Salta-Mendoza: 4WD noodzakelijk?

Hi allemaal,

Wij willen vanaf 3 oktober voor 2 weken een auto huren om naar Mendoza te rijden. Volgens mij moet dit makkelijk met een reguliere auto kunnen, maar we kregen te horen van 1 van de organisaties waar we een offerte opgevraagd hebben, dat dit alleen met een 4WD af te leggen is. Hebben jullie ervaring hiermee en dan specifiek voor dit traject?

Wij hebben een auto nodig voor 4 volwassenen en bagage; nog tips wat voor een auto nog te doen is? Gezien de zeer hoge drop off fees zijn we op zoek naar een auto die betaalbaar is en ook voldoende ruimte biedt.

Alvast bedankt voor jullie moeite.

Groet,
Petra

Ik weet natuurlijk niet welke organisatie dit heeft gezegd (wij waren het in ieder geval niet), maar echt nodig is het niet, zeker niet in oktober. Als jullie de bagage “binnen de perken” kunnen houden zou ik gewoon voor een grote middenklasse gaan.

Ook de ripioweg tussen Cafayate, Cachi en Salta (als jullie daarlangs willen) is prima met een gewone auto te doen. De rest van de route is allemaal geasfalteerd, tenzij jullie er zelf voor kiezen daarvan af te wijken. Maar dat een 4WD noodzakelijk is vind ik onzin.

Dropoff kosten zijn inderdaad erg hoog, dus wat ik onze klanten meestal aanraad is om een auto in Mendoza te huren, vervolgens met de luxe nachtbus of per rechtstreekste vlucht naar Salta te gaan en daar weer een auto te huren. Maar met 4 personen zullen de dropoff kosten wellicht per persoon niet zo zwaar wegen als een vlucht of busticket. Hou wel rekening met brandstofkosten natuurlijk :slight_smile:

Het is een erg mooi traject om te rijden, zelf diverse keren gedaan, maar hou rekening met grote afstanden die overbrugt moeten worden. Een handige site/routeplanner is www.ruta0.com.

Suerte!

Thanks voor je heldere antwoord. Waar moeten we ongeveer aan denken bij een grote middenklasse auto?

Bij onze vaste verhuurder maken we meestal gebruik van een Toyota Corolla sedan uitvoering, groot genoeg voor 4 personen en een redelijke bagageruimte.

Als je nog wat groter wil kan je ook kiezen voor bijvoorbeeld een Zafira:

Of zelfs een Hyundau H1:

Maar niet alle verhuurbedrijven bieden deze auto´s aan. Uiteraard geldt ook: hoe groter, hoe duurder :slight_smile:

Het komt een beetje als mosterd na de maaltijd (mijn reactie), maar het is jammer te vernemen dat jullie verkeerd zijn voorgelicht over dit traject. Voor het traject Mendoza - Salta volstaat een gewone personenauto, vooral als jullie de ritten beperken tot geasfalteerde wegen.

Nog een ander heel mooi traject, waar wél een 4x4 voor is vereist, is de rit de Puna in. Hierbij ga je vanaf ongeveer Hualfín (boven Belén - Catamarca) de hooglanden van Catamarca & Salta in, de ruta 43. Overigens is mijn advies altijd om dit mét een privégids te doen, iemand die het onherbergzame gebied op zijn duimpje kent. Het is zó ruig dat er over honderden kilometers niemand woont, er geen mobiel signaal is, geen brandstof, etc. Het natuurschoon is overweldigend…

geniet van Argentinië,

Jan

Een 4x4 is alleen aan te beveen als je echt offrad gaat rijden voor Cuyo geldt dat alleen het park Valle de la Luna “noodzakelijk” is met 4x4, omdat je daar met je eigen auto en met gids aan boord ingaat.
Ik heb half patagonie doorkruist, ook de ripio’s, met een FIAT espacio… Gewoon niet te hard rijden. :wink: