Na bekiijken van zoveel vroegere topics rond het onderwerp brutto/netto lonen in Aruba lig ik er toch van wakker want het was niet echt duidelijk. Maar eerst wil ik wel zeggen dat de vragen die ik hier stel kunnen zo zielig en mercantiel lijken als wat maar ze bepalen wel of ik naar Aruba zal gaan of niet (en “niet” is een optie).
Binnenkort krijg ik het contract van mijn nieuwe arubiaanse werkgever waar mijn loon aageduid zal worden.Nu de vraag is heeft het zin om dit cijfer dan naar nederlandse/belgische standarden te interpoleren?( want als ik het goed snap zijn de bruttolonen in Aruba lager). Is er een soort benadering die ik kan toepassen om op basis van arubiaanse brutto arubiaanse netto te berekenen als het over alleenstaande persoon gaat rond 30 j met universitair diploma tewerk gesteld in een privee bedrijf binnen de gezondheidszorgsector?
Opvoorhand bedankt
Beste Michael
Allereerst moet je de salarissen niet omrekenen naar NL/Belgische standaard. De kosten van levensonderhoud liggen hier anders en het laat zich lastig vergelijken. Als alleenstaande universitair geschoolde met een dosis ervaring zou je al snel moeten komen aan een salaris van rond de 5000/6000 Afl. bruto, hetgeen neerkomt op ongeveer 4000/5000 netto. Daarvan kun je op Aruba goed leven, zeker zonder gezin. Vuistregel is dat je ongeveer 1/3 van je bruto salaris mag besteden aan kale huur, dus een huis van max. 2000 afl. per maand is haalbaar. En daar kun je zeker aardige huizen van huren, als tenminste je werkgever daar al niet in voorziet.
Sommige dingen zijn hier veel duurder (aantal levensmiddelen bijv.), maar andere dingen zijn weer veel lager geprijsd, het is een kwestie van je leven een beetje voorzichtig inrichten en daar een goede balans in vinden. Je zult omgerekend maar ook feitelijk per definitie minder verdienen dan in NL of Belgie, dat is een gegeven en je zult er zeker ook niet financieel op vooruit gaan, maar dat is ook niet het argument waarom mensen naar Aruba vertrekken. De andere manier van leven met minder hectiek, het mooie klimaat zijn doorgaans argumenten waarom mensen deze stap nemen. Kom hier ook niet als je denkt dat een paar jaar Aruba een waardevolle bijdrage kan zijn voor het academisch niveau van je cv, want dat zal ook niet het geval zijn. Wij lopen hier nog steeds flink achter op medisch/technologisch gebied en moeten voor de meest geavanceerde technieken uitwijken naar andere landen. Maar je schreef dat je geen rijbewijs hebt. Dat zal zeker heel lastig worden, het openbaar vervoer is hier uitermate beperkt en het eiland kent (nog) geen fietspaden. Fietsen is ronduit gevaarlijk, automobilisten houden geen rekening met je en de vele loslopende honden zullen je graag achtervolgen.
Jammer dat ik je niet een eenvoudige rekensom kan geven om de salarissen te vergelijken, maar nogmaals, met bovengenoemd salaris zul je hier goed kunnen leven, mits je natuurlijk geen financiele lasten in Belgie hebt (onverkoopbaar eigen huis bijvoorbeeld) waardoor een gedeelte van je loon in dure Euro’s terug moet naar Belgie.
Ik hoor wel als je nog meer wilt weten.
Veel dank voor uw medewerking.Dat zal mij nu veel helpen. Ik hoop dat het behalen van rijbewijs niet al zo een onoverkomelijk karwei zal worden zelf s als t maar voor enkele jaren in Aruba is.Trouwens, de website is precies schoner geworden.
Heb je ook een idee wat een gezin nodig heeft om te leven wat salaris betreft? Ivm aankomende arbeidsvoorwaarden voor mijn man, proberen we een idee te vormen van wat nodig is. We hebben net een tijd achter de rug van overleven, (crisis) en zijn dat wel beu. We hoeven ook niet rijk te zijn/ te worden (gingen we wel naar Dubai!!), maar elk dubbeltje omdraaien…pfffff. Uitgaande van 1 salaris. Alvast bedankt!
lastige vraag, uit hoeveel personen bestaat je gezin, wat is de leeftijd van de kinderen indien die er zijn, welke eisen stel je aan een huis/tuin/zwembad (nee is hier geen extreme luxe hoor, veel huizen hebben een zwembad). Laat ik het anders stellen: een gemiddeld loon per persoon op Aruba, waarbij de meeste partners in een relatie beiden werken is ongeveer Afl. 2500 bruto. Het gezamenlijk inkomen is daarmee dan al snel rond de 4000/5000 bruto, trek daarvan af ongeveer 15% - 20% pp voor inhoudingen soc.lasten, LB, ziektekostenverzekering en ga uit van een min. huur van een eenvoudige woning van Afl. 1500 per maand en water/electra wat al snel rond de 750 afl. min. per maand uit zal komen. Het zijn schattingen en veel mensen zullen roepen dat het te hoog of te laag is, maar na ruim 10 jaar op Aruba heb ik wel een idee wat voor Nederlanders enigszins haalbaar is. De water/electrapost is hoog want je zult s nachts toch graag de airco aan laten en dagelijks (meerdere malen) douchen is in deze hitte ook niet overbodig. Energie en water zijn hier erg duur. Je dagelijkse boodschappen zijn ook niet al te goedkoop en je rekening zal hoger uitvallen dan je in Nederland gewend bent, uitgaande dat je toch graag bij Europese zaken zoals Superfood zult willen winkelen. Hier zijn veel producten te koop die je ook bij Jumbo in NL vindt, maar daar hangt wel een prijskaartje aan. De kleine Chinese supermarkten die overal op het eiland te vinden zijn, zijn acceptabel voor voorverpakte niet datumgebonden producten, maar voor bederfelijke waar zijn de normen daar toch vaak anders dan in Nederland. Je zegt ik wil niet ieder dubbeltje om moeten draaien en misschien een beetje plezierig wonen. Dan kom je al snel uit op bijv. wonen richting Noord, waarbij de huren hoger liggen en je al snel uit moet gaan van 2000/2500 voor een woning. En wil je ook nog eens jaarlijks terug naar Nederland bijvoorbeeld, dan stel je kostenplaatje maar rustig flink bij. Voor een gericht advies moet je me toch wat meer info geven, bijv. in een PB