Een andere aanrader: Het House of Gong, mooi gelegen tuin.
Verder is er ook nog een oud Observatorium. Het heeft een metro-stop, in het oosten van de stad.
Het eten in Beijing is natuurlijk fantastisch:
http://foodinchina.nl/beijing/beijing.html
Een andere aanrader: Het House of Gong, mooi gelegen tuin.
Verder is er ook nog een oud Observatorium. Het heeft een metro-stop, in het oosten van de stad.
Het eten in Beijing is natuurlijk fantastisch:
http://foodinchina.nl/beijing/beijing.html
Tsja, zoals met vrijwel alle oplichtingstrucs is het een kwestie van inspelen op de naïviteit van goedgelovige toeristen. Op dat moment was ik nog zeker geen ervaren reiziger, het was pas mijn tweede reis waarbij ik echt op eigen houtje op pad ben geweest. En die andere reis was in Zuid-Korea, een land waar je absoluut niet bang hoeft te zijn voor dergelijke trucs. Bij eerdere reizen was ik altijd met anderen erbij, toen zijn we ook wel eens aangesproken voor een “art exhibition”, maar dat was allemaal heel doorzichtig.
Het is ook niet zo dat iemand op je af komt en vraagt of je een kopje thee wilt drinken, ze spelen dat veel subtieler. Ik liep met exact dezelfde camera om m’n nek als zij, daar sprak ze me op aan. Naar eigen zeggen kwam ze uit Hong Kong, en afgaand op die camera en kleding was dat ook geloofwaardig, ze oogde duidelijk ook als toeriste. En ik vond het ook al lang leuk eens met iemand wat te kunnen kletsen. Vervolgens hebben we misschien wel een uur gewoon leuk kletsend over van alles en nog wat rondgelopen, waarbij zij mij voor m’n gevoel geen moment heeft “gestuurd”, ik bepaalde de route, en “toevallig” liepen we langs dat theetentje. Van zo’n scam had ik überhaupt nog nooit gehoord, dus ik zag het gewoon als een wat avontuurlijker alternatief voor een Starbucks. In zekere zin klopte dat dus wel…
Dan het betalen, voor ik de rekening kreeg werd ik nog gevraagd of ik nog thee wilde kopen, maar haakte toen al op de hoge prijs af. Maar daardoor was ik me er dus op het moment dat de rekening kwam wel van bewust dat ik geen goedkoop spul had gedronken (of waarschijnlijk wel, maar de schijn was in ieder geval gewekt). Daarnaast wist ik van die Korea-reis dat bijzondere thee ook echt peperduur kan zijn. Vervolgens komt de rekening, nog voor ik überhaupt de kans kreeg om me als gentlemen te gedragen had zij haar creditcard al klaar om haar helft te betalen. In eerste instantie schrik je uiteraard wel van het bedrag, maar het is ook weer niet zo absurd hoog dat ik er echt van in paniek raakte. Het eerste waar ik aan dacht was de gouden regel nooit ergens iets te eten of drinken zonder de prijzen te hebben gezien, dan heb je nu eenmaal geen poot om op te staan. Pas later bekruipt je het gevoel dat het echt niet klopt, en wat Googlen bevestigd dat inderdaad. Maar niet betalen en gewoon weglopen? Je weet op dat moment echt niet waar je aan toe bent, en het vooruitzicht van gedoe met de politie is ook niet bepaald aanlokkelijk.
Achteraf voel je je inderdaad heel stom, maar ze spelen het spelletje ook gewoon heel geslepen, het ontbreekt je gewoon aan tijd om de zaken goed op een rijtje te zetten. En voor zover je doorhebt dat het foute boel is richt je je verdenkingen vooral op het theehuis, dat het meisje waar je de hele tijd zo gezellig mee hebt lopen kletsen (en die er verder ook geen kwaad in zag) in het complot zat realiseer je pas later.
Vervelender nog dan het geld wat je ermee kwijt raakt is eigenlijk nog dat je een tijdje alles en iedereen wantrouwt. Iedereen die je aanspreekt is er ineens alleen nog maar op uit om je op te lichten. Uiteraard is dat niet zo, en ik zal de dagen daarna vast ook wel een paar keer iemand onterecht op niet al te vriendelijke manier afgewimpeld hebben. Als je maar weet waar je op moet letten is dat uiteraard absoluut niet nodig.
Het valt natuurlijk ook wel enigszins te begrijpen dat je erin kunt trappen aangezien ze het erg professioneel aanpakken. Ze hebben het ook bij mij geprobeert, maar regel ÉÉN is dat je altijd van te voren een prijs moet afspreken.
Erg jammer dat de bevolking op deze wijze misbruik maakt van de toeristen. Dat is gewoon belachelijk en dáár zou de Chinese politie ook eens wat tegen moeten doen!
Over de Chinese politie gesproken. Wat me erg opviel is dat het allemaal jongemannen zijn die er echt als ‘losers’ uitzien. Stralen totaal geen autoriteit uit. Ik vind het lachwekkend en heb er ook vaak om moeten lachen. Wat zien ze er belachelijk uit zeg.
En nog een persoonlijke vraag aan jou WizardOfOss:
Wat vind je nou van Noord-Korea en wat is er zo bijzonder? Waarom ga je er graag naartoe. Ik kijk dan wel eens naar een verslag van jou, maar geen zin om het volledig te lezen hehe.
Raad je het iemand van mijn leeftijd ook aan? Ik ben 20 jaar. Noord-Korea lijkt mij een erg bijzonder land om te bezoeken al is het alleen maar om er geweest te zijn omdat het zo’n omstreden land is. Je bent wel erg beperkt in je vrijheid in dat land he? Is het verder wel veilig, óf is het JUIST veilig voor toeristen? En ik heb ooit in een verslag van jou gelezen dat je er met een paupervliegtuig naartoe vliegt. Dat lijkt me ook niets zeg!
Waarom zouden mensen nou naar Noord-Korea moeten gaan? Wat zijn daar de do en dont’s? Misschien niet juiste vraag in dit topic, maar ach wat maakt het uit hehe.
Dat is inderdaad het belangrijkste. Uiteraard kunnen ze je dan alsnog proberen een poot uit te draaien, maar dan is de situatie toch anders.
Specifiek in Beijing viel me dat ook vaak op, daarbuiten minder. Veelal jonge knulletjes in een uniform wat een paar maten te groot lijkt, en wat ook op een heel slonzige manier gedragen wordt. En dan inderdaad een uitgezakte houding die al helemaal niks uitstraalt. Enerzijds ontbreekt het ze daardoor aan autoriteit, maar tegelijkertijd geeft het ook totaal geen vertrouwen.
Wat betreft je vragen over Noord-Korea, ik zal daar vanavond in het (Zuid-)Korea-forum wel een antwoord op geven.
@haroldzzzz, hier staat een uitgebreid antwoord op je vragen m.b.t. Noord-Korea.
Bedankt voor de goede info dat hier staat te lezen echt iets om te moeten weten wanneer ik straks in beijing ben.
nog even over de verboden stad ik was er 7 dagen geleden en ben er aan de noord kant in gegaan iedereen dgaat er aan de zuidzijde in en als je vroeg gaat kun je nog ongestoord mooie foto’s maken zonder dat er hordes mensen opstaan
Deels mee eens, het is inderdaad een stuk rustiger. Maar van de (letterlijk) andere kant, de ervaring is naar mijn mening ook minder. De gebouwen zijn gemaakt om te imponeren, en dat werkt toch het beste als je ze vanaf de zuidkant benadert.
Hey allen!
Hoe dan ook ben ik toch blij om alvast van de Theescam te weten. Ben vanochtend aangekomen in Beijing, ben nu nog even aan t rusten en morgenochtend wil ik naar de verboden stad gaan, is om de hoek bij mijn hotel. Aangezien ik alleen daar naartoe ga, ben ik gelijk een ‘makkelijker’ prooi.
Wel nog een vraagje, wat is een normale borg om te betalen bij het incheckken? Daar heb ik namelijk weer erg mijn twijfels over vandaag. Nouja ik zal u=jullie raad en advies meenemen morgen en er goed op letten! als ik t niet had geweten kijk ej er toch weer compleet anders naar, dus ben blij dat t hier wel staat ;).
groetjes suus