Dag reizigers,
Ik ben een recent terug gekomen met een georganiseerde reis waar veel zaken fout zijn gegaan. Als gevolg daarvan ben ik onverwacht opgezadeld met hoge kosten. Vanaf het begin ging de reis gepaard met een auto-ongeluk die veroorzaakt werd door de reisleider die veel te hard reed omdat we al laat aangekomen waren op het vliegveld. Daardoor raakte twee van de drie auto’s die we als groep huurden zwaar beschadigd. De reisleider heeft ervoor gekozen met deze voertuigen de reis verder te vervolgen. Tijdens de reis merkte ik dat er slecht gecommuniceerd werd tussen reisleider en deelnemers. Als groep gingen we dagelijks met de drie auto’s op pad waarvan de voorste bestuurd werd door de reisleider. Bedoeling was hem te volgen naar de locaties die we bezochten. Hier ging het geregeld mis, omdat de andere auto’s de reisleider uit het oog waren verloren. Contact met de reisleider om informatie in te winnen waar hij precies was, was lastig doordat hij geregeld niet te bereiken was. Zodoende lichten we informatie in bij de andere deelnemers die adviezen doorgaven omdat zij nog wel reisleider konden volgen en/of bij hem in de auto zat.
Op de terugreis zouden we weer gaan vliegen naar Nederland. De reisleider reed in zijn gehuurde Avis auto, de auto die volgde was die van mij en nog enkele andere deelnemers, tevens ook gehuurd bij Avis (door de reisleider). De derde auto was gehuurd bij een ander verhuurbedrijf. We gingen wat laat weg, maar de echte vertraging begon op het moment dat de reisleider koers zette op het verkeerde vliegveld… halverwege werd omgedraaid en naar het juiste vliegveld gereden.
Omdat we verwachten dat de reisleider ons zou helpen te wijzen waar we de gehuurde auto terug konden brengen bleven wij tot het vliegveld achter hem aanrijden. Dit was helaas niet het geval. We vonden wat papieren in de auto die aanwijzing gaf waar we de auto terug moesten brengen. Helaas was slecht en op het eind niet correct aangegeven waardoor we eindeloos rondjes gereden hebben. Uiteindelijk kwamen we terecht in een garage bij het vliegveld waar iemand ons van Aviv naar de juiste garage heeft geholpen. Helaas was het zo dat onze auto flink beschadigd ingeleverd moest worden. Dit afleveren kostte veel tijd. Later is de reisleider naar ons toegekomen de schade verder af te handelen. Ondertussen waren we al erg laat en dreigden we het vliegtuig te missen. De reisleider schreewde naar een van ons dat we naar vertrekhal 3 moesten, in alle haast zette we koers naar vertrekhal 3. Op dat moment krijgt een van ons een smsje dat we naar vertrekhal 1 moesten. Deze was afkomstig van een van de andere deelnemers van de groep die al aan het inchecken waren. De reisleider was op dat moment bij hen. Omdat er nu snel besloten moest worden, gingen we er vanuit dat er een gate-wijziging was. We holde naar een taxibusje die ons naar vertrekhal 1 bracht. Deze vertrekhal lag een einde vanaf de andere vertrekhal. Daar aangekomen, kwamen we er achter dat er helemaal geen vliegtuig naar Nederland vertrekt en na een telefoontje blijkt de deelnemer zich vergist te hebben. Deze dacht aanwezig te zijn in vertrekhal 1, omdat er op een grote paal 1 stond aangegeven wat de etage van vertrekhal 3 aanduidde…
Het duurde even voordat we een taxi vonden die ons weer terugbracht naar de juiste vertrekhal. Daar aangekomen waren de incheckbalies nog open, maar mochten wij (4 mensen) er niet meer in. De andere deelnemers waren wel ingecheckt en konden nog net mee. Helaas hebben zij wel de luchtruim-bagage achter moeten laten die een dag later naar Nederland werd verzonden.
Daar stonden we dan, helemaal over de rooie en helemaal uitgeblust.
De reisleider, die zelf aangaf ons gezocht te hebben, hebben we niet meer gezien. Zelf reisde hij niet meer terug naar Nederland, maar bleef nog enkele dagen in het land. De security vertelde hem dat wij door waren, maar vertelde er niet bij dat het om de andere deelnemers uit de groep ging. Op het moment dat hij doorhad dat we de vlucht gemist hadden hebben we telefonisch contact gehad. We waren best boos, omdat alles zo is gelopen. Voelde ons in de steek gelaten en wilde hem eigenlijk hem op dat moment niet spreken. De reisleider wilde een hostel voor ons regelen en ons naar de stad brengen. We hadden hadden even genoeg van de reisleider en besloten zelf naar een hostel te rijden en vervoer te regelen.
Maar voordat we dit gingen regelen, moesten we nieuwe vliegtickets regelen. We belden die morgen op advies van de reisleider de organisatie in Nederland om te kijken wat op dat moment redelijk was. Deze stelde dat goedkope vliegtickets te regelen waren tot 250 euro. Met deze prijs in gedachten waren de goedkoopste tickets op dat moment te krijgen rond de 260 euro. Die kochten we. We zouden aan het einde van de volgende dag vertrekken.
Het inchecken van de bagage liep niet vlot. Ik had niet mijn eigen tas, maar die van een reisgenoot die wel de vlucht heeft kunnen halen. Het zat namelijk zo: Onze auto was niet zo groot en degene waar mijn reisgenoot inzat wel. Omdat we er van uitgingen dat alle tassen op de luchthaven weer naar de eigenaar gingen, lag de bagage niet specifiek in de auto waar de eigenaar ervan in reed.
Mijn bagage was dus ingecheckt en ik liep dus rond met de bagage van mijn reisgenoot die al in Nederland was. Op de luchthaven was ik meteen verdacht, omdat het dus mijn tas niet was en ik niet specifiek wist wat erin zat. Om de ellende compleet te maken bleek er ook nog eens een naamlabel aan te zitten met de titel “Emiraten”. Het heeft 2,5 uur geduurd voordat we door de security heen waren.
Nu is dit een lang verhaal. Ergens wel heel apart om zoveel ellende te moeten meemaken, al heb ik verder wel van de reis kunnen genieten. Feit is, zoals ik al aangaf dat dit alles veel extra geld heeft gekost. De reisorganisatie is op de hoogte hoe alles gegaan is en wil 225 euro vergoeden. Volgens hen kosten van de reistickets. De organisatie was van mening dat wij voor dat bedrag en zelfs een paar uur eerder terugreizen. Helaas waren de goedkoopste tickets op dat moment rond de 260 euro… hoe we ons best ook deden.
Helaas zijn was ik niet alleen extra geld kwijt aan de tickets, maar ook de verblijfkosten, taxi, bus, belkosten (om vervoer en accomodatie te regelen) e.d. Ook heb ik een middag niet kunnen werken.
Ik heb sterk het gevoel dat de organisatie wel erg makkelijk wegkomt om slechts 225 euro te vergoeden. De organisatie stelt dat de extra kosten niet bij de reissom zijn inbegrepen, omdat eten, drinken, benzine en verblijf exclusief waren. Maar deze twee extra dagen vallen mijn inziens buiten de reistijd van deze reis. Het gaat hier om een schadeclaim. Bovendien was het niet halen van de vlucht grotendeels te wijten aan de reisleider die niet goed voorbereid was en ons te weinig inlichtte. De vergissing die we maakte door naar een andere vertrekhal te gaan, was wel onze fout. Dit nam 20 min. vertraging in beslag.
Hoe nu verder te handelen? Vinden jullie 225 euro terecht? of laat ik dan met me sollen? Ik heb er geen goed gevoel over als het hier bij gelaten wordt…
Ik hoor graag jullie advies!
Overigens is de organisatie niet aangesloten bij de ANVR. Ik heb een rechtsbijstandverzekering.