heeft iemand nog leuke tips om juist wel of juist niet te doen in beijing?
miranda
ik zou zeggen koop de lonely planet. Daar staat genoeg in. Ik ben in china geweest en ook in beijing en vooral als je de drukte een beetje wil ontwijken, ga dan vroeg of laat in de middag, maar dat is overal wel een beetje. Ik heb geen speciale tips ofzo.
Ga eens vroeg in de ochtend (6-7 uur) ergens een parkje in. Je weet niet wat je ziet. Mensen die dansen, sporten, fitnessen enz enz. geweldig om te zien.
maar dat is niet alleen in beijing dat is overal in china of in de namiddag vaak zijn ze dan ook aan het sporten
drie do’s die me zijn bijgebleven:
- The Silk Market, het is pure chaos daarbinnen maar wel een echte beleving, en je kan echt hele toffe dingen (voor weinig geld!) kopen.
- Temple of Heaven op een namiddag! Bijna tegen sluitingstijd is er praktisch niemand in dat park behalve de chinezen zelf. Die zingen dan of spelen kaart, en het is hét rustigste moment wat ik in China heb meegemaakt. Mooie natuur en weinig mensen, maar dus wel op de namiddag.
- Olympisch stadion is zeer tof!
Huur een fiets. Echt ideaal om de stad te ontdekken.
In veel gidsen staat het aangegeven dat het gevaarlijk is maar als nederlander die gewend is om te fietsen valt het wel mee (a’dam is gevaarlijker op de fiets)
Hoi,
Ik ben voor mijn werk in september 2010 naar China geweest en ik kan mij zeker aansluiten bij het huren van een fiets in Beijing. Lees hier mijn ervaring http://nl.radio86.com/reisbestemmingen/op-een-zelfmoordmissie-het-koninkrijk-van-de-fiets
Ik zal je zeker ook aanraden om de hutongs te bezoeken en verder het locale eten te proberen. Ik hoop dat je het naar je zin zult hebben in Beijing.
Groeten,
Michel Faas
Een don’t: let op als je bij een grote toeristenattractie (met name de Verboden Stad) wordt aangesproken door een opvallend goed Engels sprekende Chinees (meestal charmante dames). Op zich niks mis mee, er zijn er genoeg die gewoon een praatje willen maken. Maar als ze voorstellen ergens iets te gaan drinken en “toevallig” een leuk theehuis weten, niet doen. Dan krijg je een leuke theeceremonie voorgeschoteld, en achteraf een torenhoge rekening. Kan in de orde van enkele tientjes zijn, maar ook vele honderden euro’s. En probeer je daar dan maar eens uit te lullen. Je zal zeker niet de eerste zijn die in deze beruchte “tea house scam” trapt.
Nu hoef je zeker niet meteen iedereen te wantrouwen, de overgrote meerderheid heeft absoluut geen kwaad in de zin, maar wees op je hoede. Het klinkt als een erg doorzichtige truc (en als je het weet is het dat uiteraard ook), maar toch trappen er nog heel veel mensen in. Ik was er een paar jaar geleden in al m’n naïviteit één van, dat heeft me toch 75 euro gekost, heb er wel een verhaal en een spuuglelijk (en spotgoedkoop) theeservies aan overgehouden…
De Tea House Scam ben ik op de eerste dag in Beijing ook ingetrapt, rechtstreeks vanuit bed voor het eerst de stad in. Zoiets hebben ze natuurlijk snel door. Rekening was 80 euro waarvan 40 voor ons en zogenaamd 40 voor het stelletje dat ons meegenomen had, die ook netjes met creditcards zwaaiden. Ondanks dat 't bijzonder gezellig was en we op zich best 40 euro voor de toch wel leuke ervaring over hadden wisten we eigenlijk direct dat het oplichterij was. Heb het stelletje duidelijk gefotografeerd en ben later terug naar het theehuis gegaan alwaar ik om de prijslijst vroeg. Helaas bleek dat de prijzen die daarop stonden (hing aan de muur) wel degelijk overeen kwamen met hetgeen ik betaald had. Op dat moment heb ik maar besloten het daarbij te laten. Wanneer het stel “gepakt” zou worden zou de straf ook zo onredelijk hoog zijn (iets strafbaars doen jegens buitenlanders schijnt strafverdubbeling op te leveren…) dat ik mij daar ook niet goed bij zou voelen.
Nog wat tips wat betreft oplichting in Beijing/China:
- Iedere taxichauffeur heeft een identiteitsplaatje voor de bijrijdersstoel, duidelijk in het zicht. Stap direct uit wanneer deze niet zichtbaar is; de kans is bijna gegarandeerd dat je te maken hebt met een taxichauffeur die met zijn meter gerommeld heeft. Dergelijke chauffeurs vind je voornamelijk bij vliegvelden en stations. Ga niet in op aanbiedingen van chauffeurs buiten een taxi, rij wanneer het identiteitsplaatje aanwezig is en je het vertrouwd altijd op de meter en maak dus geen prijsafspraken voor taxiritten.
- Voor zo’n beetje al je andere aankopen zijn prijsafspraken wel aan te raden. Bestel geen eten of drinken voordat je de prijs weet. Wanneer je het al besteld hebt zonder geïnformeerd te hebben wil de prijs nogal eens omhoog gaan.
- Onderhandel niet te vriendelijk. Bluf gerust. Jouw eerste bod kan gerust maar 10% van de eerste vraagprijs zijn; vaak is rond de 30% een redelijke deal. Wil de verkoper niet meer dalen en jij niet meer te veel stijgen kan je gerust weglopen. Wanneer jouw bod voor de verkoper (bijna) winstgevend is roept hij/zij je gegarandeerd terug. Voorbeeldjes: trui en shirt bij de Chinese muur: Vraagprijs 450RMB, betaald 70RMB. Olympische spelen lampje en asbak: Vraagprijs 300RMb, betaald 50RMB.
Overige tips/do’s/dont’s:
- Praat pas Chinees tegen Chinezen wanneer je er ook echt zeker van bent dat je uitspraak goed is, anders kan je ze voor de raarste dingen uitmaken. Ook kan het uit context raken wanneer je verkeerde woorden om het goede woord heen zegt. Het woord voor “eend” is bijvoorbeeld hetzelfde als “mannelijke prostituee”. Kan voor vervelende situaties zorgen! Ook in de taxi kan een verkeerde uitspraak je naar de verkeerde kant van de stad brengen, ook al zit je bij een goudeerlijke taxichauffeur in de auto. Deze zet overigens over het algemeen direct de meter uit wanneer hij verkeerd rijdt.
- Neem in de taxi dus een kaart van de stad mee zodat je aan kan wijzen waar je heen wil.
- Fooien worden niet verwacht, soms ook geweigerd maar meestal heus wel gewaardeerd. Maak echter wel duidelijk dat 't voor de eigen zak en niet de baas bedoeld is.
- Openbare toiletten beschikken over 't algemeen niet over toiletpapier. Neem zakdoekjes mee! Openbare toiletten zijn er in Beijing niet in overvloed maar je ruikt ze vaak al van afstand… Westerse restaurants hebben vaak schonere toiletten, maar ook deze zijn over het algemeen papierloos.
- Wanneer je wat wil ontspannen kan je naast een middagje spenderen in het Tempelpark (zoals hierboven gemeld) ook kiezen om in het Beihai park (direct ten noorden van de Verboden Stad) heerlijk in een bootje rond te dobberen. Voor zo’n 6 euro per uur kan je daar een elektrisch bootje huren.
- De meeste hotels bieden uitstapjes naar de Chinese Muur, de Ming Tombes etc. aan. Het is over het algemeen niet onverstandig hiervan gebruik je maken. De kleine commissie die je aan het hotel betaald is het gemak zeker waard. Uitstapjes als de Verboden Stad zijn in de stad Beijing zelf en kunnen prima op eigen initiatief ondernomen worden.
- Ga eten in de Hutongs.Ook een lekker hapje voor 's avonds in het hotel is daar goed te kopen. Het kost je het minst, je krijgt er het meest, van de hoogste kwaliteit en van de vriendelijkste en hardst werkende mensen. Lekkerste restaurantje waar ik gegeten heb was in Shija Hutong. Bij deze de Chinese naam van dat Hutong voor een taxichauffeur: ▼ 史家胡同. De naam van het restaurantje weet ik niet meer, maar er staat “English Menu” op het raam. Niet te missen in het kleine straatje!
Hoop dat je er iets aan hebt! Kan ongetwijfeld nog veel meer bedenken en als je vragen hebt kan je natuurlijk altijd een berichtje sturen!
Groetjes Wytze.
Ps. aan de moderator: Is Jeroentje Remijnse hier nog steeds chef?!?
bedankt voor de vele informatie
miranda
thea house scam heeft een reisgenoot van mij in juli nog €170 gekost. dus het gebeurt nog steeds.
Overigens moet je bijna overal oppassen met wat je betaald. De eerste avond in Beijing, 19 euro voor een maaltijd. Het duurste wat ik in china betaald heb voor eten. Een flesje water voor 20 yuan winkelprijs normaal 1 yuan.
of en doosje met 5 souvernirs, mooie prijs afgedongen, betaalt, nieuwe doosje meegekregen en bij het openmaken… zaten er maar 4 in. :mad:
Voor de openbare toiletten zou ik zeker papieren zakdoekjes meenemen. Ze zijn meestal ook echt openbaar, dus geen deurtje en vaak alleen een laag muurtje.
Kijk ook eens naar de invalide toiletten. Dat was zeker één keer een “normaal” zit-toilet.
Invalide toiletten waren er vooral op de Expo in Shanghai in overvloed. Waren allemaal units van 5 blokken zeg maar; 2 voor vrouwen, 2 voor invaliden en 1 voor mannen! Op die Expo was sowieso bijzonder veel rekening gehouden met invaliden, omdat de vele buitenlandse bezoekers dat wel zouden kunnen waarderen. Heb nog nooit zoveel Chinezen zich in een rolstoel zien zakken, speciaal voor de snelle doorlooplijn voor invaliden! Zodra ze uit het paviljoen kwamen konden ze rustig uitstappen en naar het volgende paviljoen rennen om daar weer ogenschijnlijk zwaar gewond terug in de rolstoel plaats te nemen. Alles voor een stempeltje!
En wat betreft de prijzen: inderdaad altijd van tevoren op de hoogte zijn. 20 Yuan voor een flesje water is voor Chinese begrippen inderdaad te gek voor woorden, echter is het prettig dat die 20 wel ongeveer de Nederlandse prijs is en je dus niet echt financiële schade op hebt gelopen terwijl je mooi een stuk wijzer geworden bent!
Het afdingen blijft altijd een verhaal apart. Ik kan me nog herinneren van mijn tweede (groeps)reis, toen zijn we bij Mutianyu bij de muur geweest. En dan na afloop uiteraard souvenirs kopen. Had iemand een T-shirt van 200 yuan omlaag weten te krijgen tot 20 yuan. Goede deal, toch? Nou, niet echte: wat verderop werden ons dezelfde shirts aangeboden, vraagprijs 15 yuan voor 2 stuks…
Het wordt overigens pas echt erg bij “officiële” souvenirwinkels, waar de prijzen vast liggen. In Xi’an heb ik op de markt in de moslimwijk een mooi mahjongg-spel gekocht, na stevig afdingen 120 yuan. Bij een souvenirwinkel op de stadsmuur vroegen ze voor datzelfde spel (hoe antiek het er ook uitziet, het is uiteraard allemaal massaproductie) 1.500 yuan. En een bordje erbij dat er niet onderhandelt kon worden. Overigens verkochten ze daar ook prachtig (en peperduur) snijwerk gemaakt van “mammoet-slagtanden”. Dat zou zelfs legaal zijn, maar iets zegt me dat de douane daar nog wel eens anders over zou kunnen denken…
Bij mij staat het park van de Tempel van de Hemel ook altijd op mijn lijstje. Ik ga daar echter altijd heel vroeg in de ochtend heen. Veel chinezen zijn dan met hun ochtendgymnastiek bezig en doen verder ook nog van alles.
Verder ga ik graag Thee proeven in de straat die vanaf het Station Beijing West naar het zuiden loopt. Allemaal thee verkopende winkels naast elkaar. Een paradijs voor de theeliefhebber en stukken goedkoper dan de toeristische theeverkopers in het centrum
Ik wil niet vervelend overkomen maar hoe kan je nou in godsnaam zo stom zijn om in die Thea-scams in te trappen. Kom op zeg!
December/janauri was ik voor het eerste in China en je ziet het toch. En STEL dat ik erin was getrapt en ze gaven met die rekening was ik gewoon weggelopen. Waarom lopen jullie dan niet gewoon weg? Pff sorry hoor, komt een beetje over als slappe zakken.
Afgezien van het feit dat ik je post volkomen overbodig vind (de inhoud helpt niemand), wil ik toch nog even reageren:
Dit soort scams worden overal ter wereld uitgevoerd (ook in Nederland) in diverse vormen. Helaas ben je wel verplicht te betalen. Daarom is het altijd van belang van te voren te vragen hoe duur dingen zijn…
In China zou ik zeker niet zonder te betalen weglopen! Chinezen zijn aardig, maar in dit soort conflicten trek je als niet chinees zonder meer aan het kortste einde. Bij weglopen loop je hoogstwaarschijnlijk enkele klappen op (messen worden ook vrij makkelijk getrokken in China) en de toepassing van het rechtssysteem zal zeker in het nadeel van jezelf uitvallen. Je zult dus moeten betalen inclusief een extra boete, je wordt enige tijd vastgehouden en het is de vraag of je ooit China weer in mag. En besef wel dat je als buitenlander nogal opvalt dus niet makkelijk zal kunnen verdwijnen in de chinese menigte.
Daarnaast zal in dit soort conflicten een deel van de overig aanwezige chinezen zich tegen je keren, met de eventuele gevolgen van dien.
Dom advies dus!
De reactie van haroldzzzz niet echt heel slim. Mensen die voor het eerst buiten europa gaan reizen of die juist me groepen reizen, zijn dit soort dingen niet zo gewend. Het kan daarom voorkomen dat je er dan inluist.
Maar denk altijd goed na voordat je iets doet. Messensteken en in de gevangenis belanden is ook weer overdreven maar ja moet idd wel uitkijken met dit soort praktijken. Maar 170 euro? Dat is wel heel erg extreem.
Het is totaal niet de bedoeling om haat te zaaien oid maar ik wil het onderwerp is van dusdanige prioriteit dat dit toch duidelijk aangegeven moet worden.
Ik weet zeker dat ik wél zou weglopen. Toen ik in India was hebben zij voor andere diensten zelfs geld gevraagd waar ik het niet mee eens was om geld te betalen en gewoon wegliep. Heel eventjes krijg je wat commentaar maar vervolgens zie je ze toch nooit meer in je leven.
Maar ik vind het toch vreemd hoe je kan denken dat mensen op straat gezellig thee met je willen drinken en dan inderdaad nog echt meer dan 20 euro kwijt bent. Dat is namelijk vrij veel geld in China, maar als ik hier bedragen lees van 75e en 175e dan begrijp ik niet waarom deze bedragen betaald zijn. Los dit dan toch anders op, zeker voor iemand die zoveel ervaring heeft met reizen zoals WizardOfOss.
Dit soort scams gebeuren ook veel in Europa. Je komt in een restaurant of bar en bestelt wat te drinken en na een paar drankjes blijkt dat ieder drankje 75 euro per stuk kost. Dat wordt dan ook echt betalen…
Ik ken dit uit Rotterdam, Londen, Athene en Thessaloniki.
Soortgelijke mechanismes worden gebruikt door messen of scharenslijpers in Nederland. Rekeningen van 20.000 euro voor het slijpen van 2 scharen worden dan ook ingediend… Rechtszaken hielpen niet…
In China werkt dit precies hetzelfde. Als je van te voren niet om de prijs vraagt, ben je in principe aan de goden overgeleverd.
In India zou ik ook weglopen, maar in China heb ik al te vaak gezien wat voor problemen dit mensen oplevert. Met klem nogmaals: niet doen!!
Neem je verlies en wees maar blij dat het om zo weinig geld gaat. Een vriend van me was in 2 uurtjes in London 1200 euro kwijt! Gelukkig kon hij dit hebben en kon hij zijn vakantie nog voortzetten.
En nog iets, niet dat ik alleen maar negatief wil overkomen natuurlijk hehe.
Laten we het bij het onderwerp houden.
Do’s:
Nightmarket: allerlei soorten voedsel (slang, zeester ERG VIES, schorpioen, wormen, kevers).
Bird Nest Stadium: Het Olympisch Stadion dus. Toen ik er was, eind december/begin januari kon je hier terecht voor sneeuwbehoeftes (je kan er dus schaatsen en allerli andere vormen van schaatsen). Er was zelfs een piste die bovenin het stadion begon en dan buiten het stadion eindigde. Ik heb alleen het stadion bezocht en niet deelgenomen aan activiteiten.
Water Cube: Naast het Olympisch Stadion. Erg gaaf, zeker wanneer ze gaan aftellen tot het water begint te golven. Dan gaan ze allemaal uit hun dak (vooral voor stelletjes dit). Ik ben namelij in het Fun-zwembad geweest (kost 200 yuan p.p.) Vrij prijzig, maar wel leuk. Erg gave glijbanen.
Beijing Zoo: Toch wel om de panda te zien. Er zijn allerlei andere dieren zoals olifanten en een nijlpaard, maar die zitten opgesloten in een veel te kleine ruimte. De panda daarentegen niet en is erg leuk om te bezichtigen. Het is ook een erg groot park dus wil je echt alles zien dan neem er de hele dag voor, maar ik zou het afraden om de hele dag hier rond te lopen.
Ik ben niet in het aquarium geweest waarvoor je apart moet betalen (ik geloof tussen de 100 en 200 yuan pp). Niet alleen vanwege de prijs heb ik het achterwege gelaten, maar vooral omdat ik al naar het aquarium was geweest in Shanghai en die was érg modern en érg mooi. Prijzen boeide me eigenlijk neit zo erg veel.
Wanneer je van tempels houd raad ik inderdaad de Lama Tempel aan zoals velen hier. Temple of Heaven-park vond ik persoonlijk niet zo heel veel aan buiten het gymnastiek dat de Chinezen hier verrichten.
Verboden Stad + Tiananmen Plein: leuk en interessant. Koop een map voordat je de Verboden Stad bezoekt, en/of koop een audio-gids. Héél erg handig anders heb je geen idee naar wat je aan het kijken bent.
Chinese Muur: Ga naar de Muur, natuurlijk! Ik ben bij Badaling geweest en naar de top gelopen (de kleinste berg natuurlijk, die andere was wel erg stijl hehe).
Summer Palace: Erg gaaf en groot! Met de metro ben je vanuit het centrum van Peking er binnen anderhalf uur.
Ga Peking-Eend eten! Dat moet je echt doen, zo ontzettend lekker!
Bezoek ook een acrobatenshow in het theater of een opera!
Silk-Street: veel kleding, heel veel onderhandelen, heel veel boze gezichten, heel veel getrek aan je jas. Als je hier tegenkan en goed kan onderhandelen ga dan hier winkelen!
Metro: Erg comfortabel vervoer.
Dont’s:
Temple of Heaven-park vond ik persoonlijk niets aan, maar ik ga niet zeggen dat je het niet moet doen maar dat heb ik eigenlijk bij alles. Je moet namelijk zelf ervaren wat je leuk vind en wat niet, maar dit zijn MIJN dont’s.
Enigszins de Confusius Temple (vlakbij Lama Temple). Het is wel boeiend wanneer je er van houd, maar veelal hetzelfde en weinig te zien.
Hutong: ik vind dat er erg overdreven enthousiast over wordt gedaan. Het is gewoon een wijk in Peking, niet zo bijzonder verder. Het is gewoon Peking.
CCTV-toren: Je kunt het niet eens van ech dichtbij bezichtigen. Er staan wanden omheen zodat je er niet bijkan. Wel apart om te zien, dus wil je het toch even bezichtigd hebben dan raad ik het zeker niet af (mede gemaakt door een Nederlandse architect).
Bell Tower en Drum Tower: Erg stijle trappen om naar de toren te gaan, maar dat is niet zo erg. Bell Tower was wel erg saai, Drum Tower was nog wel enigszins leuk omdat ze er net aan het spelen waren.
Hostels:
365INN is een erg goed hostel zit bijna tegenover Leo Hostel. Het is ook iets goedkoper dan Leo Hostel. Hier kom je door middel van metro (stop bij Qianmen).
Heb ook bij Leo gezeten, maar bedden waren ook iets harder. Wel verstandig om een matje mee te nemen, gelukkig had ik dat gedaan. Ik sliep bij 365INN omdat het goedkoper was en ging filmpje kijken en biertje drinken bij Leo Hostel in de avond. Heel erg relaxed.
Dit was het dan.
P.S. Nog een don’t: ga geen Thee drinken met onbekeden whahahahahaha.