Wij vertrekken over 2 weken, voor 3 weken naar Vietnam. Vanwege tijdgebrek helaas nog niet optimaal kunnen voorbereiden, maar met alle huidige informatiemogelijkheden zal wel goed komen. We vliegen op Hanoi en terug van Saigon. Nu vragen we ons af of het na Sarika nog wel goed mogelijk is van noord naar zuid te reizen, weet iemand of dat nog gewoon kan met de trein/bus?
Verder willen we graag op eigen houtje naar Bai tu Long Bay. We houden niet zo van tours. Ik heb al ergens gelezen hoe mensen daar zijn gekomen, maar weet iemand (Ton?) of dat te doen is, of dat het echt extreem veel tijd in beslag neemt?
Ons eerste idee was daarna via Hue en Hoi An naar Saigon te reizen, daar nog de Mekong en ergens nog minstens 2 dagen relaxen op een plek waar goed gesnorkeld kan worden. Maar nu ik me wat meer inlees lijkt daar in het noorden zoveel te doen, dat het bijna jammer lijkt om daar te gehaast te vertrekken (lijkt me bijv ook aardig om een paar dagen op eigen houtje richting Son la te gaan en daarnaast nog Cuc Phuong, Tam coc enz. Ondertussen overwegen we een om het in het noorden rustig aan te doen en een binnenlandse vlucht naar Saigon te nemen, of zijn er in het midden (ook gezien de weersomstandigheden) plekken (Hue bijv.) die we echt niet mogen missen? Cham eiland is om te snorkelen nu waarschijnlijk geen optie? Alles tips zijn welkom. Alvast hartelijk dank.
Om zelf naar BTL te gaan is te doen, maar dan moet je wel inleveren op comfort en tijd.
Wil je geen tour, dan moet je het doen met de ferry naar het hoofdeiland in BTL.
Dus wil je comfort en tijdwinst, dan aansluiten bij een tour.
Dan zie ook wat meer van de omgeving in dezelfde tijdspanne.
Met diverse keuzes in tours kan je ook je eigen zelfstandigheid in die tours bepalen.
Met wat langer in het noorden te verblijven moet je consessies maken.
Ik denk dat met Son La en zo naar Ninh Binh een goede keuze hebt gemaakt; zou ook meteen Mai Chau erbij nemen wanneer je daar toch bent.
Al met al ben je dan wel zo’n 1.5 week onderweg wanneer je het een beetje relaxt zou aanpakken.
Je kan dan nog wel altijd nog een dag of 3 inplannen voor Hoi An ( vliegen op Danang ).
Andere optie is om eerst Mai Chau-Son La enz te doen en dan naar BTL.
Na BTLvliegen vanaf Haiphong op Danang voor Hoi An.
Dan vliegen op Saigon voor een week zuid Viet Nam.
Dan via de Mekong Delta naar Phu Quoc om te snorkelen.
Dank je wel Ton, we zijn nog een beetje zoekende (dat krijg je als je last minute pas gaat oriënteren). We hebben ons plan alweer een beetje aangepast, misschien wel goed om van jou te horen of dit realistisch is. Het lijkt ons heel aardig om wat tijd door te brengen in het (minder toeristische) noorden, maar we moeten daarvoor ook wel veel inleveren en ik weet nog niet wat voor een moois we dan laten schieten (Cuc Phuong, Tam coc, Mai Chau, Hue en Hoi An). Andere kant is dat het weer in het midden waarschijnlijk niet geweldig is en ja, het land is gewoon te groot om in 3 weken helemaal te doen.
Dag 1: aankomst in Hanoi savonds,
Dag 2+3: Hanoi,
Dag 4: bus+overn. Bac Kan,
Dag 5: Ba Be Nat’l Park,
Dag 6: overn. Cao Bang,
Dag 7: Cao Bang (waterval en grot),
Dag 8: Lang Son, evt. door naar Cai rong of vanuit Lang Son een tour met één overnachting naar BTL,
Dag 9: cruise BTL,
Dag 10: overn. Coto island?,
Dag 11 bus naar Hanoi,
Dag 12: vlucht Hanoi-PhuQuoc,
Dag 13 + 14: PhuQuoc,
Dag 15: boot Rach Gia, doorreizen naar Can Tho,
Dag 16: Can Tho.
Dag 17 CanTho-Saigon,
Dag 18+19 Saigon (tunnels),
Dag 20 terugvlucht.
Het is waarschijnlijk haalbaar, maar zou voor de zekerheid 1 dag ergens laten vallen.
Zeker wanneer je alles zelf wilt doen zonder begeleiding.
Het vervoer gaat dan erg traag; reken op 25 km/hr max.
Ook de taal word een probleem; engels is niet overal bekend.
Informeer je ook ter plaatste of je een soort van vergunning nodig hebt.
In sommige regio’s in het noorden heb je die nodig om te verblijven ( denk aan overnachtingen, trips ed. )
ik heb daar de aktuele gegevens niet paraat helaas.
Conclusie.
Is te doen met wat ervaring in het reizen en zonder de taal te kennen.
Maar zeker 1 dag ergens anders vanaf halen.
Beste Ton, de ommezwaai valt toch nog wel een beetje mee, het wat rustiger aan doen in het noorden is wat verder uitgewerkt. Mij lijkt Ba Be en de omgeving van Cao Bang erg mooi en veel minder toeristisch dan Mau Chau en BTL is nog steeds op eigen gelegenheid ingepland. Maar ondertussen had ik al op een andere post een antwoord van jou gelezen waar je ook aangeeft dat je wel ervaren moet zijn (dat zijn we op zich wel) en veel tijd uit moet trekken om dat deel op eigen houtje te bereizen en ook over de taalproblemen. Bovendien las ik dat het daar veel regent (8 maanden per jaar?) en in november al behoorlijk koud kan zijn. Ik ben nu inderdaad behoorlijk zoekende, de reistijden vallen me wel tegen, 3 weken is eigenlijk tekort. Hoewel me deze trip prachtig lijkt, neig ik nu toch weer naar het eerste plan, waar jij al wat aanwijzingen op hebt gegeven. Nog steeds op eigen gelegenheid Mau Chau, Cuc Phuong en Ninh Binh en dan misschien toch een tour naar BTL. We vinden vliegen altijd zo onrustig, vandaar mijn plan om rechtstreeks van Hanoi (misschien kan dat ook van Haipong, zal eens kijken), naar Phu Quoc te vliegen en overland terug. Ik blijf het jammer vinden dat de Hue en Hoi An en Dalat missen, maar we willen ook niet te gehaast reizen. Ik denk dat we gewoon nog maar eens te keer terug moeten keren in een ander jaargetijde en dan alle rust nemen om de noordelijke tour en het midden te doen.