Vanaf 10 oktober ga ik 4 weken door Argentinië reizen met mijn vriendin. Ondanks dat het land ontzettend groot is (en 4 weken dus best kort), willen we toch graag zoveel mogelijk zien. Met name de diverse mooie natuur spreekt ons aan. We nemen een tentje mee, maar willen af en toe ook in hostels slapen.
Nu zijn we dus aan het puzzelen wat de beste manier van vervoer is en wat de beste route is. Autohuur valt duur uit, omdat we de auto dan niet zouden terugbrengen op dezelfde locatie. Bovendien kost zelf rijden veel tijd (t.o.v. nachtbussen). Overal lees ik dat de (nacht)bussen prima en comfortabel zijn. Sommige stukken zijn echter niet te doen met de bus en zullen we dus met een binnenlandse vlucht moeten doen. We willen het aantal vluchten echter beperken, omdat we dan nog niet veel van het land zien en het vliegtuig bovendien slechter is voor het milieu. Alles afwegende hebben we nu de volgende route bedacht.
We zijn benieuwd wat de Argentinië kenners hiervan vinden.
Is dit te doen?
Of zijn dit toch een beetje te veel busritten in 4 weken?
Met name het stuk tussen Iguazu en Mendoza is wel lang, maar wel de moeite waard?
Welke ritten kun je ook overdag doen en zijn de moeite waar om overdag te doen?
dag 1 Amsterdam - Buenos Aires
dag 2
dag 3 Buenos Aires - Mercedes BUS 8:45 uur 740 km
dag 4
dag 5
dag 6 Mercedes - Iguazu BUS 10:31 uur 845 km
dag 7
dag 8
dag 9 Iguazu - Cordoba BUS 22:00 uur 1409 km
dag 10
dag 11 Cordoba - Mendoza BUS 12:00 uur 630 km
dag 12
dag 13
dag 14 Mendoza - Bariloche BUS 15:10 uur 1221 km
dag 15
dag 16
dag 17 Bariloche - El Calafate VLIEGTUIG 1:45 uur
dag 18
dag 19
dag 20
dag 21 El Calafate - Monte Leon BUS 5:30 uur 436 km
dag 22
dag 23 Monte Leon - Puerto Madryn BUS 12:30 uur 1000 km
dag 24
dag 25
dag 26 Puerto Madryn - Buenos Aires VLIEGTUIG 1:45 uur
dag 27 Buenos Aires Amsterdam
In de bus zitten is helemaal niet onprettig in Argentinie, dus no worries daar. Maar de meeste afstanden worden alleen ´s nachts afgelegd (waardoor je ook weer een overnachting in een hostel uitspaart). Soms overdag, maar dan heb je alleen de minst luxe klasse, die overal stopt en er 2x zo lang over doet.
Mercedes (provincie Corrientes!) zie ik staan, dat is vast om de Esteros de Ibera te bezoeken? Neem dan eens contact op met de twee dames Virginia en Graciela (deliciasdelibera@yahoo.com.ar) die een leuk hostel runnen in Mercedes zelf en uitstekend kunnen helpen met bezoeken van de Esteros! Een echte aanrader en ze spreken vloeiend Engels, wat wel handig kan zijn voor veel mensen.
En ik denk dat ik ervoor zou kiezen om Mendoza eruit te laten, ten gunste van een langer verblijf in Bariloche, of in El Calafate om dat uit te breiden met El Chaltén.
Verder zie ik dat je het laatste stukje met een vlucht wilt doen, van Puerto Madryn naar Buenos Aires, maar dat is nou juist een stuk dat heel veel mensen met de bus doen, ook ivm de vrij dure vlucht voor dit relatief korte stuk (nog steeds 2 uur vliegen hoor).
Het zal wel mijn liefde voor het land zijn daar denk ik, maar ik mis het noordwesten met de hoge Andes en zijn overweldigende natuur en cultuur. Liever dan naar Cordoba en mendoza te reizen zou ik denken aan salta, Quebrada van Humahuaca en Cachi- Cafayate. Verder, als jullie bijzondere natuurliefhebbers zijn kun je ook denken aan een excursie naar de puna, de hoogvlakten met zoutmeren van het noordwesten.
De tocht met de bus van iguazu naar cordoba/mendoza is voor zover ik kennis heb van de gebieden waar je doorkomt maar beperkt interessant… heel veel vlak en eentonig.
en ja,… je hebt er inderdaad veel reisdagen in staan, want ook als je ergens bent zul je nergens stilzitten! (ok… behalve in de esteros, wat meest per boot wordt gedaan). Monte Leon is een goede keus, weinig mensen bezoeken dit en andere o zo interessante natuurparken aan de kust!
Ik ben het wel met Hans eens, pak voor het ruigere natuurschoon in ieder geval Salta & Jujuy mee en probeer dan ook daar eens van de gebaande paden af te wijken (bijv. een bezoek aan NP Calilegua in Jujuy).
Het traject Iguazu - Salta kun je nog relatief goedkoop vliegen met Andes (www.andesonline.com), op maandag en vrijdag direct.
@Flipsen: Ja, we zijn inderdaad van plan om Esteros del Ibera te gaan bezoeken. Bedankt voor de tip voor het hostel in Mercedes. Ziet er leuk uit. Maar ik denk dat we toch zo snel mogelijk proberen door te reizen naar Colonia Carlos Pellegrini en daar gaan kamperen Zal alleen wel even puzzelen worden om daar te komen (4WD) en vanuit daar weer door te reizen naar Iguazu, aangezien alle nachtbussen echt midden in de nacht in Mercedes of Posadas lijken te komen… Kennen jullie nog andere sites dan www.plataforma10.com om bussen te reserveren?
Mendoza overslaan is wel een goed idee denk ik. Wellicht kunnen we beter meer tijd nemen in Esteros del Ibera en Iguazu en dan van daaruit vliegen naar Bariloche. Alleen is het van Bariloche naar El Calafate eigenlijk ook weer niet te doen met de bus, dus dan zouden we twee keer achter elkaar moeten vliegen…
@Hans. Ja het Noordwesten… Dat ziet er ook mooi uit, maar zelfs met 4 weken moet je keuzes maken. Ik denk dat we voor dit gebied een andere keer terug moeten komen en het dan combineren met Bolivia en/of Peru.
Dan nog een algemene vraag. Het is natuurlijk nog geen hoogseizoen, dus hoe zit het dan met het reserveren van bussen en vliegtuig? Hoeveel dagen van te voren moet je dat doen? We willen zo min mogelijk van te voren vastleggen, om zo flexibel mogelijk te reizen, vandaar.
Bussen gaat lukken, die tickets kun je vaak zelfs nog dezelfde dag kopen. Houdt alleen rekening met feestdagen, zoals 12 oktober, rond die periodes is het altijd veel drukker… een andere site om bustickets te reserveren ken ik helaas niet.
Vliegtickets zou ik wel aanschaffen, het is druk in Patagonië in oktober/november.
We zijn inmiddels terug van een fantastische reis door Argentinië. Uiteindelijk is de route toch wat anders geworden dan de optie hier boven. Voor mensen die nog moeten plannen: hierbij alsnog de route die we hebben afgelegd.
dag 1 Amsterdam - Buenos Aires
dag 2 Buenos Aires - Mercedes AVOND/NACHTBUS
dag 3 Mercedes - Colonia Carlos Pellegrini (Esteros del Ibera) Lokale bus
dag 4
dag 5
dag 6 Colonia Carlos Pellegrini - Posadas 4WD + Posadas - Iguazu BUS
dag 7
dag 8
dag 9
dag 10 Iguazu - Buenos Aires NACHTBUS
dag 11 Buenos Aires - Bariloche VLIEGTUIG
dag 12
dag 13
dag 14
dag 15 Bariloche - San Antonio Oeste NACHTTREIN (Tren Patagonica)
dag 16 San Antonio Oeste - Puerto Madryn BUS
dag 17
dag 18
dag 19
dag 20 Puerto Madryn - Rio Gallegos NACHTBUS
dag 21 Rio Gallegos - El Calafate BUS
dag 22
dag 23
dag 24 El Calafate - El Chatén BUS
dag 25
dag 26 El Calafate - Buenos Aires VLIEGTUIG
dag 27 Buenos Aires - Amsterdam
Het kopen van de buskaartjes hebben we elke keer op de busstations (Terminal de omnibus) gedaan. De beschikbaarheid was in deze periode geen probleem. De kwaliteit van de bussen varieerde, maar was over het algemeen erg goed en betaalbaar. Veel relaxter reizen dan met het vliegtuig in ieder geval!
Het regelen van de binnenlandse vluchten via internet ging erg moeizaam en er was weinig beschikbaarheid. Omdat we flexibel wilden zijn hadden we dit dus niet van te voren geboekt en dus namen we dat maar voor lief. Maar als je zekerheid wilt is het dus wel aan te raden dit van te voren te boeken. Helaas zijn de afstanden gewoon te groot om alles met de bus te doen, tenzij je echt veel tijd hebt natuurlijk
Als jullie enthousiast zijn over jullie rondreis door Argentinië, misschien is het dan een idee hierover wat te schrijven in de topic “Reiservaringen Argentinië”? > http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=45951
Vooral ook omdat de route die jullie hebben gedaan via Esteros del Iberá - Posadas - Iguazú en het traject Bariloche - San Antonio Oeste - Puerto Madryn niet zo vaak aan bod komt hier…
@ Marion
Dat kan natuurlijk ook inderdaad Het is wel maar 1 maatschappij die misschien niet in heel Argentinië rijdt?
Was je tevreden over Andesmar? Wij hebben een nachtbus van El Pinguino gehad (gekocht bij het Andesmar loket en volgens mij van hetzelfde bedrijf), maar daarover waren niet zo tevreden. Oude bus, niet goed schoongemaakt, geen wc papier en geen water uit de wc kraan, beneden muf boven veel te warm, geen eten, etc…