uitstapjes maken, varen of kayakken in mangroven, dagtocht naar NP Corcovado, paardrijden naar watervallen, gifkikkertjes zien tijdens een nachtwandeling, eind juli zijn wellicht de eerste walvissen weer voor de kust te zien, bezoek aan het indianendorpje Boruca, waar doña Lourdes jullie alles vertelt over maskers en het weven met katoen die met behulp van wortels, bast en nadere natuurlijke middelen van een kleurtje zijn voorzien.
Hacienda Barú is ook een klein wondermooi natuurpark, waar veel te zien en te beleven valt. Verder weg dan ook nog het onbekende natuurpark Piedras Blancas. Dat is voor vogelliefhebbers een echt paradijs. De natuur is er overweldigend.

De keuzes zijn aan jullie. Kunnen jullie drie uurtjes zonder wifi of houd je het ook wel twee dagen zonder wifi uit? Zijn jullie wandelaars of laat je liever varen door een kapitein? Ga je toeristische plekken aandoen of kies je voor de onbekende natuurparken? Het wordt altijd een prachtige vakantie, daar kun je zeker van zijn!

Veel plezier alvast met de voorbereidingen.
Otto

www.elmonofeliz.com

Ojochal