Rondreis Chili/Argentinie

Hallo allemaal,

Begin volgend jaar hoop ik een rondreis te maken door Chili en Argentinie. Wellicht zijn meerdere van jullie hier al geweest en hebben wat antwoorden op mijn vragen. Alvast bedankt!

• Ik heb een ticket voor 520 euro naar Santiago (Via Atlanta), is dit extreem goedkoop of komt dit vaker voor?
  • Is het rijden in Chili/Argentinie veilig? Moet ik rekening houden met speciale dingen?
  • Ik heb de auto gehuurd bij Chilean carrental, iemand hier ervaringen mee?
  • Bij de Iguazu falls zitten veel mooie resorts op de Brazilaanse zijde, is het mogelijk de auto te parkeren in Argentinie en lopend de grens over te gaan en daar een taxi te nemen?
  • Is Montevideo het waard om een dagje over te varen vanaf Buenos Aires?

Ik hoor graag tips en ideeen van jullie :slight_smile:

En nog een extra vraag:

• Ik ga de volgende route rijden: Santiago - San Pedro de Atacama - Salta - Iguazu falls -Santa fe - Buenos Aires - Mendoza - Santiago. En dit over enkele weken verdeeld. Is een standaard auto bij deze routes voldoende? Of zitten er enkele onverharde wegen tussenin?

Ehm, heb je je enigszins verdiept in de ENORME afstanden die je wil gaan rijden?!? Holy moses, bekijk dat anders eerst even op bijvoorbeeld www.ruta0.com :smiley: Want volgens mij heb je niet echt een idee als ik eerlijk ben. Ter illustratie, Santiago - San Pedro de Atacama is alvast 1700km om er even in te komen. En dan heb je daar nog het geluk dat het allemaal autosnelweg is, iets dat je in Argentinië wel kan vergeten (behalve rondom Buenos Aires, maar daar zou ik dan weer niet aan toeristen aanraden om met de auto heen te gaan!). Salta - Santa Fe is zo´n 1100km, Santa Fé - Iguazú hetzelfde! Moet ik nog even doorgaan of begrijp je me al een beetje? :wink: Neem overigens de tijden die je op ruta0.com ziet staan voor trajecten met een hele dikke korrel zout!

Verdere antwoorden op je vragen:

EUR 520 voor een ticket is inderdaad erg goedkoop, maar hou er rekening mee dat je via de US vliegt en dus een Waiver moet invullen!

Rijden in Chili en Argentinië is betrekkelijk veilig, maar rij niet ´s nachts zou ik zeggen (alleen maar vrachtverkeer en nachtbussen en een enkele dronken chauffeur). Verder is het in Chili veel strikter met verkeersregels, gelet op maximum snelheid maar bijvoorbeeld ook bij zebrapaden: in Chili MOET je stoppen (zo niet, dan heb je direct een boete en wordt je rijbewijs voor een paar dagen ingenomen!). In Argentinie malen ze niet om zebrapaden, dus stap daar niet opeens op de rem, daar maak je geen vrienden mee :slight_smile: Verder is in Argentinie het doorgaande verkeer heilig, dus als je ergens linksaf wil slaan, ga dan niet als in Europa op de rijbaan stilstaan en wachten tot je kan, gegarandeert dat je een kop-staart botsing veroorzaakt, maar ga rechts in de berm staan en wacht daar tot je kan afslaan. Verder is licht aan verplicht, hoef je in Argentinië nooit zelf te tanken (ik weet niet eens meer hoe het moet) en zijn hulpdiensten met zwaailicht NIET gehaast, je hoeft dus niet aan de kant, tenzij ze ook geluidssignalen voeren. Ze hebben gewoon standaard hun zwaailichten aan.

Chilean Carrental ken ik niet, maar zal ongetwijfeld prima zijn. Geef wel heel duidelijk en van tevoren aan dat je de Argentijnse grens over wil, anders loop je tegen problemen aan!

Je kan in Puerto Iguazú met een busje of taxi naar Foz rijden, veel handiger. Maar persoonlijk vind ik Puerto Iguazú (Arg) een stuk gezelliger/gemoedelijker dan de grote stad Foz.

Ik ben geen fan van Montevideo, maar een dagje oversteken naar Colonia is altijd wel aardig (oud vestingstadje).

Flipsen,

bedankt voor je reactie en tips. Met betrekking tot de afstanden, gelukkig hebben we meerdere dagen een tussenstop gepland. Dus de routes doen we niet binnen 1 dag. Vaak zelfs meerdere dagen om zoveel mogelijk van de omgeving te zien.

Chili/Argentinie is op de hoofdwegen wel gewoon te doen met een standaard huurauto?

Maar, even heel snel genomen, ruim 8000km rijden in een vakantie vind zelfs ik rijkelijk veel, daarbij zal je bijvoorbeeld tussen Salta en Iguazú niet “zoveel mogelijk van de omgeving zien”, want dat stuk is ellenlang en vooral saai. Nogmaals, het is niet te vergelijken met Europa. Je kan letterlijk urenlang rijden zonder ook maar een dorpje (of benzinepomp!) tegen te komen.

De hoofdwegen zijn in zowel Chili als Argentinie overal prima met een gewone auto te doen, al is in Argentinie de kwaliteit van het asfalt soms erg slecht en je hebt wel eens stukken dat je letterlijk om de kraters in de weg moet slalommen.