Mijn man kan een baan krijgen op Aruba. Hij gaat daar 7.000 gulden BRUTO per mand verdienen. Omrekenen naar zijn huidig salaris is zinloos, omdat het natuurlijk daar allemaal andere verhoudingen zijn. We zitten nu met de volgenden vragen:
[ol]
[li]7000 gulden bruto, wat is dat NETTO?[/li][li]is dit netto-bedrag genoeg om van te leven met een gezin met 3 kinderen?[/li][li]waar (in welke buurt) kunnen we het best een huis huren?[/li][li]wat zijn reeele huurprijzen voor een huis met minimaal 3 slaapkamers?[/li][/ol]Wie is er zelf door dit proces gegaan en zit nu (tijdelijk) op Aruba? We hebben nog zoveel meer vragen en we zouden het op prijs stellen met een paar ervaringsdeskundigen te mailen over dergelijke onderwerpen.
Hoi,
Als het nog nodig is: bij ons 7300 bruto is ongeveer 6600 netto in het eerste jaar en 6250 in het tweede en latere jaren (i.v.m. belastingvoordeel in eerste jaar)
Groetjes Kim
de bruto netto vraag is al beantwoord, maar de overige vragen nog niet zie ik. je kunt van dit salaris op het eiland behoorlijk leven, maar met drie kinderen en een niet werkende partner is het voor nederlandse begrippen niet superroyaal. reken voor een huis al snel met 2000 florin per maand excl. water en electra (samen ook al snel goed voor zo’n 800 tot 1000 florin/mnd voor een gezin van 5 personen. hoewel de prijzen sinds de laatste maand fors dalen, wat ook al geen goed teken is, want dit kan resulteren in een deflatie vanwege een stilvallende economie. Immers als er geen vraag meer naar producten en diensten is zakken de prijzen,wat aanzienlijk ernstiger is dan inflatie. kortom ook Aruba zal niet aan een financiele crisis ontkomen zoals het er nu uitziet. In het algemeen kun je het beste wonen richting Noord dus ten westen/noordwesten van Oranjestad. Maar dat zijn dan wel weer duurdere huizen dan bijv. richting Savaneta en veel duurder dan bijv. in San Nicolas. Het hangt ook een beetje af van de scholen waar je je kinderen op wilt geven, want geen kind kan met de fiets naar school, dat is levensgevaarlijk want er zijn geen fietspaden en het verkeer is absoluut niet op fietsen berekend, dus je zult ze moeten brengen en halen en dan is het handig niet te ver van de school af te wonen. De scholen hebben overigens wachtlijsten, zeker de goede scholen, er zit nogal verschil in dus het is nog maar de vraag of je ze ingeschreven krijgt. Als je meer vragen hebt, laat maar even weten. Ik woon hier al jaren dus kan wel wat over Aruba en haar samenleving zeggen
Enorm bedankt voor je reactie, hier kan ik wat mee! Het is nu inderdaad allemaal erg spannend met de financiele crisis. Ik ben ook bang dat het niet echt makkelijk wordt met dit inkomen alleen. Op zich zou ik best wel willen werken, maar dan parttime. Ik heb begrepen dat dit op Aruba niet vaak voorkomt en dat het dus moeilijk is een baan te vinden in parttime verband. Klopt dit met jouw ervaringen, Grumpy?
ja klopt, parttime werk is op Aruba niet of nauwelijks aan de orde. Het hangt natuurlijk wel af van je beroep. En je zult waarschijnlijk voor jezelf ook een werkvergunning aan moeten vragen. Als je een beroep hebt waar ook veel Arubanen voor te vinden zijn, kan die vergunning wel eens heel moeilijk worden. Arubanen gaan immers bij vacatures altijd voor, vaak zelfs als ze minder gekwalificeerd zijn voor een baan. Bij een vacature moet een werkgever altijd eerst de kandidaten in aanmerking nemen die hem door het job center, zeg maar het lokale arbeidsbureau, worden aangegeven en een eventuele afwijzing moet goed gemotiveerd zijn. Alleen als je over bijzondere kwaliteiten beschkt, die op Aruba niet te vinden zijn, is die werkvergunning niet zo’n probleem. Nu zijn er in september 2009 verkiezingen en afhankelijk van de uitslag kan dit allemaal wel weer veranderen, dat hebben we eerder gezien, maar dat is nogal onzeker allemaal. Hoe oud zijn je kinderen eigenlijk? Als ze klein zijn is er goede en betaalbare kinderopvang, omdat hier de meeste stellen samen werken. Stel maar gerust meer vragen, want ik kan me voorstellen dat er veel dingen onzeker zijn. Heeft je man de functie al aanvaard of zijn jullie nog in het nadenk-stadium?
Wauw, Grumpy, wat fijn dat je zo snel reageert! Mede door de financiele perikelen, zitten we nog in het nadenk-stadium. Er spelen nog vragen als wat doen we met ons huidige huis, verkopen of verhuren? en meer van dat soort vragen.
Onze jongste is 15 maanden, dus die moet inderdaad nog naar de opvang, maar ik vind het eigenlijk te veel om haar 5 dagen weg te brengen. Hoe doen de vrouwen dat daar? Gaan de kids echt 5 hele dagen naar de opvang? Als het nou halve dagen waren, dan zou het nog wel lukken. Is het misschien mogelijk om daar in het onderwijs te gaan werken, of is ook dat echt fulltime? Is er trouwens een lerarenopleiding op Aruba?
Ik heb eigenlijk nog zo ontzettend veel vragen, dat ik ze niet allemaal tegelijk kan stellen. Ik zal eens een fatsoenlijke structuur aanbrengen in mijn vragen, dat maakt het antwoorden hopelijk ook iets makkelijker. In ieder geval echt hartstikke fijn dat je als vraagbaak wilt fungeren!
Zit voor mijn werk toch heel veel achter de computer, dan is het helemaal geen probleem je te adviseren, ik help graag. Hier worden kinderen inderdaad rustig fulltime naar de dagopvang gebracht en wat natuurlijk heel veel gebeurt is dat familie elkaars kinderen opvangt. Ik kan me voorstellen dat er in het onderwijs mogelijkheden voor je zijn, je bedoelt het basisonderwijs? Het probleem is dat veel scholen inmiddels Papiamento als instructietaal hebben dus dat zou voor jou geen optie zijn. Je kunt wel kijken of de school ‘De Schakel’ iets voor je is (ze hebben ook een website), dat is een Nederlandse particuliere school met Nederlands onderwijs. Een lerarenopleiding is er bij mijn weten niet, maar misschien zijn er schriftelijke mogelijkheden vanuit Nederland? Ik zie je volgende vragen wel tegemoet.
Groetjes en fijn weekeind