Help ik kan niet kiezen en nog zoveel vragen!

Hallo!

Ik ga van 6 maart tot 1 april (kleine 4 weken) alleen rondreizen in Argentinie. Ticket naar Buenos aires is al geboekt! maar nu de rest nog! ik wil eigenlijk alles zien, maar dat is niet mogelijk!

Ik denk er over om met de bus eerst een rondje noorden te doen (Buenos Aires (4 nachten), Iguazu falls, Salta, Cordoba, mendoza, Buenos aires) en daarna naar Ushuaia te vliegen en vevolgens via Peninsula Valdes weer richting Buenos Aires te gaan om wellicht de laatste dagen Uruguay nog mee te pikken.

En dan mijn vragen:

• Lijkt dit een route die binnen 4 weken te halen is?
  • Zoniet… wat laat ik dan links liggen??
  • Sla ik nu echte must see’s over?
  • Van Ushuaia naar Peninsula valdes… beste met bus of toch vliegen (ik ben geen held met vliegen)?
  • Vliegtickets gewoon ter plaatse boeken?
  • Peninsula Valdes in Maart… is het dan walvisseizoen?
  • Als ik de laatste dagen nog van strand wil genieten is Uruguay dan een goed bestemming? Of zijn de stranden in Chili beter? gezelliger? mooier?
  • Ben ook op zoek naar een leuk hostel (wil wel private room) in buenos aires. heeft iemand een aanrader? Moet gezellig zijn (reis immers alleen), maar niet TE luidruchtig, en lekker centraal.

Geloof dat dit mijn vragen zo’n beetje wel zijn voor het moment… alle hulp, tips, aanraders stel ik enorm op prijs!

Groeten, Marjolein

Hola Marjolein,

Ik zou me beperken tot het rondje noorden & midden, je hebt een kleine 4 weken en dan kun je dit grote gebied redelijk goed verkennen. Om vervolgens nog weer af te zakken naar het zuiden… daarmee doe je Patagonië te kort, dat zou ik toch echt voor een andere keer bewaren. Mijn advies: doe óf het midden & noorden óf doe het zuiden.

Je kunt heel Argentinië gewoon niet afreizen in zo’n korte tijd, of je moet continu in het vliegtuig willen zitten en eigenlijk alleen de highlights doen die iedereen doet waarbij je vervolgens alleen maar andere buitenlandse toeristen tegenkomt en geen Argentijn hebt gezien na 4 weken…

Voordeel van de noordelijke route is ook dat je alles met de bus kunt doen (bespaar je flink wat mee op tickets en op hotelovernachtingen, want je kunt nachtbussen nemen).

Strand in april: lastig, ik zou gokken op Uruguay, maar je zult waarschijnlijk in je eentje op het strand liggen (of het moet het Paasweekend zijn, dan is het overal druk)…

Suerte, veel plezier met de voorbereidingen,

Jan

Leuk zeg, dat je dat gaat doen. begint alweer te kriebelen bij mij, net 3 weken terug, lijkt al een eeuwigheid…
Ik zou Peninsula Valdez niet doen, ik dacht al dat er dan geen walvissen waren (ik heb ze wel gezien, geweldig!) en idd ,maar heb hier een lijstje voor je opgezocht:

Walvissen half juni-half nov
Orka’s febr-apr. maar weet niet of dat er veel zijn, geen idee.
Zeeolifanten aug-half dec
Zeeleeuwen nov-febr.

Voor de rest is er niet veel te beleven daar. En in zo’n korte tijd zou ik dus zeker voor wat anders kiezen.
Chenque heeft goede adviezen, daar zou ik zeker wat mee doen.
Maar als je toch in BA bent, een dagje Colonia (Uruguay)vond ik persoonlijk erg leuk, als je van schattige oude dorpjes houd.

Hoi, dank je voor jullie adviezen! erg behulpzaam.
vrees alleen dat ik niet kan kiezen tussen of noord of zuid…:slight_smile:
dus mischien een korter rondje noorden - 2 weken (zonder mendoza) en dan vanuit BA naar zuiden vliegen om daar een kijkje te nemen - 2 weken? Van Ushuaia een stukje naar boven en van daar weer naar BA terugvliegen?
klinkt dat als ‘te veel’??

Hey,

Ik vertrek op 15maartook alleen voor een maand naar Argentinie. Ik zou eerst naar het zuiden gaan e(El calafate, Torres del Paine en Ushuaia). Wie weet komen we elkaar ergens tegen??

Groeten

Steven

Hoi Steven,
dank je wel voor je reactie.
waarom zeg jij eerst zuiden?
welke route ga jij zelf doen?
groeten, Marjolein

Mijn programma ligt verre van vast hoor. Ik ben nog maar begonnen;). Ik zou sowieso eerst het zuiden doen omdat midden maart hiervoor nog een goede periode is qua weer enzo. Sowieso wil ik daarnaast Mendoza, Salta en Iguazu aandoen. Hoe ik het ga plannen weet ik nog niet :slight_smile:

Hallo Marjolein,

Wat je wilt kun je inderdaad enkel doen met heel veel vliegen, maar volgens mij doe je ook dan jezelf en het land tekort. Stel je voor dat je een gebied tussen noord noorwegen en zuid spanje (is dat ongeveer 5000 km?) in 4 weken wilt zien. Ik zou vooral gaan genieten van het stuk dat je doet, noord of zuid.
Peninsula Valdes heeft geen walvissen in die periode, maar je hebt wel kans op de aan strand landende orka’s waar ze de jonge zeeleeuwen op het menu hebben…(hoog tij). Ik moet erbij vermelden dat je daarvoor waarschijnlijk wel een aantal dagen moet ‘spotten’ op locatie… er zijn geen walvissen en pinquins in deze periode.
Aanraders noorden, vanuit salta de quebrada van humahuaca, een tocht naar de salinas of als je avontuurlijk bent La Puna (bloedstollend mooi, te boeken vanuit Salta). Cafayate-Tilcara… Voor het midden (Cordoba) weet chenque wel het een en ander :slight_smile: Het zuiden, Calafate (tocht perito moreno en lago Argentina) , El Chalten… Ushuaia heb je genoemd… een bekend rijtje maar daarom niet minder mooi… toeristisch is daar toch een ander begrip dan hier, buiten de woonplaatsen is het erg leeg daar…

de beste wensen en succes met plannen!

Hans
www.lightvoyager-photoexpeditions.com

Hans

Hoi Hans, Dank je voor je reactie. Ja, ik neig op het moment toch meer naar het noorden. zuiden wil ik zeer graag ook zien, maar wellicht een andere keer dan maar. ik wil namelijk niet veel moeten vliegen, wil tijd hebben om goed de sfeer te kunnen proeven en reis liever met de bus. Verder lijkt het me in Salta en omstreken echt geweldig mooi! en wil ik ook zeker naar Iguazu.
Als iemand nog meer ‘must sees’ weet in noord en midden dan hoor ik dat graag!
Oh en wat is die trip naar ‘La Puna’ precies?
Een hele fijne 2de kerstdag!
groeten, Marjolein

Hola Marjolein,

Voor de Altiplano of la Puna moet je echt de hoogvlaktes van Jujuy en Salta in, een minder bekend gebied, onherbergzaam, ruig en hoog. Veel kleine dorpjes, volop inheemse invloeden, nog niet zo toeristisch als de Quebrada de Humuhuaca en daardoor zeer de moeite waard. Ook het gebied ten oosten van de Quebrada voldoet aan die voorwaarden (Santa Ana e.o.). Als je interesse hebt moet je maar eens contact met me opnemen.

Nog wat tips voor het noorden & centrum van Argentinie:

• Calilegua NP, een stuk bewaard gebleven jungle middenin de ruigte van Jujuy en Salta
  • Laguna Brava in La Rioja, een nog niet bekend park vol lagunas, wetlands, flamingo’s, vicuñas, etc. Ook erg geschikt voor alpinisme, met grote vulkanen en de Pissis, de twee na hoogste berg van Argentinie (6882 meter hoog)
  • Esteros del Iberá in Corrientes, enorme wetlands, moeilijk toegankelijk en daarom nogal kostbaar om te komen en te verblijven

En voor de rest kan ik je in Córdoba dingen laten zien waar zelfs de locals nog nooit van gehoord hebben…

Goede reis, suerte & felicidades,

Jan

Hola Lein,

Wat betreft Salta en haar omgeving, hier kun je makkelijk een week vermaken. De plaatsjes die Hans beschrijft …ja ze zijn super mooi en de natuur is hier erg divers! Je kunt het doen met een gehuurde auto,dagexcursies of met een prive gids… of natuurlijk een combi hiervan. Er moet ook ergens op het forum “excursies vanuit Salta” staan, daar staat ook het één en ander beschreven.
Volgens mij betekend La Puna de hoogvlakte… Wij hebben onlangs Belgische gasten gehad die een tocht van 8 dagen hebben gedaan met een gids, zij verbleven gem. op zo´n 4000m hoogte (gedaan met http://www.punaexpeditions.com.ar/ ) Zelf kennen wij het niet maar het moet inderdaad geweldig mooi zijn. Wel gehoord dat je aardig in je buidel moet tasten voor deze trip…

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Ps Elke dag gaan er bussen van en naar Iguazu of vliegen dat kan ook maar alleen op maandag en vrijdag met Andes - is ook een onderwerpje hier op het forum geweest :slight_smile:

Saludos
AlexyRijkje
San Lorenzo (Salta)

Nou echt geweldig Chenque en Hernandez! ik heb hier veel aan. Ik heb ook op de site van Puna expeditions gekeken en ze een mailtje gestuurd voor meer informatie. Moet zeggen dat hun site er erg goed uitziet! ben wel erg benieuwd naar de kosten voor deze trips.

Ik ben wel geinteresseerd om een dag of 4 de bergen in te trekken. lijkt me een mega ervaring!
Dus Chencque, meer info is altijd welkom!

groeten, Marjolein

Hola Lein,

Ik heb je even een privébericht gestuurd,

groet
Jan