Reis door noordwest Argentinië, Chili en Bolivia - Advies gevraagd

Drie jaar na onze vorige reis door Patagonië (met vele bijzondere ervaringen, o.a. de Tren Patagonico en de Navimag Ferry) gaan we in maart/april opnieuw voor zes weken naar Zuid-Amerika.
We gaan verder waar we de vorige keer zijn geëindigd: in Santiago de Chile.
En de terugvlucht is geboekt vanuit Santa Cruz in Bolivia.

Daartussen ligt nog niet veel vast, maar hebben we wel de volgende plannen:

1 maart - vlucht naar Santiago, via Madrid
2-4 maart - Santiago, Valparaíso
5 maart - per bus naar Mendoza
6-9 maart - Mendoza en omstreken (o.a. Fiesta Nacional de Vendimia)

10-15 maart - reis Mendoza naar Salta (per auto?) met o.a. Parque Nacional Talampaya, Valle de la Luna
16-20 maart - Salta, Jujuy en omstreken, Abre del Acay ?

21 maart - per bus naar San Pedro de Atacama
22-25 maart - San Pedro de Atacama
26-28 maart - reis SPA naar Uyuni als driedaagse excursie, ervaringen?

29-30 maart - uitrusten in Uyuni, reis naar Potosí
31 maart - 2 april - Potosí
3-5 april - Sucre
6-8 april - Santa Cruz
9-10 april - vlucht naar Amsterdam, via Lima en Madrid

Enkele vragen die we hebben:

• hoe makkelijk is het om zelf met de auto van Mendoza naar Salta te rijden en ondertussen de diverse attracties te bezichtigen?

• hoe goed zijn de wegen (deels RN40?) te bereiden in maart?

• eventuele adviezen voor een autohuur van 12-13 dagen met ophalen in Mendoza en afleveren in Salta?

• moeten we de excursies in SPA (o.a. Lajuna Cejar) en van SPA naar Uyuni al vooraf boeken of kan dat nog gemakkelijk bij aankomst in SPA?
    (we spreken Spaans, hebben niet noodzakelijk een Engelstalige gids nodig; liever niet zelfs)

• hoe is het vervoer in Bolivia? zijn er bussen en treinen om vanuit Uyuni in Potosí, Sucre en uiteindelijk Santa Cruz te komen?

Alvast dank voor antwoorden.
Frank

Hallo Frank,

Ik antwoord hier je vragen aangaande Argentinië: het stuk Mendoza - Salta is erg aantrekkelijk, de ruta 40 is grotendeels geasfalteerd tussen Mendoza en Cafayate. Vanaf Cafayate naar Cachi is onverhard, maar goed te doen. Het stuk Cachi naar San Antonio de los Cobres zou ik je afraden in maart, juist ná het regenseizoen is de kans groot dat dát stuk niet begaanbaar is (of heel slecht is). Sla dan ook vanaf Cachi af richting het oosten, over de ruta 33 kom je via de Cuesta de Obispo (mooi!) ten zuiden van Salta uit. Ik zou je dan ook zeker aanraden dat traject Mendoza - Salta zelf te rijden, is één van de populairdere routes in ons aanbod van self-drives.

De drop-off kosten voor het achterlaten van een auto die gehuurd is in Mendoza en wordt ingeleverd in Salta zijn hoog. Anderzijds is het een prachtige route, dus je moet zelf bepalen óf je de extra kosten de moeite waard vindt. Als je niet zelf rijdt zul je de bus moeten nemen of moeten vliegen en die kosten kun je laten opwegen tegen de drop-off kosten…

Maak er een mooie reis van!

groet,

Jan

Hoi!

Van auto’s huren weet ik niks af. Het vervoer in Bolivia gaat echter prima met bussen, ook op de routes die jij noemt. De bussen zijn wel een héél stuk minder luxe dan in Argentinie. Het zijn normale bussen, meestal zonder wc (ook als ze zeggen dat er wel een wc inzit. En eigenlijk ook als die er idd in zit, want meestal is het kapot ;)). Maar naar mijn ervaring rijden er redelijk veel bussen en vertrekken ze op tijd. Onderweg heb ik wel vaak vertragingen meegemaakt wegens protestanten die de weg blokkeerden.

Bedankt voor de antwoorden.
Op het Chili forum heb ik ook nog informatie gevonden over de reis naar en de excursies in San Pedro de Atacama.
Dus alles moet goed komen :slight_smile:

We gaan, ondanks de hoge drop-off kosten, toch met de auto van Mendoza naar Salta.
En zullen t.z.t. ook wel langs gaan bij Casa Hernandez.
Alleen weet ik nu nog niet precies welke dag/dagen we in de buurt zijn.
Voorlopig alleen een B&B geboekt in Mendoza i.v.m. de wijnoogstfeesten begin maart.

Voor wat betreft de autohuur: iemand ervaring met Cactus autoverhuur?
Die lijkt qua prijs vrij goed uit de bus te komen.
Ander aanbieder die ik tegenkwam zijn sixt, avis, budget en europcar.

Frank

1 like

Ik ben nog op zoek naar bussen vanuit Salta naar San Pedro de Atacama.
Maar op plataforma10 kom ik er geen tegen.
Doen er echt geen Argentijnse bussen deze route?
Wat zijn de alternatieven?
Ik heb Geminis.cl nog gevonden als Chileense maatschappij, maar kan daar geen online reserveringen doen.
Wie weet meer over deze reis?

Hola Frank,

Vanuit Salta vertrekken 3 verschillende busmaatschappijen:

Geminis, Pullman en Andesmar …
Ik kom er nog op terug wat bereft vertrektijden ect…

Saludos

Alex y Rijkje
www.lacasahernandez.com.ar
San Lorenzo (Salta)

Let op dat ze niet dagelijks gaan (Pullman en Geminis). Andesmar kan je online boeken via www.andesmar.com.ar, Pullman en Geminis niet. Maar je kan enkele dagen voor vertrek kaartjes kopen bij de terminal, niet zo´n probleem. Vertrekken rond 07:00 geloof ik, maar dat weten Alex en Rijk vast beter :wink:

Dank Jack voor het bijspringen!!
Frank,geloof dat wij jullie overmorgen hier mogen ontvangen niet? Gaat goedkomen!!

Saludos

Alex y Rijkje
www.lacasahernandez.com.ar
San Lorenzo (Salta)

Klopt Alex. De 18e komen we naar jullie. Via de RN68 :slight_smile:
We zitten nu twee nachten in Santa Maria i.p.v. Cafayate.
Saludos,
Frank