Wie helpt mij mijn route compleet te maken?

Wij vertrekken 7 januari aanstaande naar Zuid Amerika om daar circa 3,5 maand rond te reizen. Ik ben momenteel bezig de reis een beetje uit te stippelen maar loop vast, misschien kan iemand mij uit de brand helpen?

Route so far:

BA
Iguazu
Peninsula Valdez (is dit ook interessant als je buiten het walvissen seizoen zit?)
Ushuaia (kun je ook vliegen van iguazu naar ushuaia?)
Punta arenas
Puerto Natales
El Calafate

Dan loop ik vast…wat we willen zien is het volgende,maar welke volgorde is hierin raadzaam? Ik lees ook veel mensen die een auto huren, lijkt me ook super (we zijn met zijn 2-en). Welk gedeelte is dan raadzaam met de auto te doen?

Bariloche
Pucon
Chiloe
Puerto Montt
Santiago de Chili

Mendoza, Cordoba, Salta, Atacama woestijn.

Mochten hier nou afraders tussen staan hoor ik het ook graag, ik loop echt vast dus hoop dat iemand mij met zijn advies blij kan maken!!

Groetjes Debby

Hola Debby,

3,5 maand is een lekkere lange periode om veel te zien en te doen. Dezelfde reis die jij wilt gaan maken heb ik ooit in 4 maanden gedaan, dus je kunt een eind komen.

Zoals je aangeeft wil je eigenlijk heel Argentinie en Chili doen, van top tot teen. Zelf zou ik enkele lange vluchten pakken, bijvoorbeeld Buenos Aires - Ushuaia (en Puerto Madryn links laten liggen buiten het walvisseizoen). Vervolgens El Calafate - Bariloche met een directe vlucht van Aerolineas doen. De rest is allemaal goed te doen met bussen.

Je kunt het beste een auto huren daar waar je een rondje kunt maken. Dit omdat de drop-off kosten van een auto in Argentinie erg hoog zijn (dus als je bijvoorbeeld van Mendoza naar Salta wilt met een huurauto, dan moet die auto weer terug naar Mendoza). Regio’s die zich erg goed lenen voor autohuur zijn o.a. Salta, Córdoba en Mendoza.
Als je naar Atacama wilt met een huurauto zou ik je dat afraden, dit kun je het beste doen met een privé-excursie of met een reguliere tour.

Wanneer je in de buurt van Córdoba bent dan moet je maar een seintje geven, ik woon in de Sierras de Córdoba. Mocht je behoefte hebben aan privé-excursies op diverse plekken in het midden en noorden van Argentinie kijk dan nog even hier naar:
http://www.heart-of-argentina-travel.com/ne/general/excursions.html

Mucha suerte!

groet
Jan

Beste Jan,

Bedankt voor je reactie, we zullen zeker even bij je langs komen als we in Cordoba zijn. We gaan overigens ook nog naar Bolivia en peru dus inderdaad keuzes maken moeten we wel.

Ben er inderdaad uit dat we gaan vliegen vanuit BA naar Ushuaia, omdat peninsula valdez niet interessant genoeg is in dit seizoen. El calafate-bariloche moeten we nog even zien.

We willen zeker naar bariloche en pucon, puerto montt en chiloe heb ik bij nader uitgezien geschrapt, leek me toch niet zo leuk. Wel willen we daarna naar santiago de chili en volgens mij kun je vanuit daar alleen vliegen naar paaseiland?

De vragen die me eigenlijk nog resten zijn:

• Is er een site waarop je kunt zien hoelaat de bussen gaan van BA naar Iguazu en terug? (dit ivm vlucht plannen)
  • Zijn puerto montt en chiloe echt niet heel interessant?
  • Kun je alleen vanuit santiago de chili vliegen naar paaseiland?
  • Ik las dat route 68 van cordobo naar salta er mooi moet zijn met de auto?

Jan, bedankt alvast!

Groeten Debby

Hola Debby,

Graag gedaan. Als je in die 3,5 maanden ook nog naar Peru en Bolivia wilt dan moet je inderdaad strak gaan plannen. Hopelijk blijft het dan nog een beetje een relaxte vakantie…

Wat betreft je vragen:

• Is er een site waarop je kunt zien hoelaat de bussen gaan van BA naar Iguazu en terug? (dit ivm vlucht plannen)

> www.plataforma10.com

• Zijn puerto montt en chiloe echt niet heel interessant?

> Ik vond vooral Chiloé erg bijzonder, maar dan heb ik het over meer dan 10 jaar terug. Geen idee hoe dat eilandje er nu uit ziet, heel veel authentieke plaatjes zijn hier in tien jaar behoorlijk veranderd richting modern toerisme…

• Kun je alleen vanuit santiago de chili vliegen naar paaseiland?

> Weet ik echt niet (check het eens op het Chili forum http://www.wereldwijzer.nl/chili)

• Ik las dat route 68 van cordobo naar salta er mooi moet zijn met de auto?

> De route 68 loopt van Salta naar Cafayate (en gaat dan over in de beroemde route 40). Ja, deze route is inderdaad erg de moeite waard. Hier in Córdoba heb je ook enkele prachtige tochten, bijvoorbeeld de route 14 over de Altas Cumbres

Ik hoop dat je vragen beantwoord zijn,

Groeten,
Jan

Hoi Jan,

Bedankt! Gelukkig hebben we een flexibel ticket dus we zullen zeker de tijd nemen!

Mijn vragen zijn zeker beantwoordt. Op 1 na dan: hoeveel dagen raad je ons Buenos Aires aan? We zijn niet heel cultureel en zijn op een stad vrij snel uitgekeken…

Daarna ben ik klaar hoor :slight_smile: je hebt me zeker verder geholpen!

Groeten debby

Da’s lastig, als jullie echt geen stadsmensen zijn dan zou ik er maximaal 3 dagen doorbrengen. Het is toch wel leuk om een paar van de highlights te doen zoals Plaza de Mayo, San Telmo/Boca, Recoleta, Plaza San Martín, etc.

groet
Jan

Hoi,

Ik wil nog even iets toevoegen, kan het niet laten want ik kom nl net uit El Chalten en vond het daar geweldig. Torres del Paine in Chili is super maar het park bij El Chalten doet ook goed mee. Echt een aanrader dus. Ook gezellig omdat je in El Chalten een beetje een apres ski ( in dit geval apres hike) gevoel kan krijgen. Ik moet wel zeggen dat ik erg veel geluk met het weer heb gehad dus dat maakt het wel nog mooier allemaal. :zon02:
Ik zou je aanraden vanuit El Calafate naar El Chalten te gaan en dan terug naar Calafate om vanuit daar naar Bariloche te vliegen. De route 40 is namelijk wel erg lang met de bus…

Veel plezier!

Top, bedankt allemaal. Weet iemand toevallig ook of er een vlucht bestaat van Iguazu naar Ushuaia of moet je altijd weer terug met de bus naar BA? Ik heb zelf al op lan gekeken maar die doet er 25 uur over…lijkt me niet ideaal :(.

Hoor het graag!

Ik snap je vraag niet helemaal Debby, maar als je van Ushuaia naar Iguazú wilt vliegen zul je inderdaad een tussenstop maken in Buenos Aires. Da’s helemaal niet zo erg lijkt mij, want Buenos Aires ligt min of meer op de route (veel erger is dat je als je van bijv. Mendoza naar Salta wilt vliegen via Bs Aires moet, dat is pas een echte omweg).

groet
Jan

Hoi Jan,

Nou de issue is dat ik niet begrijp als ik een vliegticket zoek van Iguazu naar Ushuaia, dat het vliegtuig er 25 uur over doet…

Heb gisteravond vlucht geboekt van BA naar Ushuaia, dus er is geen weg meer terug…maar ik vond het zo raar…

Gr Debby

Vreemd, dan heb je waarschijnlijk toch een zeer ongunsitge overstap in Buenos Aires, want de afstand Iguazú - Ushuaia is 4300 km, daar doet een vliegtuig (met een gunstige overstap in Bs Aires) nooit veel langer dan 5 - 7 uur over.

Veel plezier in ieder geval,

groet
Jan

Waar heb je gelogeerd in el calafate en el chalten?Lukten de verplaatsingen goed zonder auto? monique

Als het goed is, kun je ook met de boot van puerto natales naar puerto montt ( www.navimag.com ) Ik ben afgelpe november met de bus van el calafate naar bariloche gegaan, maar als ik een weekje meer had gehad had ik zeker de boot gepat, naar horen zeggen een heel erg mooie route, en vanaf daar zit je zo in bariloche.
In omgeving van Bariloche kun je heel erg goed rijden en is een auto huren erg goed te doen om de omgeving daar te ontdekken. Bij Mendoza en salta ook, alleen zijn daar de mooie routes die je moet aandoen niet altijd even goed. Ik heb er toch regelmatig een auto aan de kant zien staan…Maar als je een beetje technisch bent, en in elk geval een band kan wisselen wel te doen.
Ik was in oktober in peninsula valdes en toen waren de pinuins in punta tombo (iets ten zuiden ervan) de walvissen en de zeeolifanten de hoogtepunten. Als die er niet zijn in de tijd dat jullie er zijn, dan zou ik overwegen het over te slaan…
Vliegen is soms overigens niet veel duurder als de bus. Het nadeel is dat de prijzen per dag schelen, dus het moet net in je planning passen dat je op een goedkope dag kan vliegen.
Ik heb de tickets overigens bij terminala geboekt, dan scheelt je weer verplichte verzekeringen die je op andere sites wel moet betalen.
Ook kun je nog vanaf ushuaia met de boot naar punta arenas. Een aanrader! alleen wel prijzig…