Sapa

11 febr. vertrekken we voor onze reis naar Vietnam…4 weken!!
In ons reisschema gaan we 4 dagen naar Sapa en vandaar uit naar een paar bergstammen. Een tocht van 7 en de volgende dag een tocht van 10 km. Lijkt me geweldig maar wil alleen weten of het echte bergtochten zijn met veel klim- en klauterwerk of voor iedereen goed te doen. Wij zijn beiden 60 + met een "normale " conditie. Zijn bergschoenen noodzakelijk of voldoen goede sportschoenen?
Wie heeft hier ervaring mee??

wij hebben Sapa in januari niet aangedaan wegens te groot risico op slecht weer . We hebben zo meteen een reden om zeker terug te gaan !!!
Wat ik me afvraag : welke is uiteindelijk de beste periode voor Sapa ?

Wij deden wel Tam Coc , tevens grote aanrader … maar was daar wel wat
ontgoocheld dat de rijstvelden geoogst waren …dus geen mooi groen ,maar
bruine zompige aardekluiten … ook minder is hier dat het toerisme zich hier
zodanig ontplooit en dat er volop nieuwe infrastructuren rond de aanlegplaasten van de roeiboten neergepoot worden … tot nieuwe tempels
toe …waardoor je binnenkort de authentieke van de nieuwe niet meer gaat
onderscheiden …

hamvraag dus : voor tam coc & sapa : wanneer kom je hier best om van de
groene rijstvelden in het landschap te kunnen genieten ?

… kwestie van de volgende keer wél op het goede tijdstip ter plaatse te zijn

geert,

Ik weet niet precies het antwoord op jullie vraag, maar ik kan me voorstellen dat late lente en de zomermaanden goede perioden zijn voor Sapa. Ik was er midden juli en het was heel mooi groen en zo’n 20 graden. Maar de rest van Vietnam is dan heel warm en valt binnen het regenseizoen. Over het algemeen zijn de maanden april en mei voor heel Vietnam goede perioden. Ga je in een andere periode, zorg dan dat je of een dikke trui bij je hebt of werk met laagjes.

Ik denk dat het warmer in Sapa zal zijn naarmate jullie (Magda) aan het eind van jullie vakantie zijn, dus meer tegen maart. Maar ik weet het dus niet precies. Wie weet zijn er nog reisgenoten die er of in februari zijn geweest of wellicht een paar weekjes later die je hun ervaringen kunnen vertellen?

Zelf vind ik bergschoenen wel aan te raden voor het hiken. Zeker als het heeft geregend. Ik trok ze ook aan als ik m’n backpack weer op m’n rug moest doen als we van A naar B gingen. Net meer ondersteuning dan alleen slippertjes :smiley:

Wat betreft het hiken: lijkt me handig om bij het boeken van een tour jullie leeftijd en daarbij horende wensen te vermelden. Wellicht kom je zo niet in een groep met allemaal ‘jonge, fitte’ mensen en kun je je grenzen in acht houden. Jullie kunnen ook wat boeken voor met z’n tweeën waarbij jullie wensen helemaal meegenomen kunnen worden. Dit is mijn ervaring tenminste, ik kan niet hiken en heb veel met de auto gedaan, maar het kon allemaal helemaal aar onze wens geregeld worden.

Groetjes, Anne