Mendoza - Salta overland

Hallo,

Ik kom met mijn gezin half januari in Mendoza aan en heb op 26 januari de terugvlucht van Salta naar BA. Ik denk eraan een auto te huren in Mendoza en dan naar het Noorden te rijden. Maar zal ik via Cordoba gaan of via de RN40?

Mijn kinderen zijn 9 en 11 jaar. We hebben niet veel tijd dus moeten keuzes maken, een route door een mooi gebied doe ik graag per auto, maar pas in een Noordelijker stad een auto huren is ook een optie (vanwege hitte, meer van hetzelfde, …).
In dat geval nemen we een nachtbus of zo naar die Noordelijker stad.

Wie heeft er tips/adviezen? ALvast zeer veel dank.

Remco

Beste Remco,

De route Mendoza - Salta is op zich erg fraai, zeker over de ruta 40 (niet over Córdoba gaan, maar via La Rioja en Catamarca). Het is écht het authentieke Argentinië met waanzinnig mooie landschappen en veel leegte. Je hebt minimaal een week nodig om deze route af te leggen en ook nog wat te willen zien.
Als je in Mendoza een auto huurt en deze in Salta achter wilt laten betaal je forse “drop-off” kosten. De vraag is of die opwegen tegen de andere variant: in zowel Mendoza als Salta een auto huren en tussen de twee steden een vliegtuig (directe vlucht) of nachtbus pakken…qua tijd maakt het niet zoveel uit, als je in Mendoza een auto huurt en daarmee de regio verkent ben je 4/5 dagen kwijt en dan vervolgens naar Salta afreist per bus/vliegtuig, dan zal je in Salta ook minimaal 4/5 dagen nodig hebben de regio te verkennen… je ziet het, allebei de varianten hebben voor- en nadelen. Houd wel rekening met extreem hoge temperaturen, in Talampaya (nationaal Park in La Rioja) kan het in de zomer 45 tot 50 graden worden, het is bijna allemaal woestijn waar je doorheen rijdt. Dus huur een goede auto, met goede airco!

groet,

Jan

Zeer bedankt voor je waardevolle informatie jan!
Remco