Ik ben net terug van 3 heerlijke weken Indonesie (Java en Bali). In Bali natuurlijk een sarong gekocht. De verkoopster deed hem bij mij om maar ik heb niet goed opgelet hoe ze dat deed. Als ik het nu zelf doe dan heb ik zo’n enorme dikke knoop aan de zijkant, helemaal niet mooi. Ik ben ook nog vrij klein en hij hangt dan op de grond, de Indonesische vrouwen zijn ook niet zo groot maar bij hen zag ik dat niet. En ik wil hem ook niet als zo’n spaanse doek dragen met de knoop boven mijn borsten. Kan iemand het mij uitleggen hoe ik hem dus goed en mooi knoop?
ik doe het ook gewoon in een knoop en dan rol ik de bovenkant erom heen omdat hij anders te lang voor me is.
Een andere optie is een lange lap gebruiken om alles vast te zetten.
Ik heb ook een sarong met aan weerzijde een langer stuk/soort stroken (kan je zelf maken als de rok toch te lang is kan je een stuk daarvan gebruiken om de stroken te maken. Zorg dat je die goed om je heen kan wikkelen en maak een knoopsgaatje op de hoogte waar hij vast moet. Daar haal je een strook doorheen die je vervolgens aan de andere knoopt.
Sommigen van mijn (ind./molukse) dansgroep hebben de sarong aan elkaar genaaid aan weerzijden. Knopen hem dan en dan met behulp van lange lap (heeft een naam, waar ik even niet opkom) vast maken.
en nog handiger is 1x opslaan op de juiste hoogte waar hij vast moet om je taille een knoopsgaatje en een knoopje maken, dan de rest van de stof om je heen wikkelen en op die hoogte weer een knoopsgaatje+knoopje maken.
Ik denk dat ik die toch 'ns uit ga proberen.
Je ziet in Indonesië ook steeds meer sarongs die als een soort rok aangaan.
Ik moet er ook nog aan wennen hoor, maar moet het nu regelmatiger gaan doen bij optredens dus hoop ook wat handiger te worden. Zorg dat de zijkant i.i.g. recht zit en onderaan recht maar dat is logisch
Je kan ook een sarung voor dames-heren-kinderen kant en klaar kopen bij de grotere supermarkt oa Lotte voorheen Makro. die zijn geknoopt en hebben elasiek in de taille,
wel zo aangenaam.