Santiago de Chile-Buenos Aires per fiets

Beste forumbezoekers,

Ik wil in de periode oktober/november 2008 een fietstocht in Chili en Argentinie maken.

In grote lijnen wil ik de route aanhouden Santiago de Chile-Mendoza-Cordoba-Buenos Aires.

Graag zou ik wat meer informatie willen over, wat de beste plek is om de Andes door te steken. Is de weg goed te befietsen en/of zijn er op het traject voldoende overnachtings mogelijkheden(dus wel of niet de tent mee:wacko:).

Andere info en tips zijn uiteraard ook welkom.

Recuerdos,
Donjohannes

Wooow… da’s een behoorlijke afstand… Is dat uberhaupt wel te fietsen? (ik weet het niet hoor, ik vraag het mij gewoon af…)
Houd er wel rekening mee dat er vooral in het zuidelijke deel van 't land echt kilometers onbewoond zijn…

Succes!

Wij hadden vorig jaar in samenwerking met een Argentijnse organisatie een fietsreis vanuit Puerto Montt (Chili) via Bariloche naar de atlantische kust, maar wegens onvoldoende deelname is deze reis niet doorgegaan. Vanuit Mendoza naar buenos Aires moet wel te doen zijn, maar je hebt wel gedetailleerde kaarten nodig, want de hele afstand via ´de grote weg´ rijden lijkt me niet echt prettig…

Lijkt mij een hele goede tip!

Gracias.

Jammer, Puerto Mont en Bariloch liggen iets te ver naar het zuiden voor mij, het is wel mooi daar overigens.

Welke gedetailleerde raad je me aan?
Op wegen met veel verkeer is het niet echt “vakantie”-fietsen. Dus een goede kaart is wel handig.

Recuerdos,

Het probleem met de kaarten in Argentinie is dat ze geen van allen 100% kloppen. Normaal gesproken gebruik ik in de auto steevast 2 of 3 kaarten onderweg voor de zekerheid :slight_smile:

Verder zijn er in Argentinië niet zoveel mogelijkheden om de grote wegen te mijden en toch over geasfalteerde wegen te fietsen ben ik bang. Vooral het eerste stuk wordt problematisch, hoewel het mogelijk is om via Ruta 142 bovenlangs San Luis te gaan, onder Cordoba door en dan beginnen er heel wat meer (geasfalteerde) wegen richting Rosario. Vervolgens zou je daar de brug over kunnen (wow, sterkte haha!) en door het rivieren-/moerasgebied te fietsen tot Ceibas. Dan is het laatste stuk naar Campana wel langs de snelweg fietsen (wat is toegestaan in Arg) tot Tigre en dan weer langs de buitensteden/dorpen van Buenos Aires tot de stad.

Een vrij gedetailleerde kaart is van de YPF, maar misschien dat je ook op fiets-sites meer info kan vinden.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar het is wat anders om in Argentinië te fietsen dan in bijvoorbeeld Europa.