Met de auto van Salta naar Mendoze

Mijn vriend en ik ga in oktober voor 4 weken naar Argentinie. We beginnen in BA en vliegen daarna naar Salta. We willen daarna van Salta naar Mendoza rijden. Eigenlijk willen we ook de zoutvlaktes zien.
Is dit verstandig met de auto? En heeft iemand nog tips? Hoelang moeten we hiervoor uittrekken? Heeft iemand ook een tip voor een verhuurbedrijf in Salta?

Groet,
Minke

Hola Minke,

De trip van Salta naar Mendoza per auto is erg interessant, wij bieden deze trip zelf ook veel aan als self-drive, maar dan vaak in een driehoek vorm, bijv. Salta - Mendoza - Córdoba - Salta.

Tussen Salta en Mendoza zijn vele dingen interessant, alles hangt er van af hoeveel tijd je hebt om van de vaste route (grofweg de ruta 40) af te wijken. Hier een korte opsomming:

• Ruta 68 naar Cafayate
  • evt. een stuk ruta 40 noordelijk van Cafayate richting Molinos en Cachi pakken (voor de schitterende omgeving)
  • Quilmes ruïnes
  • Tafí del Valle (Tucumán)
  • Vanaf Hualfin naar El Peñon (de Puna van Catamarca in, let op: veel onverhard en weinig bewoonde wereld)
  • Fiambala & Tinogasta, voor o.a. de “ruta de adobe” & de thermale baden (Catamarca)
  • Chilecito/Cuesta de Miranda/Villa Union (La Rioja)
  • Talampaya (La Rioja)
  • Valle de la Luna (Ischigualasto) in San Juan

Houd er rekening mee dat wanneer je de huurauto in Mendoza achterlaat je forse drop-off kosten zult betalen. Daarom adviseren wij onze klanten vaak om én in Salta een auto te huren en daar het rondje tot Tucumán te doen en weer terug te keren naar Salta. Dan de bus of een vliegtuig pakken naar Mendoza en van daar uit een autotocht maken met o.a. een bezoek aan de parken Talampaya en Ischigualasto.

Maak er een mooie tocht van, zorg voor voldoende benzine in de tank want er is de laatste tijd geregeld schaarste!

groet uit Córdoba,

Jan

pracht route van jan, zeer aanbevelenswaardig. Als je tijd hebt zou ik eerst nog een klein stukje noord erbij pakken, de Quebrada (gorge) van Humahuaca. Met een dag of 3 kun je al veel zien daar en een dagje Salinas Grandes meepakken. Dat kan allemaal over asfalt via zeer mooie routes.
Als je een hotel neemt in Tilcara (centraal) rijd je overal gemakkelijk naar toe. Je kunt op de bonnefooi naar Tilcara, of vooraf iets regelen.

Dank je wel heren! We maken een rondje en Tilcara stond ook op ons lijstje.
Tot Bariloche is het plan rond. Daarna dilemma’s. We willen heel erg graag nar Patagonie, maar de vluchten daarheen zijn erg prijzig. Weten jullie of Aerolinas de enige maatschappij is die naar El Calayate vliegt? Raden jullie aan om nu maar toch de duurdere vlucht te boeken of te wachten tot we in Argentinie zijn?

Groetjes,
Minke

Hola Minke,

Vluchten zou ik zeker op voorhand boeken naar Patagonië in oktober. LAN vliegt ook direct op El Calafate volgens mij (vanaf Buenos Aires). Bariloche is nog steeds redelijk onstabiel i.v.m. de problemen met de beruchte aswolk (op dit moment is er wél activiteit).

Groet uit Catamarca (on the road),

Jan