Sapa- reserveren of ter plaatse boeken?

Hallo, ik zit erg veel op het forum en het is erg leuk om alle tips te lezen, al duizelt het me wel een beetje !!!
Wij gaan over 4 weken naar Vietnam, allebei nog nooit in Azie geweest.
We hebben een hotel geboekt in Hanoi voor 3 nachten en daarna ligt alles open…alleen gaan we drie weken later vanaf Saigon weer terug.
Nu lees ik leuke dingen over de sapasisters. Is het nodig dit nu al te boeken of kan dat ook ter plaatse?
Ook las ik ergens dat het handiger is eerst sapa te doen en daarna halong bay?
Groet, Rita

Hallo, wij zijn zelf met de sapasisters mee geweest en dit was super!!
Wij hebben dit van te voren geboekt, welleswaar 2 dagen voor ons vertrek uit Nederland.
Dus zeg maar 5 dagen van te voren, maar toen wij daar aankwamen bij het hostel van waaruit ze ons op kwamen halen moesten ze andere reizigers teleurstellen die met hun een trekking wilden doen.
Dus als je zeker weet dat je met ze mee wil zou ik het van thuis uit boeken.

Wij hebben uiteindelijk ook eerst Sapa en daarna Halong Bay gedaan op aanraden van de site hier.
En wij waren er blij mee in die volgorde , je loopt in sapa namelijk of 2 of 3 dagen en dan is het daarna wel lekker relaxed om daarna op de boot in Halong Bay te zijn .
Wij hebben onze dagrugzak met een set kleding meegenomen naar Sapa (nachttrein)en de backpack achtergelaten in het hotel in Hanoi.
Vanuit de nachttrein terug naar het hotel om te douchen en de backpack op te halen en meteen door naar Halong Bay.
Dit is heel goed te doen.
Wij waren ook nog nooit eerder in Azië geweest en hadden nog nooit gebackpackt .
Wij hebben een tablet meegenomen en als we in een stadje waren dan boeken we via booking of agaoda het volgende hotel, dat is goedkoper als in het hotel zelf.
Wij zin maar 1 nacht (2 dagen in Hanoi geweest in het begin.
Mocht je er wat aan hebben ons reisverslag is te lezen op http://rob-ingrid.waarbenjij.nu/reisverslagen/420963/vietnam/1
misschien haal je er nog ideën uit.

Veel plezier, het is een schitterend land!
Groetjes Ingrid

1 like

Hallo Ingrid en Rob,

Bedankt voor de reactie, wij hebben de sapa sisters inmiddels geboekt voor een 2 daagse trekking.
Is het te doen om na de trekking meteen terug te gaan naar Hanoi? Of zijn jullie nog langer in Sapa gebleven?
Ik heb de trein geboekt voor de heenreis, terug nog niet omdat ik niet goed weet of we dan meteen terug willen.
Nog een vraagje, is het makkelijk om vanuit Halong Bay naar Hue te vliegen? Kan je dit ter plaatse boeken?

Groetjes Rita.

Hallo Rita,

Wij hadden ook de 2 daagse tour geboekt , bij ons vroegen ze of ze ook het vervoer moesten regelen vanaf Lao Cai treinstation. Dit hebben wij wel gedaan koste ons volgens mij 7 dollar pp. Je mag dit ook zelf regelen. Als je het door hun laat verzorgen staat er iemand op je te wachten met jou naam op een bordje. Je zit dan ook gewoon in een minibusje met meerdere mensen die op verschillende plaatsen (hotels) worden afgezet. Wij werden als eerste afgezet aan de rand van Sapa bij een(backpackers) hostel, als je daar aankomt kun je ontbijten en ze vragen of je wil douchen of dat je dat liever doet 's avonds bij de homestay. (Ook vragen ze of ze vervoer terug moeten regelen naar het treinstation in Lao Cai, wij hebben dit meteen geboekt voor de volgende avond terug rond de 3 euro pp, wij hadden het treinticket retour ook thuis al geregeld) Wij kozen ervoor om douchen 's avonds te doen. We hebben op de bovenste verdieping met uitzicht ontbeten, waarna we beneden wachten op de gids die ons daar op kwam halen. Volgens mij vertrekken de Sapasisters vandaaruit. De lunch moet je nog wel apart betalen, ook vroegen ze of je laarzen wilde huren volgens mij 3 euro ofzo. Ik had zoiets van ik heb toch goede wandelschoenen aan. Maar op hun aanraden heb ik dat wel gedaan. Ik heb mijn wandelschoenen daar achter gelaten. Je kunt er ook je koffer of backpack achterlaten , maar die hadden wij in Hanoi al achtergelaten. Ik heb geen spijt van mijn laarzen gehad (Rob zijn maat hadden ze niet) Je loopt midden door de rijstvelden, dus ook door water. Ik heb er heerlijk mee gelopen en geen last van mijn voeten gehad. Je wordt vervolgens door je gids opgehaald (wij hadden Chi en een tijd lang ook Penn) en je gaat op pad met aan het einde van de middag een homestay. De volgende ochtend ga je weer verder op pad tot een uur of 3 of 4. Dan brengen ze je terug naar het hostel van vertrek in Sapa. Je kunt er evt nog even Sapa in om iets te eten. (Tijdens de trekking is het eten inbegrepen alleen het drinken niet en ze eten 3x per dag warm). Als je de bus terug gereserveerd hebt halen ze je weer op bij het hostel. rond 6 uur volgens mij. Maar dat is dus makkelijk te halen om na de trekking de nachttrein terug te pakken, zo heb je geen overnachting in Sapa zelf nodig. Of je moet zelf nog langer willen blijven. Als je je vervoer van en naar het treinstation zelf wil regelen kan dit ook maar dan moet je via de mail afspreken waar ze je ophalen voor de trekking denk ik. Sapasisters was een hoogtepunt van onze reis, en we gaan zeker nog eens met ze op pad als we ooit terug gaan.

Wij zijn vanuit de nachtrein meteen doorgegaan naar Halong Bay.

Vanuit Halong Bay zijn we met de taxi naar Haiphong gegaan voor een binnenlandse vlucht naar Danang ( Hue).
Ik heb begrepen dat dit nu niet meer mogelijk is omdat de vluchten voortaan rond 11 uur in de ochtend zijn.
Toen wij er waren gingen de vluchten om 16.00 uur en dan is het wel te halen vanaf de boot.
Dus je zult terug moeten naar Hanoi en dan een vlucht naar Danang en dan taxi naar Hue, of de nachttrein pakken naar Hue.
Tenzij de tijden van de vluchten vanuit Hayphong veranderen dat zou je even in de gaten moeten houden.
Hayphong zelf zijn wij niet geweest dus ik weet niet of daar ook een kantoor.
Vliegtickets kun je in de steden zelf boeken bij kantoortjes van Vietnam airlines in de grotere steden waar ook een vliegveld is. Maar ook van thuis uit al deze vlucht hadden wij van thuis uit geboekt een latere daar. Er moet dan wel plaats zijn als je op het laatste moment wil boeken.
Vanuit Dalat naar HCMC hebben we de avond van te voren geboekt in Dalat.

Groetjes Ingrid.

Goh wat klinkt dat leuk allemaal. We krijgen er veel zin in! Dat van die vluchten zullen we nog even uitzoeken, vanaf Halong bay. Ik denk dat wij wel wat langer is sapa blijven, in ieder geval voor de 1e nacht daar een hotel geboekt. Waren jullie niet helemaal stuk na 3 nachten in trein en homestay?
Nogmaals bedankt voor alle info, en ik heb jullie verhaal gelezen op waarbenjijnu, wat hebben jullie veel gedaan! Ik denk dat wij voor de wat langzamere route gaan!

Groetjes Rita

De treinreis is wel vermoeiend, maar de nacht in homestay niet. Daar hebben we echt heerlijk geslapen!! Daarom is het ook fijn om daarna Halong Bay te doen, een beetje relaxen op de boot.
Wij hebben heel veel gedaan ja , zelf houden we niet van een dag niks doen of een paar dagen strand.
We proberen altijd wel iets te ondernemen :smile:
Je bent wel helemaal stuk na een rit met de nachtbus, dan moet je echt de dag erna bijkomen.
Daarom hebben wij op het laatst nog een binnenlandse vlucht gedaan van Dalat naar Saigon.

Groetjes Ingrid.