Saver flex toch niet zo flex?

Hoi allen,

Heb enkele maanden terug al mijn ticket geboekt Ho Chi Minh - Danang, op advies van Ton een saver flex ticket gekocht. Een goed idee overigens, begrijp me niet verkeerd. Ben echt heel blij met al die tips, echt super. Echter, mijn vluchten naar Ho Chi Minh vanuit NL zijn twee dagen verlaat (gooit Aeroflot moeiteloos om :-)) dus wilde ik ook mijn binnenlandse vlucht naar Danang ook 2 dagen verplaatsen. Maar: dat kan alleen als ik een duurder ticket neem (een economy ticket) want alle saver flex tickets voor 2 dagen later zijn nu al uitverkocht (??). En voor mijn gezin komt dat neer op 170 USD extra bijbetalen, als ik wil cancellen dan moet ik ivm cancellation 40USD betalen. Ben ik naief? Of gewoon geen geluk? Of is zo’n saver flex toch niet zo flex? Wat adviseren jullie? Die 40USD lappen en dan maar goedkope carriers afwachten over enkele maanden? Of toch die 170 USD?

NB: er zijn erger dingen in het leven, maar ben gewoon benieuwd wat wijsheid is en wellicht helpt t anderen ook bij het plannen van hun reis. Heel vroeg vooruit boeken misschien toch niet zo slim… Alvast bedankt voor de tips.

Hallo Swaen,

Wat een slecht nieuws.

Maar ik denk wel dat je blij moet zijn dat je voor de saverflex hebt gekozen; nu heb je nog keuzes.
Had je voor de goedkoopste vluchtoptie gekozen, dan had je geen keuzes en moet je op die dagen vliegen anders was je je gehele ticket bedrag kwijt.
Nu is het nog te overzien en je kan kiezen.

Het is wel heel jammer dat "saverflex tickets " zijn uitverkocht, is gewoon domme pech.

Maar wat nu; ik kan er wel enkele geven.

1
Neem contact op met Aeroflot en vraag naar de reden.
Of wanneer je geboekt hebt via een tussenpersoon in Nederland ga dan daar contact mee opnemen.

Vertel je verhaal en de kosten en misschien komt er iets van coulance.
Vraag meteen ook wat het kost om te annuleren; je produkt is veranderd en dus kunnen zij je niet meer bieden wat je wilt hebben.
Je zou de gehele reissom van hen terug moeten krijgen; mits je wel tijdig reageert natuurlijk, maar ze kunnen natuurlijk moeilijk doen.

Maar dan heb je nog geen nieuwe tickets voor die prijs, zou dan wel even kijken naar alternatieven die hetzelfde prijsniveau hebben wanneer je je geld terug krijgt, voordat je annuleert.

2
Wanneer je Vietnam Airlines boeking annuleert, dus 40 USD verlies neemt, gaan voor een andere maatschappij en dan voor wat goedkopere ticktets.
Niemand weet nu de prijzen van die tickets, maar je kan er wel een beetje vanuit gaan dat deze niet veel zullen afwijken van de prijs van de goedkoopste tickets van VA + bagage fee.
Probleem hierbij is wel dat je op tijd moet zijn om de goedkope tickets te bemachtigen omdat deze bij VA al heel erg snel uitverkocht zijn.
Ben je wat te laat, dan zit je al snel aan de prijs van wat je betaald hebt + de 170 USD + 40 USd; je dan duurder uit.

3
Drastische oplossing, maar noem hem toch maar even.

Las dat je dus van Saigon naar Danang wilt en dan enkele dagen Hoi An en met de ER naar Hue.
Nu geloof ik dat je op 7 augustus naar Danang wilde vliegen ( ??? ) en dan naar Hoi An en 4 dagen later naar Hue??

Je kan ook gewoon annuleren voor de 40 USD en dan goedkope VA tickets kopen ( weet niet of VA geld terug geeft op goedkopere tickets, maar de kosten van veranderen zijn ook 40 USD ) voor Saigon naar Hue.

Dus dan eerst naar Hue en dan Hoi An.
Tel dan wel even de meerkosten van de trein erbij op en blijft je verwachte kosten misschien ook gelijk of minder???

4
Omdat ik het best wel jammer dat je bij je planning al tegenslag hebt ondervonden is er heel misschien nog een optie.
Ik kan deze niet garanderen, maar wil het wel voor je proberen, wanneer je dit ook wilt.

Ik kan je casus uitleggen in Viet Nam en vragen of zij hierin iets kunnen beteken en tegen welke kosten de twee dagen verplaatsen worden.
Misschien is dit minder dan de 170 USD, of zij krijgen het ook niet voor elkaar, maar ik kan er zelf nu geen enkele slag naar slaan.
Maar niet geschoten is altijd mis.

Dus wil je dit proberen, laat het even weten en dan probeer ik het.
Wil dan wel graag de datums weten, je echte namen, je vluchtgegevens en hoe oud je kinderen zijn.
Deze graag dan via een prive bericht; zal je ook even een PM sturen, zodat je daar op kan antwoorden ( zie je wel verschijnen en in je normale postvak in ).

Deze opties schieten mij te binnen, misschien zijn er nog meer, ik hoop daarom ook dat mensen dit je dan laten weten.

gr.
Ton.

Ton, wat top weer, dank voor je tijd en moeite. En je hebt inderdaad gelijk: ik realiseerde me niet dat ik moet goedkopere tickets überhaupt geen alternatief had. Helemaal waar. Een korte reactie op jouw uitgebreide opties:

1. Reden gaven ze niet, alternatieve dagen kwamen erg slecht uit. Geld terug is geen optie want goedkopere tickets ga ik niet vinden (misschien daarom zo goedkoop, gewoon maar even 2 dagen omgooien?). Ze boden me overigens wel netjes aan het geld terug te betalen.
  2. Ja een goeie. Maar ivm 3 kids heb ik best wel wat gepland en als ik dan naast die tickets grijp… Ik had gehoopt dat dit een wat minder risicovolle optie zou zijn dus zoiets als 'je kunt dan gemakkelijk nog de goedkoopste tickets krijgen want al die saver flex tickets zijn opgekocht door die kleine carriers" … Maar zo is t dus helaas niet, althans, t blijf bestwel lastig om tijdig erbij te zijn.
  3. Creatief! Maar ook hier al redelijk vaste planning en dan inderdaad door de extra trein blijft t in de buurt van die 170 USD. En we hadden ook een mooie nachttrein in de planning vanuit HUE met handige tijden dus wel prettig om dat schema zo te laten.
  4. Ton, echt super dat je dit aanbiedt maar ik voel me een beetje bezwaard. Je hoeft geen moeite te doen omdat die Russen de boel omgooien, we hebben al heel veel gehad aan al je tips en tegenslag is t verkeerde woord. Uiteindelijk gaan we heerlijk touren met de kids dus we klagen niet! Gewoon wat extra sparen dan maar

Beste Swaen,

Helaas is mij hetzelfde overkomen. aeroflot heeft zijn vluchtschema aangepast. Als ik me niet vergis vliegen ze niet meer op zondag maar op maandag ( in mijn geval).
Ook ik had zelfs een aantal binnenlandse vluchten geboekt op super saver flex.
Ik heb een aardige mail gestuurd naar een direct mail adres van Vietnam Airlines dat ik had gevonden. Het was met een mail opgelost. Ze hebben twee vluchten voor me omgeboekt voor 2 personen. In een geval was de super saver flex niet meer beschikbaar en hebben ze mij een hoger tarief doorberekend. Uiteindelijk heeft het met 25 euro gekost. Daarbij hebben ze me flink gematst.
Wellicht heeft het dus zin een direct mail adres te vinden via de website van Vietnam Airlines