Scam Beijing (3 meisjes omgeving Verboden Stad)

Toen we over de E Chang’an Ave in Beijing liepen riepen er drie meisjes naar ons: " hi, guys! where are you from?!" we gingen met ze praten en ze nodigden ons uit voor een drankje. In een zijstraatje zijn we toen wat gaan drinken (het leek niet echt een pub, je gaat de trappen af naar beneden waar kamers zijn. Wij gingen in een kamer zitten aan een tafel). Er waren verder geen andere gasten. De meiden waren ontzettend vriendelijk… Ze zeiden dat we een biertje moesten proberen. Die bestelden we. Ze lieten nog 2 kannen thee komen en een fles rode wijn, vervolgens nog chips. Toen we het biertje, wat thee en een glas wijn op hadden, vroegen we om te betalen. We schrokken van de rekening 3000 RMB (rond de 400 euro. De fles wijn kostte rond de 200 euro). We rekenden het meerdere keren uit, vroegen de kaart (de bedragen klopten), we realiseerden ons meteen dat we waren opgelicht. We zeiden dat het niet kan. Ze zeiden we delen de rekening wel. Toen kwam er een discussie. Ik ben er vandoor gegaan, mijn vriend liep achter me aan. Ze gooiden thee over me en een van hun vloog met een kruk op mijn vriend af toen hij haar weg duuwde.

We zijn naar boven gerend en zo hard als we konden naar ons hotel gerend.

Oppassen iedereen. Wil jullie waarschuwen hiervoor. Je denkt leuk, gezellig eentje drinken met wat gezellige locale meiden. Niet dus!

Hieronder foto’s van hun. We mochten geen foto’s maken van ze (zogenaamd rond de bid tijd) maar deze stonden nog in onze video.

Sent from my SM-G920F using Wereldwijzer mobile app

Vervelende ervaring!

( maar ook een beetje naïef… )

Tsja, tikje naïef wellicht, maar mij hebben ze jaren geleden op soortgelijke wijze te pakken gehad met de inmiddels tamelijk beruchte “tea house scam”. Weliswaar niet voor een dergelijk idioot bedrag, en ook het gedrag van de dame in kwestie heeft mij geen moment het gevoel gegeven dat me iets opgedrongen werd, zodat ik er ook niet meteen van overtuigd was dat ik opgelicht werd. Pas achteraf las ik dat dat een vrij bekende scam is. Dat heeft me dus een paar tientjes gekost…

Inderdaad niet slim van ons om met ze wat te gaan drinken, maar toch hebben ze het goed gespeeld!
Wilde het toch even plaatsen als waarschuwing want hoop niet dat het nog anderen overkomt.

flower girl scam

Dit onderwerp heb ik vaker voorbij zien komen en wat mij betreft is het de moeite waard om “sticky” te maken.

Ik ben regelmatig in Beijing geweest en bijna elke keer wel aangesproken door 1 of meerdere dubieuze meisjes. Wanneer iemand je aanspreekt is dat per definitie verdacht. Tenzij ze bijvoorbeeld Engels willen oefenen, dat heb ik ook regelmatig meegemaakt (in Vietnam nog vaker).

Ze zijn in Beijing niet alleen bij de Verboden Stad, maar ook op Wangfujing of bij de ingang van grote winkelcentra. Ik heb ze wel eens gevolgd en in de gaten gehouden; bij de Verboden Stad werkten ze in groepjes. Toen ik ze wees op hun handelen werd ik met een handtasje aangevallen… :slight_smile:

In Hanoi zijn het vaak (zogenaamde) studenten die je om een donatie vragen.
In Phnom Penh vaak Filipijnse scammers langs de boulevard.
In Siem Reap heb je dames die met een geleende baby om melkpoeder vragen.
En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen, denk aan vrijwilligerswerk waar je flink voor moet dokken of zogenaamde weeshuizen.

Johan

Dit zijn trouwens geen meisje, maar vrouwen van 35+ jaar.

Mensen die je aanspreken willen wat van je, negeren en no werkt bij mij goed.