Ik zou graag advies ontvangen over wat de beste plekken zijn om zeeschildpadden op het strand (leggen dan eieren daar) te zien.
Ik weet dat Oman een zeeschildpadland is maar het werd me niet zo duidelijk of je nou alleen in de zomer zeeschildpadden daar kunt zien of het hele jaar door.
Je schijnt ze te kunnen zien ergens op het strand bij Bandar Jissah en er is een schildpadreservaat in de buurt van Sur. Dat is alles wat ik weet.
Op het strand van Tortuguero in Costa Rica (Limon Province) kun je Green Sea, leatherback en Hawksbill schildpadden t/m half december zien – maar ik zou ook wel wat specifieker willen weten wanneer precies.
Een andere plek is Itzusu /Iztuzu beach in Dalyan, Turkije, waar caretta caretta schildpadden schijnen te nestelen in mei,juni,juli. Ook moeten deze schildpadden m.n. ergens in zuid-Florida te zien zijn en op Sicilie (op Lampedusa en Linosa), Calabrie en Cyprus (Akamas en Alagadi beaches).
Ook in Mexico, Nicaragua, Filippijnen, India, Indonesie, Texas, Suriname, French Guyana, Puerto Rico, Saba, Virgin Islands, Argentinie, Pakistan, Australie, etc. etc. moeten zeeschildpadden voorkomen.
Ikzelf heb echter alleen veel schildpadden zien zwemmen op Diu island, in Gujarat in India. Verder weet ik er eigenlijk helemaal niets van.
Op het griekse eiland zakynthos nesteld ook de caretta in mei-juli. Als tourist mag je snachts daarom de stranden niet op, maar als vrijwilliger van Archelon wel! Ik heb deze zomer een maand vrijwilligerswerk gedaan daar. Het is super back to basic en bij tijd en wijlen hard werken of hard luieren, maar wat je allemaal ziet is prachtig. Het vrijwilligersseizoen loopt van mei tot oktober, maar ik was net een week te laat om ze te zien nestelen, daarvoor moet je echt tot half juni zijn. Daarna leggen ze nog wel nesten maar komen er ook veel nesten uit, en omdat dan de kans bestaat dat je de kleintjes doodtrapt mogen ook de vrijwiligers snachts niet meer de stranden op. Wel bij zonsopgang, ik heb wel veel nesten uit zien komen en kleintjes gezien. Het werk bestaat ook uit veel touristenvoorlichting. De meeste vrijwilligers zijn tussen de 18 en eind 20. Misschien ook een leuke optie?!
Geen idee of het nog van toepassing is…
In Costa Rica, Tortuguero waren wij in november ( wel iets van 10 jr geleden), en inderdaad het strand op met een gids, en een schildpad zien eieren leggen.
Het leek wel een oude VW kever zo’n enorm beest. Heel spectaculair, maar ik vond het ook wel een beetje genant.
Succes!
Sandra