Bali & Kleding

Genoeg info te vinden over Bali en kledingkeuze als het gaat om het klimaat
Maar ik ben vooral ook benieuwd naar de etiketten?
Ik las dingen over bedekte schouders en knieën. Wordt dit overal gewaardeerd of gaat dit om de tempels?
En hoe gaat dit bij kinderen? Heb voor mijn dochter (4) in ieder geval ook een bolero met korte mouwtjes gescoord voor over haar hemdjes /jurkjes bij de tempels… maar ik ben benieuwd hoe jullie hiermee om gaan (of wat jullie bij anderen kinderen zagen?)

Was vanmiddag eens stapeltjes aan het maken voor mijn dochter en twijfelde dus of ik haar echt korte broekjes beter thuis kan laten of dat dit prima kan.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen en info!

Kindjes in korte broekjes is echt geen probleem. Voor volwassenen zou ik buiten het strand iets tot op de knie kiezen.

In tempels zou ik voor volwassenen de schouders bedenkt housen. Balinese kindjes lopen eigenlijk nooit in hemdjes, dus dat zou ik ook niet doen. Voordeel is dat een shirtje ook meteen tegen de zon beschermt.

Neem gewoon een sarung mee ,voor u en de kleine, en een blouse met lange mouwen , vergeet vooral niet een selendag ,dat is een soort sjaal die om de taille wordt geknoopt. U mag geen tempel betreden als u menstrueerd. Maar dat kan niemand controlleren natuurlijk.
Vooral voor de kleine kunt u terecht voor hele leuke traditionele kleding in de Lotte markt -Denpasar ,ook voor u zelf en betaalbaar.

Een selendang is leuk als souvenir, maar je hoeft er niet perse één te kopen. Bij veel tempels kan je er eentje huren/lenen.

Ik neem wel altijd een eigen sarong mee. Deze koop je voor een paar euro op de markt, of in winkeltjes voor toeristen (daar is de prijs-kwaliteitsverbouding slechter). De Matahari heeft ook een afdeling met hoogwaardige traditionele kledij, maar daar betaal je de hoofdprijs (en kan je niet afdingen).

Bedankt voor de duidelijke antwoorden!
Had voor bij mijn jurkjes al idd 3 kwart leggings bedacht voor buiten het strand.
En ga voor mijn dochter nog wat hemdjes ruilen voor shirtjes op haar stapeltje.

Sarong wilde ik inderdaad daar snel gaan aanschaffen. Zijn er daarbij nog dingen waar ik op moet letten?
In Densapar komen we niet, waar zouden we in Sanur het beste terecht kunnen?

Een sarong van 3-5 euro is soms van erg dunne stof, maar wat wil je voor die prijs? Ik zou ze niet in de machine thuis wassen want ze kunnen afgeven. Of in een oude kussensloop.

Ik ken geen winkels in Sanur, maar er zijn van die ‘stakkertjes’ waar je dingen kan kopen (13 in een dozijn). Goed afdingen is de bootschap!

Nou zo erg is het hier ook weer niet, je ziet locale meiden van zo.n 16-17 jaar in de kortste en strakste hotpants rondhuppelen.
Werken in een sarung maar als ze naar huis gaan…maar toch voor toeristen en expats is het beter om fatsoenlijke kleding te dragen.
Vooral als je bij een officieele instantie moet zijn, bv Immigrasie dan wordt je niet geholpen als je plastic sandalen aanhebt ,een korte broek of een mouwloos topje, kinderen mogen hier veel, maar denk aan de zon ,die straling is heel sterk. Met Jenny ben ik het in zoverre eens dat als je een sarung koopt , beter niet al te dun, maar de prijs die Jenny opgeeft zo.n 5 euro is omgerekend IDR 350.000=400.000 afhankelijk van de koers en daar kan je een behoorlijke sarung voor kopen. In Sanur is ook Lotte markt , als je van het vliegveld richting Sanur gaat kom je erlangs
Was vroeger Makro welbekend in Nederland, ook andere spulletjes zoals tandpasta =autan-gezichtscreme ,nou ja noem maar op is daar te koop
en alles tegen cash en carry prijzen, je kan het niet missen een groot bord bij de ingang en gratis parkeren

.

Paulana kan niet rekenen :wink: Een sarong zal 5 euro kosten, dat is 750.000 rp. Als je kan afdingen een stuk minder.

Meiden lopen thuis in de desa soms in hele korte broekjes, maar als ze bijvoorbeeld naar school gaan doen we meer aan. Ook als ze ergens gaan eten ofzo. En al helemaal naar de tempel.

Het is maar goed dat jij me corrigeerd !! Wat een blunder , blunderde (nieuw woord) ik.

:smiley: aha Ja dat omrekenen gaat een dingetje worden! Hebben maar een kleine rekenmachine klaar gelegd

Thanks voor de tips. We gaan de Lottemarkt eens opzoeken als dat uitkomt.

Enne qua prints?
Was al niet van plan de jurk van mijn dochter met een soort doodskopjes (ze noemt het spookjes) mee te nemen. Maar ik ben wel heel benieuwd hoe hiernaar gekeken zou worden.
En mijn vriend heeft bv een shirt met vrouwen in jaren 50 badpakken erop…
Zijn zulke dingen echt not done?

Ik zou me niet druk maken om prints.

Gewoon lekker luchtig. En niet al te duur, want als je dingen op Bali laat wassen wordt het vaak te heet gewassen.

Daarnaast kun je prima kinderkleding kopen voor weinig:

Oh maak mij er niet druk om hoor… Puur benieuwd!

En fijn om te weten van het wassen!

Je kan natuurlijk ook je was op de hand doen. Dat doe ik zelf vaak, maar dan wordt het (bij mij althans) toch minder schoon :wink:

Ja idd… Reisflesje zit al in de koffer :wink:

Laten wassen , iedere hotel- hostel - home stay ze bieden wasservice aan , en nog keurig gestreken ook voor een paar rupiah.

• Updated - - -

Moet je eerst met Biotex voorwassen!! :idea: